Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-12-15, 19:44
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ah, ja. Under uppstart har man ju vissa möjligheter... men i övrigt tror jag det krävs rätt mycket. Det där exemplet du pekar på talar om en, vad jag skulle säga, en urusel chef. Jag har själv varit i en sån sits, där jag hade en chef som inte tålde att jag synade hennes idéer och förslag. Jag är inte anställd för att bara slicka röv - jag är anställd för att vara expert inom tech, och där ingår att säga ifrån, presentera alternativ etc.
Men den chefen började försöka göra min vardag jobbig, genom att exkludera mig i alla möten, hon gav min titel till en annan person (bakom min rygg, varpå facket blandades in), hon vägrade höja min lön (trots avtal med facket) och gjorde därmed allt för att jag skulle säga upp mig själv. Rätt fascinerande. Dock är det inte skitkul att vara i en sån tillvaro, så jag sa såklart upp mig själv till slut...

Fyfan vilket svinigt beteende. Har märkt att kvinnliga chefer oftast håller på sådär. Det är tur att det finns rätt många jobb inom tech så man kan byta om man inte trivs.
Funderar själv på att byta just nu.
Hur länge brukar du stanna på ett och samma företag? Har du några tips?
Citera
2022-12-15, 20:46
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Fyfan vilket svinigt beteende. Har märkt att kvinnliga chefer oftast håller på sådär. Det är tur att det finns rätt många jobb inom tech så man kan byta om man inte trivs.
Funderar själv på att byta just nu.
Hur länge brukar du stanna på ett och samma företag? Har du några tips?

Ja. Det var riktigt märkligt. Det var även då jag märkte att facket har noll att komma med i sådana fall, även om hon gav min titel till någon annan bakom min rygg och utan att jag fick avtal om ny titel.

Det är olika. Jag vill ju stanna länge för att visa lojalitet och inte ge sken av att vara en sån som byter jobb vart och vartannat år.

Men det har väl sett ut såhär för min del…

1. Stannade i 8 - 9 år (även på detta jobb ovan nämnd chef kom in, varpå jag slutade).
2. Stannade i 2 - 3 år.
3. Stannade i knappt 6 månader.
4. Stannade i 3 år.
5. Min nuvarande tjänst, där jag varit i snart 1 år.

Krasst… vill man byta så byt. Men klart man bör försöka stanna om man kan. Men det är fan viktigare att trivas tänker jag.
Citera
2022-12-15, 21:13
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Ja. Det var riktigt märkligt. Det var även då jag märkte att facket har noll att komma med i sådana fall, även om hon gav min titel till någon annan bakom min rygg och utan att jag fick avtal om ny titel.

Det är olika. Jag vill ju stanna länge för att visa lojalitet och inte ge sken av att vara en sån som byter jobb vart och vartannat år.

Men det har väl sett ut såhär för min del…

1. Stannade i 8 - 9 år (även på detta jobb ovan nämnd chef kom in, varpå jag slutade).
2. Stannade i 2 - 3 år.
3. Stannade i knappt 6 månader.
4. Stannade i 3 år.
5. Min nuvarande tjänst, där jag varit i snart 1 år.

Krasst… vill man byta så byt. Men klart man bör försöka stanna om man kan. Men det är fan viktigare att trivas tänker jag.

Jag är en sådan som byter jobb vart och vartannat år då jag blivit sviken av alla chefer, kollegor och företag. Lojaliteten dog ut för längesedan pga detta.
Jag skulle aldrig avslöja företagshemligheter eller något sådant. Men det finns ingen chans att jag t.ex hade stannat kvar på ett företag om jag fått ett bättre erbjudande från ett annat.

Jag känner att 2 till 3 år är precis på gränsen till att man klarar av att stanna på ett ställe. Man tröttnar ganska mycket på alla redan efter 1 år.
Citera
2022-12-15, 22:25
  #16
Medlem
Vem0ths avatar
Myndigheter har historiskt varit ett problem för nepotism, man anställer bara personer man känner privat. Extremt få sommarvikarier och provjobbare får behålla sina positioner, bara personer med privat koppling får chansen att fortsätta.

Det spelar ingen roll vad för arbetsuppgift man har, ingår man inte i ett nepotistiskt system så ska man vara orolig. Varför det är så djupt grundat inom nepotism har nog och göra med känsliga uppgifter man inte vill ska nå ut till allmänheten.
Citera
2022-12-19, 11:53
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Jag är en sådan som byter jobb vart och vartannat år då jag blivit sviken av alla chefer, kollegor och företag. Lojaliteten dog ut för längesedan pga detta.
Jag skulle aldrig avslöja företagshemligheter eller något sådant. Men det finns ingen chans att jag t.ex hade stannat kvar på ett företag om jag fått ett bättre erbjudande från ett annat.

Jag känner att 2 till 3 år är precis på gränsen till att man klarar av att stanna på ett ställe. Man tröttnar ganska mycket på alla redan efter 1 år.

Jag förstår dig och är delvis enig. Jag önskar väl att man kunde hitta en schysst arbetsplats där man trivs och kan stanna länge. Tyvärr upplever jag att det finns många totala galningar som är totalt omöjliga att samarbeta med, inkompetenta chefer o.s.v... och då blir det sällan roligt. Ibland önskar man att man bara jobbat på nån industri eller nåt, där man bara kör sin grej och sen går hem. Det här med odräglig tillvaro verkar vara något som hör kontorsjobben till..
Citera
2022-12-21, 23:24
  #18
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skruvmejsel6
Jag känner att 2 till 3 år är precis på gränsen till att man klarar av att stanna på ett ställe. Man tröttnar ganska mycket på alla redan efter 1 år.

Samma sak här, stannar i snitt 1,5 år på varje ställe, får förstås frågan vid rekrytering varför jag varit så kort på dom flesta ställena, förstår man inte arbetsmarknaden idag så är det en ganska korkad fråga vilket hade varit mer befogad fråga för 30 år sedan.

Allt går så jäkla snabbt idag på arbetsplatserna med omorganisationer osv, chefer byter runt hela tiden, ingen ser saker långsiktigt längre så det är inget konstigt om man byter jobb ofta, man får korkad inkompetent chef tex eller andra förändringar på företaget, ingen orkar med sån skit.

Lojalitet betyder noll idag, ingen bryr sig om du är lojal, företagen är inte lojala mot anställda så varför bry sig?`får du bättre betalt nån annanstans är det bara byta jobb, ett jobb är ändå bara ett affärsavtal mellan två parter, jag tror vissa lägger för mycket personliga känslor i deras förhållande till arbetsgivarna.

Jag snackar om kontorsjobb nu då det är en helt annan kultur än andra jobb.
__________________
Senast redigerad av Prodelin 2022-12-21 kl. 23:26.
Citera
2022-12-22, 09:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Lojalitet betyder noll idag, ingen bryr sig om du är lojal, företagen är inte lojala mot anställda så varför bry sig?`får du bättre betalt nån annanstans är det bara byta jobb, ett jobb är ändå bara ett affärsavtal mellan två parter, jag tror vissa lägger för mycket personliga känslor i deras förhållande till arbetsgivarna.

Jo, det ligger en del i det.
Stanna kvar på samma ställe av slentrian så har du snart 29 000/mån som fullstacksutvecklare med 10 års erfarenhet och receptionisten på firman går om dig i lön.
Sorgligt men sant. Känner till en del sådana historier.
Så snart dessa gör verklighet av sin uppsägning finns det helt plötsligt budget för att köpa tillbaka dem för nästan dubbla lönen...

Gällande tråden verkar tröskeln högre för att bli sparkad från en myndighet än ett privat företag, men det händer definitivt. Det som kan vara lite svårt är att om det är en fast anställning måste myndigheten eller firman samla på sig väldigt goda grunder för att kunna göra avsked pga arbetsvägran eller regelbrott. Skulle nog dock ändå säga att om du gör som i Office Space och gör 20 minuters faktiskt arbete per dag åker du från de flesta myndigheter tids nog. Suga i hyfsat seriöst endast två timmar om dagen, och slösurfa resten, kan nog många komma undan med.
Citera
2022-12-22, 21:24
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prodelin
Samma sak här, stannar i snitt 1,5 år på varje ställe, får förstås frågan vid rekrytering varför jag varit så kort på dom flesta ställena, förstår man inte arbetsmarknaden idag så är det en ganska korkad fråga vilket hade varit mer befogad fråga för 30 år sedan.

Allt går så jäkla snabbt idag på arbetsplatserna med omorganisationer osv, chefer byter runt hela tiden, ingen ser saker långsiktigt längre så det är inget konstigt om man byter jobb ofta, man får korkad inkompetent chef tex eller andra förändringar på företaget, ingen orkar med sån skit.

Lojalitet betyder noll idag, ingen bryr sig om du är lojal, företagen är inte lojala mot anställda så varför bry sig?`får du bättre betalt nån annanstans är det bara byta jobb, ett jobb är ändå bara ett affärsavtal mellan två parter, jag tror vissa lägger för mycket personliga känslor i deras förhållande till arbetsgivarna.

Jag snackar om kontorsjobb nu då det är en helt annan kultur än andra jobb.

Håller med om allt du skriver. Är exakt min erfarenhet och vad jag lärt mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback