2022-11-09, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Jag förstår inte heller varför folk hatar elbilar. Det brukar oftast handla om att man är "miljömupp" när man kör elbil, oerhört fördomsfullt. De flesta jag känner är inte särskilt miljöengagerade och de köper inte elbil av den anledningen utan för att det är ekonomiskt och elbil är väldigt trevligt att köra. De flesta elbilar har bättre acceleration än motsvarande fossilbil och har bättre väghållning pga batteripaketet. De ser även ut som vilken bil som helst. Det är även trevligt att kunna ladda hemma och inte behöva planera för tankning så man tar sig till jobbet på morgonen.

När ska folk släppa sina korkade fördomar/hat? Vet inte hur mycket myter och vandringsägner jag stuckit hål på i denna tråd, många är det iaf. Elbilar är bara är en modernare bilteknik, varken mer eller mindre. Jag struntar egentligen i miljöbonusen, elbilar kommer ta över ändå. Men det är inte det folk här verkar fokusera på, utan det ska spys ut hat mot elbilar och elbilsägare.

Vem orkar bry sig vad andra människor gillar och ”hatar” i bilväg?🙄Lite väl ängsligt att bry sig. Rusar inte heller till bilhallen för att få bidrag. Jag struntar blankt i bonus-malus. Köper det jag för tillfället vill ha och säljer det jag tröttnat på att köra. Tycker inte staten ska betala för mina bilar. Har nu bensinboxer på 4 liter, snål diesel på 1,5 liter och får snart en ny Q7 60 TFSI-e laddhybrid levererad. Nya Volvo EX90 kan bli aktuell om nåt år. Hade inte blivit bonus på den i vilket fall då den hamnar > 700 000 kr
Citera
2022-11-09, 19:43
Medlem
Så tramsigt med allt detta elbilsskit. Undrar om folk fattar vad som krävs för att skapa dessa batterier. Sedan finns inte infrastrukturen på plats, än mindre tillräckligt med eltillverkning. Det är industrin, transport med oljefartyg som påverkar klimatet. Lägg på Kina och Indien. Fan ska vi hålla på såhär i Sverige.

Jag tycker Tesla ser trashig ut, börjar se billigt ut. Värt 800k? Förvridna människor som köper den bilen.
Citera
2022-11-09, 19:50
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Så tramsigt med allt detta elbilsskit. Undrar om folk fattar vad som krävs för att skapa dessa batterier. Sedan finns inte infrastrukturen på plats, än mindre tillräckligt med eltillverkning. Det är industrin, transport med oljefartyg som påverkar klimatet. Lägg på Kina och Indien. Fan ska vi hålla på såhär i Sverige.

Jag tycker Tesla ser trashig ut, börjar se billigt ut. Värt 800k? Förvridna människor som köper den bilen.

Sverige? Vi ligger efter en hel del länder vad gäller andel elbilar. Men ökar stadigt. Norge exempelvis ligger ljusår före oss.

Elbilar är helt enkelt framtiden, jämfört med fossilbilar. Det kan man säga helt klart. Precis som man år 1905 kunde säga att bilen var framtiden jämfört med häst-och-vagn.

En dag relativt snart blir begagnade elbilar så billiga så även du kan nå en
Citera
2022-11-09, 19:55
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper

Vet du själv vad som krävs för att skapa batterierna? Och laddinfrastrukturen kan bli bättre, absolut, men den är fullt tillräcklig för de flesta människor redan i dagsläget.

Återigen folk köper inte elbilar för de tror de ska rädda klimatet, de köper de pga det är ekonomiskt och trevligt att köra. Sen bör man ha en laddbox hemma om det ska vara optimalt och de gäller i dagsläget främst villaägare, men allt fler bostadsrättsföreningar installerar laddstolpar åt sina medlemmar.
Citera
2022-11-09, 19:56
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Sverige? Vi ligger efter en hel del länder vad gäller andel elbilar. Men ökar stadigt. Norge exempelvis ligger ljusår före oss.

Elbilar är helt enkelt framtiden, jämfört med fossilbilar. Det kan man säga helt klart. Precis som man år 1905 kunde säga att bilen var framtiden jämfört med häst-och-vagn.

En dag relativt snart blir begagnade elbilar så billiga så även du kan nå en
Det finns inte jordartsmineraler nog i kända fyndigheter för att kunna ersätta fossildrivna bilar. Så nej elbilen är inte framtiden.
Citera
2022-11-09, 20:14
Medlem
Straminskys avatar
Så folk som köpte en bil igår kommer inte få nån bonus då bilen inte hinner levereras i tid
Citera
2022-11-09, 20:38
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
Så folk som köpte en bil igår kommer inte få nån bonus då bilen inte hinner levereras i tid
Jo det hinner de. Regeringen höjer ju till och med anslaget 2023 för bonusen för att tillgodose alla innestående betalningar som finns. Man får bonusen tidigast 6 månader efter den har ställts på, så de flesta som uppfyllt kraven de senaste månaderna kommer få bonusen nästa år.. Efter årskiftet blir bonusen dock högst 50.000 jämfört med tidigare 70.000.

https://regeringen.se/pressmeddeland...en-8-november/
Citera
2022-11-09, 20:39
Medlem
Straminskys avatar
Citat:
Jo det hinner de. Regeringen höjer ju till och med anslaget 2023 för bonusen för att tillgodose alla innestående betalningar som finns. Man får bonusen tidigast 6 månader efter den har ställts på. Efter årskiftet blir bonusen dock högst 50.000 jämfört med tidigare 70.000.

https://regeringen.se/pressmeddeland...en-8-november/

"Men om alla som köpte en elbil under tisdagen kommer att få del av pengarna är oklart, menar Mobility Sweden.

– Det är vi oroliga för, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tbonusbeskedet
Citera
2022-11-09, 20:43
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky
"Men om alla som köpte en elbil under tisdagen kommer att få del av pengarna är oklart, menar Mobility Sweden.

– Det är vi oroliga för, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på branschorganisationen."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...tbonusbeskedet

Eftersom de höjt anslagen för 2023 är det troligt att det följer med till 2024 också. Men återstår att se. Det har hursomhelst ingenting med att man beställde igår att göra, utan det är isf hur lång väntetid som är på bilen som avgör vilket såklart varierar mellan olika biltillverkare.

Det är iofs inget nytt detta. Har tidigare tagit slut på bonuspengar och man har fått vänta med bonusen. Men då var det också mindre pengar i budgeten.
Citera
2022-11-09, 20:49
Medlem
B.E.S.Ks avatar
Jag tycker att staten ska ge alla 100% bidrag för elbil till alla dem som vill ha en. Det är ju bara att höja skatten. /S
Citera
2022-11-09, 20:54
Citat:
Jag förstår inte heller varför folk hatar elbilar. Det brukar oftast handla om att man är "miljömupp" när man kör elbil, oerhört fördomsfullt. De flesta jag känner är inte särskilt miljöengagerade och de köper inte elbil av den anledningen utan för att det är ekonomiskt och elbil är väldigt trevligt att köra. De flesta elbilar har bättre acceleration än motsvarande fossilbil och har bättre väghållning pga batteripaketet. De ser även ut som vilken bil som helst. Det är även trevligt att kunna ladda hemma och inte behöva planera för tankning så man tar sig till jobbet på morgonen.

När ska folk släppa sina korkade fördomar/hat? Vet inte hur mycket myter och vandringsägner jag stuckit hål på i denna tråd, många är det iaf. Elbilar är bara är en modernare bilteknik, varken mer eller mindre. Jag struntar egentligen i miljöbonusen, elbilar kommer ta över ändå. Men det är inte det folk här verkar fokusera på, utan det ska spys ut hat mot elbilar och elbilsägare.

Jag saknar att man inte betalar vägskatt på dessa elbilar, den borde dessutom bli oerhört hög med tanke på hur tunga dessa elbilar är och sliter på vägarna.
Men men denna regering kanske kan införa en lämplig skatt på dessa fordon som bör vara högre, betydligt högre på grund av vikten. En exponentiell kurva för skatten kan nog vara lämpligt. Förhoppningsvis kan detta införas redan nästa år....
De flesta här verkar inte ens ha en aning om hur den mesta elen i världen produceras, det är inte vatten, vind och kärnkraft... Det är oljeverk, sällan bra att tillverka el på det sättet och sen hävda "utsläppsfri"...
Hoppas hoppas vi dödar detta efterblivna sätt med fordon och att barn skall slippa bryta metallerna till batterierna... Äckliga j-vla godhetsknarkare :-)
Fixa bra skatt på elbilar nu, där finns pengarna att ta ut, inte ensamstående mammor som köpt elbilar ;-)
Citera
2022-11-09, 20:59
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon
Jag saknar att man inte betalar vägskatt på dessa elbilar, den borde dessutom bli oerhört hög med tanke på hur tunga dessa elbilar är och sliter på vägarna.
Men men denna regering kanske kan införa en lämplig skatt på dessa fordon som bör vara högre, betydligt högre på grund av vikten. En exponentiell kurva för skatten kan nog vara lämpligt. Förhoppningsvis kan detta införas redan nästa år....
De flesta här verkar inte ens ha en aning om hur den mesta elen i världen produceras, det är inte vatten, vind och kärnkraft... Det är oljeverk, sällan bra att tillverka el på det sättet och sen hävda "utsläppsfri"...
Hoppas hoppas vi dödar detta efterblivna sätt med fordon och att barn skall slippa bryta metallerna till batterierna... Äckliga j-vla godhetsknarkare :-)
Fixa bra skatt på elbilar nu, där finns pengarna att ta ut, inte ensamstående mammor som köpt elbilar ;-)

Med tanke på hur mycket folk kör tunga fossilbilar som SUVs och Pickups hela tiden så tror jag den skatten jämnar ut sig automatiskt. Dessa bilar sliter enormt på vägnätet.

I Sverige tillverkas den mesta av elen antingen av vattenkraft, kärnkraft eller vindkraft. Vad resten av världen gör är rätt irrelevant om man köper elbil i Sverige.

Kobolt håller på fasats ur batteritillverkningen eller har redan försvunnit för vissa elbilsbatterier, så inga barn som bryter den mineralen.

Du bevisar bara din okunnighet. Ensamstående mammor skulle verkligen behöva en elbil, eftersom de är billiga i drift.
Senast redigerad av Regeringsbildare 2022-11-09 kl. 21:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in