• 1
  • 2
2022-11-06, 19:34
Medlem
Hatbars avatar
Jag åt gryta av grytbitar igår och dagen innan dess så orkar inte med samma gryta igen tänkte strimmla typ 600 gram av köttet asså grytbitar som egentligen bör koka länge denna gång. Steka i smör eller extra virgin olivolja eller båda vet ej vi vad tycker ni? Avsluta med hackad lök, kanske morot om det är gott och kokt jasminris till det. Kikoman sojasås, sådant billigt bordssalt, tabasco, svartpeppar oregano, svartpeppar och oregano på burk finns att tillgå vad tycker ni kommer rätten bli god eller kännas som blllig kinesmat?

Hatbar funderar en afton som denna innan maten ska lagas.
Citera
2022-11-06, 19:38
Medlem
jonte500s avatar
Det låter riktigt gott, kör på!
Citera
2022-11-06, 19:46
Medlem
PoolsCloseds avatar
Det tar väl minst ett par timmar innan det går att tugga sånt kött? Du kanske är lite sent ute tänker jag
Citera
2022-11-06, 19:49
Medlem
zombie-nations avatar
Strimlar man grytbitar (fläsk), tar det 5 minuter stektid och 20 minuter koktid med lite vatten och soja. Blir skitgott. Har inte gjort med nöt, men tror det tar lite längre koktid.

Börjar man med det, sedan kör igång riset, så lär det vara klart samtidigt.
Citera
2022-11-06, 19:50
Medlem
Hatbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PoolsClosed
Det tar väl minst ett par timmar innan det går att tugga sånt kött? Du kanske är lite sent ute tänker jag
Om jag steker det in tunna skivor? Kanske kastar i typ en halv dl vatten så de får koka i 5-10 minuter efter smörstekningen. Berätta gärna om idén är dum.

Jag har skånsk senap i kylskåpet ser jag också förutom ketchup. Vad fan kan jag slänga ihop som är ätbart? Det ska vara ätbart inte bara ok.
Citera
2022-11-06, 19:52
Medlem
PoolsCloseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Om jag steker det in tunna skivor? Kanske kastar i typ en halv dl vatten så de får koka i 5-10 minuter efter smörstekningen. Berätta gärna om idén är dum.
Tror inte tjockleken spelar så stor roll, de blir ju genomvarma relativt fort. Det som tar tid är att få köttet att möra. Men 2 timmar var nog i överkant, en timme bör räcka iaf
Citera
2022-11-06, 22:00
Medlem
ArgusOnes avatar
(FB) Vad ska jag laga? (Stora tråden om matförslag).

Bara köra på. Lite teriakisås bara.
Citera
2022-11-06, 23:20
Medlem
OdCaBos avatar
Citat:

Beror på. Skär han det tunnt blir det ju som lövbiff som ju är fransyska. Han bör dock steka det väldigt snabbt. Sådant kött fungerar såhär: först mört, men mer än typ 20 sekunder per sida blir det segt och kräver sedan rejält med tid.

Tips till ot: gör som kinakrogarna och "marinera" i lite bakpulver i några timmar. Då blir det garanterat mört. Glöm inte att skölja bort det innan du steker.

Citat:
Tror inte tjockleken spelar så stor roll, de blir ju genomvarma relativt fort. Det som tar tid är att få köttet att möra. Men 2 timmar var nog i överkant, en timme bör räcka iaf

Tyvärr, antingen jättekort tid på väldigt hög värme - max en minut - eller jättelång tid på låg värme: 3-4+ timmar. Tänk lövbiff.
Senast redigerad av OdCaBo 2022-11-06 kl. 23:28.
Citera
2022-11-07, 07:15
Medlem
Klart det funkar. Riktigt små bitar och man behöver inte tänka på tillagningstiden alls. Det blir inte segt oavsett tillagningstid. Vad tror ni köttfärs är gjort av? Renskav? Tänk på fiberriktningen i köttet bara.
Citera
2022-11-07, 08:58
Medlem
Benyameans avatar
Har TS tuggat klart än?
Citera
2022-11-07, 12:14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag åt gryta av grytbitar igår och dagen innan dess så orkar inte med samma gryta igen tänkte strimmla typ 600 gram av köttet asså grytbitar som egentligen bör koka länge denna gång. Steka i smör eller extra virgin olivolja eller båda vet ej vi vad tycker ni? Avsluta med hackad lök, kanske morot om det är gott och kokt jasminris till det. Kikoman sojasås, sådant billigt bordssalt, tabasco, svartpeppar oregano, svartpeppar och oregano på burk finns att tillgå vad tycker ni kommer rätten bli god eller kännas som blllig kinesmat?

Hatbar funderar en afton som denna innan maten ska lagas.
Det finns annars vegetariska grytbitar, och dess går det att fräsa upp betydligt snabbare än det du har i åtanke.

Mycket godare blir det med, och du kan välja att krydda lite hur du själv vill.

Jag rekommenderar svartpeppar, vitpeppar, och några rejäla klickar Harissa rätt ner i oljan, eller smöret.
Några smällda vitlöksklyftor borde du ha också med i stekningen.

Om du vill kan du steka det i curry också.
Särskilt om du vill ha stekt ris till.
Stekt ris som steks i vitlök och gröna ärtor är finfint.
Ärtor tar åt sig så bra av kryddor så det är inte sant. Särskilt bra till curry.

Fritera blomkål och stek upp lite strimlor röd, sotad, paprika - för glada färgens skull om inget annat.

Men ärtorna är ett måste.

Stek ärtorna först, i vitlök och peppar.
Sen efter en stund så bara häller du ner riset i stekpannan och rör om.

Grytbitarna kan du ha bredvid, eller i riset.
Jag gillar att ha båda, men har oftast bredvid tillsammans med andra högar stekta grönsaker och vitlöksfrästa hackad spenat.
Citera
2023-01-21, 17:02
Medlem
speedygonsalezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Strimlar man grytbitar (fläsk), tar det 5 minuter stektid och 20 minuter koktid med lite vatten och soja. Blir skitgott. Har inte gjort med nöt, men tror det tar lite längre koktid.

Börjar man med det, sedan kör igång riset, så lär det vara klart samtidigt.

strimla grytbitar? dom är ju redan delade i små tärningar, menar ni mosa skiten helt till en smörja?

tänkte på hur snabbaste tillagnings sättet är, för att det inte ska vara allt förjävligt.

testar steka dem nu i smör sen häller jag på lite vatten och låter det koka med kryddor.

Återkommer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in