Citat:
Ursprungligen postat av
Hatbar
Jag åt gryta av grytbitar igår och dagen innan dess så orkar inte med samma gryta igen tänkte strimmla typ 600 gram av köttet asså grytbitar som egentligen bör koka länge denna gång. Steka i smör eller extra virgin olivolja eller båda vet ej vi vad tycker ni? Avsluta med hackad lök, kanske morot om det är gott och kokt jasminris till det. Kikoman sojasås, sådant billigt bordssalt, tabasco, svartpeppar oregano, svartpeppar och oregano på burk finns att tillgå vad tycker ni kommer rätten bli god eller kännas som blllig kinesmat?
Hatbar funderar en afton som denna innan maten ska lagas.
Det finns annars vegetariska grytbitar, och dess går det att fräsa upp betydligt snabbare än det du har i åtanke.
Mycket godare blir det med, och du kan välja att krydda lite hur du själv vill.
Jag rekommenderar svartpeppar, vitpeppar, och några rejäla klickar Harissa rätt ner i oljan, eller smöret.
Några smällda vitlöksklyftor borde du ha också med i stekningen.
Om du vill kan du steka det i curry också.
Särskilt om du vill ha stekt ris till.
Stekt ris som steks i vitlök och gröna ärtor är finfint.
Ärtor tar åt sig så bra av kryddor så det är inte sant. Särskilt bra till curry.
Fritera blomkål och stek upp lite strimlor röd, sotad, paprika - för glada färgens skull om inget annat.
Men ärtorna är ett måste.
Stek ärtorna först, i vitlök och peppar.
Sen efter en stund så bara häller du ner riset i stekpannan och rör om.
Grytbitarna kan du ha bredvid, eller i riset.
Jag gillar att ha båda, men har oftast bredvid tillsammans med andra högar stekta grönsaker och vitlöksfrästa hackad spenat.