Citat:
Ursprungligen postat av
NoMoreTears77
Depressionsproblematik är ofta både genetisk och återkommande. Varför utsätta dig själv för onödigt lidande ? Vad ska du bevisa för dig själv och omgivningen ? Medicinera om du behöver det, för att ha livskvalité, är mitt råd.
This! Det är inget nederlag att ha ett liv som fungerar! Om det är medicin som är nyckeln så är det väl bättre än att lida? Ibland är det det som krävs, precis som att folk med diabetes tar insulin osv.
För egen del så gick jag in och ut ur depressioner under många, många år, varvat med ångest och panikångest, men så här i efterhand kan jag ju tydligt se orsakerna till varför det var som det var och vägen ur det. Medicinering var dock absolut nödvändigt under en period för att komma upp ur träsket och få fast mark under fötterna så jag kunde ta tag i mig själv.
Vissa delar var saker jag behövde ta itu med rent mentalt, saker jag upplevt genom livet kan vi säga, och annat var rent praktiskt som att se över relationer, jobb, boende och livsstil.
Jag tror att jag är en sån som rent naturligt ligger snäppet under medel på en skala över livsglädje, precis som att många ligger snäppet över, men genom att göra dessa förändringar så ligger jag i alla fall tillräckligt nära normalkurvan för att inte gå in in depressioner på regelbunden basis och jag vet hur jag ska hantera mig själv om jag känner at det börja gå nedåt.
Sök professionell hjälp och använd mediciner och terapi i den utsträckning du behöver, så länge det fungerar.
Våga ta tag i delar av livet som kan verka okej men som kanske är en av orsakerna till dåligt mående. Allt för många underhåller relationer som är rent skadliga för dem, både till partner, familj och vänner men även yrkesmässiga, vilket kan ha ett högt pris när det kommer till ens mentala hälsa. Notera att det inte betyder att det utifrån sett är en dålig relation med en dålig person utan att det helt enkelt inte fungerar för dig.
Så till sis TS, om du känner att du börja må dåligt redan så sök hjälp direkt, du behöver inte sitta längst ner i hålet för att förtjäna hjälp!