Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-05, 11:34
  #1
Medlem
Kapslar alltid dom övre lagren in det undre lagret eller tas det bort? Exempelvis data link header och trailer i lager 2, kapslar HDLC in den datan i lager 3 eller tas data link bort och läggs till igen efter att paketet nått rätt nätverk och HDLC blivit borttaget?
__________________
Senast redigerad av bosscs2 2022-11-05 kl. 11:37.
Citera
2022-11-05, 12:37
  #2
Medlem
PotatisHulkens avatar
Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga men ska försöka.

Ja, de "undre" lagren (physical, data link, network) finns alltid med i paketen i.o.m. att de faciliterar kommunikationen på vägen. Routrar och dylikt bygger om physical och data link-lagrena vid forwarding, annars hade paketet stannat vid den router på grund av destinationsaddressen i data link-lagret. Nätverkslagret antar jag enbart byggs om ifall paketet traverserar en NAT-brandvägg (skulle jag gissa).
Citera
2022-11-05, 13:32
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PotatisHulken
Jag är inte helt säker på att jag förstår din fråga men ska försöka.

Ja, de "undre" lagren (physical, data link, network) finns alltid med i paketen i.o.m. att de faciliterar kommunikationen på vägen. Routrar och dylikt bygger om physical och data link-lagrena vid forwarding, annars hade paketet stannat vid den router på grund av destinationsaddressen i data link-lagret. Nätverkslagret antar jag enbart byggs om ifall paketet traverserar en NAT-brandvägg (skulle jag gissa).

Ok! Det låter logiskt, men jag blev konfunderad när jag såg:
https://www.computernetworkingnotes....on-example.jpg
Där verkar datalink lagret helt ersättas med lager 3... men lager 3 kapslar alltså in lager 2 som alltid faciliterar informationen som ska skickas?
Citera
2022-11-05, 13:56
  #4
Medlem
PotatisHulkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Ok! Det låter logiskt, men jag blev konfunderad när jag såg:
https://www.computernetworkingnotes....on-example.jpg
Där verkar datalink lagret helt ersättas med lager 3... men lager 3 kapslar alltså in lager 2 som alltid faciliterar informationen som ska skickas?

Det fysiska lagret enkapsulerar data-link lagret, som enkapsulerar nätverkslagret och så vidare.

Det fysiska lagret måste finnas där för att facilitera kommunikationen mellan de mest basala fysiska enheterna, som två antenner eller två ethernet-kort. Den måste finnas, men har abstraherats bort i bilden.

Data-link lagret innehåller bland annat MAC-addresser som används för att kommunicera mellan datorer på samma nätverk, och måste således byggas om varje gång ett paket byter avsändare eller destination. I din bild byter de även protokoll eftersom de satt upp en HDLC-tunnel mellan router0 och router1.

Så för att sammanfatta, det fysiska lagret faciliterar överföring på det "fysiska" planet. Data-link lagret faciliterar trafik på samma nätverk, och nätverkslagret faciliterar överföring mellan olika nätverk.
Citera
2022-11-05, 14:07
  #5
Medlem
En router strippar normalt nivå 2 ( 802.3 ethernet i detta fall ) och bäddar in nivå 3 paketet
i ett nytt nivå 2 paket när paketet skickas vidare.
Layer 2 har bara betydelse lokalt på det interfacet och andra enheter kopplade på samma segment (Layer 2 domän ).
Citera
2022-11-07, 20:17
  #6
Medlem
Ok, men hur är det med HDLC protokollet. Data mellan routrar kapslas in i HDLC som är ett lager 2 protokoll, hur går det ihop? En router läser inte mac adresser?
__________________
Senast redigerad av bosscs2 2022-11-07 kl. 20:22.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback