• 1
  • 2
2022-11-04, 16:37
Medlem
RyskaMaffians avatar
Upptäckte att på Facebook marketplace så är det en del som erbjuder sig att slänga folks bygavfall (exempel). Frågeställning: Vad gör det med allt bygavfall som de har hämtat? Om de säljer det, till vem? Det känns långsökt att Byggmax eller dylika skulle köpa in bygavfall och sälja det i sina butiker. Kan man därmed dra slutsatsen att det finns någon sorts "black market" varuhus där det går att köpa virke till rejäla underpriser? Hur går man tillväga för att hitta dessa hemliga etablissemang?
Citera
2022-11-04, 16:40
Medlem
Jobbade på rivning i Stockholm en gång.

Det var då en neger där som hyrde hela containrar. I dessa pulade han in byggsopor, kablar, virke, allt tänkbart.

Han påstod att han sedan skeppade dessa containrar ned till sitt hemland i Afrika och att han tjänade bra på att sälja skroten där.
Citera
2022-11-04, 16:42
Skulle tro att det mest är snickare själva som köper in virket och använder i sina privata eller sina företags angelägenheter. Istället för att köpa till ordinarie pris i byggvaruhandeln.
Citera
2022-11-04, 16:45
Medlem
MuntertMongos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet

Det var då en neger där som hyrde hela containrar. I dessa pulade han in byggsopor, kablar, virke, allt tänkbart.

Han påstod att han sedan skeppade dessa containrar ned till sitt hemland i Afrika och att han tjänade bra på att sälja skroten där.

Låter rimligt. Negrer i Afrika som köper skrot är ju en köpstark grupp.
Citera
2022-11-04, 16:49
Medlem
RyskaMaffians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet

Kablar kan jag förstå, de går ju för en del
Citera
2022-11-04, 16:56
Medlem
ABBORREs avatar
Jag ser ett scenario , att ett gäng rumäner tar betalt för att för att lösa problemet när en Svensson har byggavfall på garageuppfarten

Byggavfallet dumpas lite senare i en skog

Så trodde jag det gick till
Citera
2022-11-04, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av ABBORRE
Jag ser ett scenario , att ett gäng rumäner tar betalt för att för att lösa problemet när en Svensson har byggavfall på garageuppfarten

Ganska exakt så här det går till i alldeles för många fall.
Citera
2022-11-04, 18:06
Medlem
Citat:

Absolut en rimlig teori.

Praktiserade hos en asbestsanerings-firma i min ungdom.

Dessa stollar körde ut allt asbest-avfall till en gård utanför orten som ägdes av ett gäng indier.

Mot en slant fick saneringsfirman dumpa allt avfall vid en äng på gården.

Det var för kostsamt att åka in till stationen för speciellt avfall och lämna skiten där.

Jag anmälde detta till miljöverket. De blev mycket intresserade och hörde av sig flera gånger men vet inte om någon dom föll.

Företaget finns iallafall kvar.
Citera
2022-11-04, 18:52
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Spillvirke brinner utmärkt i braskaminer. Extra bra när elen är dyr...
Citera
2022-11-04, 18:57
Medlem
Jordgubbes avatar
I skogen. Anmäl såna där. Kommunen bör ha en lista på vilka som är okej att anlita. Eftersom de (du) får saneringskostnaderna senare.
Citera
2022-11-04, 20:03
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:

Men varför skulle de hämta byggavfall hos någon och köra ut det i skogen gratis?
Citera
2022-11-04, 20:23
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Men varför skulle de hämta byggavfall hos någon och köra ut det i skogen gratis?
Om man hämtar folks sopor , byggavfall gratis, ja då är det helsnurrigt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in