Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-11-04, 11:39
  #1
Medlem
Kör nu Photoshop på en uråldrig iMac, PS installerat från cd-skiva. Skulle det kunna gå att köpa en ny iMac, som saknar cd-läsare, och via en extern cd-läsare installera PS på den nya? På Macforum hävdar man att det inte går.
Citera
2022-11-04, 11:58
  #2
Medlem
xposures avatar
Nej. Du får skaffa CC är jag rädd.
Citera
2022-11-04, 12:50
  #3
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Annorlunda processorarkitektur (ARMv8-A). Teoretiskt skulle man kunna köra via Rosetta 2, men det beror på vilken version av PS vi talar om.
Citera
2022-11-04, 13:06
  #4
Medlem
OK, tack för svar. Harvar väl på några år till med den gamle.
Citera
2022-11-04, 13:25
  #5
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liguster
Kör nu Photoshop på en uråldrig iMac, PS installerat från cd-skiva. Skulle det kunna gå att köpa en ny iMac, som saknar cd-läsare, och via en extern cd-läsare installera PS på den nya? På Macforum hävdar man att det inte går.

Om du använder ”flyttassistent” så kommer dit gamla Photoshop över. Bör även fungera under Rosetta 2.

Vill minnas att jag körde en PPC PS under Rosetta 1 i några år och det gick utmärkt.
Citera
2022-11-04, 14:49
  #6
Medlem
sommarlovs avatar
Men om det nu är photoshop som är grejen, vill du inte ha nyare ps som har väldigt mycket bättre funktionen?

Och man behöver inte använda prenumerationstjänsten, utan genom att leta lite hittar du en engångsregistrering.
Citera
2022-11-04, 15:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Om du använder ”flyttassistent” så kommer dit gamla Photoshop över. Bör även fungera under Rosetta 2.

Vill minnas att jag körde en PPC PS under Rosetta 1 i några år och det gick utmärkt.

Låter intressant, kände inte till möjligheten, men hur fungerar det med processorarkitekturen som nämns ovan?
Citera
2022-11-04, 15:43
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Men om det nu är photoshop som är grejen, vill du inte ha nyare ps som har väldigt mycket bättre funktionen?

Och man behöver inte använda prenumerationstjänsten, utan genom att leta lite hittar du en engångsregistrering.

De funktionerna jag har i CS6 är mer än tillräckligt för vad jag behöver, men det är klart får man tillgång till nya funktioner inser man snabbt poängen med dem. Engångsregistrering kände jag inte till men vill helst inte lägga alltför mycket pengar då jag en gång i tiden betalade en rejäl slant för programmet och det fortfarande inte känns som jag saknar något.
Citera
2022-11-04, 16:54
  #9
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liguster
Låter intressant, kände inte till möjligheten, men hur fungerar det med processorarkitekturen som nämns ovan?

Det skall fungera bra tack vare rosetta

https://helpx.adobe.com/se/download-...n-m1-chip.html
__________________
Senast redigerad av trickydick 2022-11-04 kl. 16:57.
Citera
2022-11-04, 17:38
  #10
Moderator
Rassas avatar
Mac och macOS —> Programvara: macOS /Moderator
Citera
2022-11-04, 17:42
  #11
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liguster
Kör nu Photoshop på en uråldrig iMac, PS installerat från cd-skiva. Skulle det kunna gå att köpa en ny iMac, som saknar cd-läsare, och via en extern cd-läsare installera PS på den nya? På Macforum hävdar man att det inte går.

Photoshop CS6 kommer inte att starta på en ny Mac, om man nu skulle lyckas flytta eller installera det. CS6 är en 32-bitars applikation och sådana slutade funka sedan macOS Catalina släpptes för tre år sen. Kan du hitta en begagnad Mac som kan köra Mojave eller tidigare kan det möjligen funka.
Citera
2022-11-04, 20:20
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Photoshop CS6 kommer inte att starta på en ny Mac, om man nu skulle lyckas flytta eller installera det. CS6 är en 32-bitars applikation och sådana slutade funka sedan macOS Catalina släpptes för tre år sen. Kan du hitta en begagnad Mac som kan köra Mojave eller tidigare kan det möjligen funka.

Ja det var ju synd nu när jag läst in mig på"Flyttassistenten", men går det inte så går det inte. Grejen är att jag behöver en modern Mac för att kunna uppgradera annan programvara så jag får väl harva på med PS på den gamle och kosta på mig en nyare Macbook. Tack för svaret i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback