Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-03, 21:29
  #1
Medlem
Baalzamons avatar
Jag har märkt att när man tar fram spöet som man inte använt på ett par år är linan skör och går att dra av för hand. Vilken sorts lina skall man ha som är lika stark efter många år? Tänkte köpa 1000+ meter och lägga undan så jag kan lägga långrev när världskriget börjat.
Citera
2022-11-03, 21:31
  #2
Medlem
Valfri flätlina(braid).
Citera
2022-11-03, 21:32
  #3
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjocksmocksjocke
Valfri flätlina(braid).
Är det ett annat och varaktigare material i dom alltså?
Citera
2022-11-03, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Är det ett annat och varaktigare material i dom alltså?
Ja de åldras inte som nylonlinor.
Citera
2022-11-03, 21:41
  #5
Medlem
revodnebs avatar
Mitt ex har sådan där... vad det nu heter nylonlina? Den verkar lika stark idag som för 10 år sedan, kände på den häromdagen.

Edit:
Eller är det spunnen lina? Jag vet inte, den är gul och tunn som fan och tål en jävla massa vikt.
Citera
2022-11-03, 21:49
  #6
Medlem
Baalzamons avatar
Det är nog skillnad på olika nylonlinor också, jag minns inte att de bröts ner så snabbt förr, som min hade gjort nu
Citera
2022-11-03, 21:56
  #7
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Jag har märkt att när man tar fram spöet som man inte använt på ett par år är linan skör och går att dra av för hand. Vilken sorts lina skall man ha som är lika stark efter många år? Tänkte köpa 1000+ meter och lägga undan så jag kan lägga långrev när världskriget börjat.

Köp flätlinor hädanefter…
Citera
2022-11-03, 22:00
  #8
Medlem
Baalzamons avatar
Har blivit rekommenderad flätlinor av andra anledningar också så jag får väl prova det
Citera
2022-11-04, 11:43
  #9
Medlem
Starobrnos avatar
Finns dåliga och bra flätlinor. Berkley whiplash är bra.

Jag har nylonlina 0,30 på en stor spole, +20 år gammal, prima skick. Nylonlina håller i många år om den slipper solsken. Sen kan ju linan bli sliten efter kontakt med stenar etc också.
Citera
2022-11-04, 11:51
  #10
Medlem
krakkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Mitt ex har sådan där... vad det nu heter nylonlina? Den verkar lika stark idag som för 10 år sedan, kände på den häromdagen.

Edit:
Eller är det spunnen lina? Jag vet inte, den är gul och tunn som fan och tål en jävla massa vikt.

Det är garanterat flätlina. Köp flätlina TS, vill du komma undan billigt så köp Daiwa J8, anpassa dimensionen efter vilket art du ämnar fånga. För referens så använder jag 0,07-0,10 mm för abborre och 0,35 mm för gädda. Du måste såklart anpassa lindimensionen efter din utrustning, kastvikt på spö etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback