Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-03, 19:12
  #361
Avstängd
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Idag i intervju säger ÖB Micael Byde'n att "-Att i det mycket allvarliga läget vi befinner oss i borde vi snarast gå med i NATO utan inskränkningar eller förbehåll"...
Vi ska då bl.annat acceptera att Sverige blir förrådsplats för kärnvapen..

Det jag vill diskutera:
Är läget så pass allvarligt som ÖB anser?
Vad har han för bevis på detta? är det "ryssen kommer" som spökar i huvudet på honom? (för det är vad jag tror det är)

Vilka fördelar kommer vi i realiteten få?
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark


Äntligen vill och får han leka med de stora grabbarna. Tänk er den ståkuken befälhavaren har nu. Kärnvapen, usa militär, bomber o granater. Oj oj som han väntat på detta istället för att valla sovande värnpliktiga dagligen. Hans time to shine nu.
Citera
2022-11-03, 19:28
  #362
Medlem
swimmingpools avatar
Rubriken på denna tråd borde vara:
Överbefälhavaren motsätter sig inte kärnvapen på svensk mark.
En viss skillnad.
Citera
2022-11-03, 19:45
  #363
Medlem
barkeepers avatar
Norge har inte kärnvapen på sitt territorium i fredstid, förutom när det är flottbesök.
Citera
2022-11-04, 12:11
  #364
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det är ju en sanning med rejäl modifikation. Vi hjälpte både Danmark, Finland och Norge under kriget. Och Tyskland (men kanske mest för att vi var tvungna och inte så mycket för att vi ville, särskilt efter 1940). Du får gärna visa på aktiv hjälp till Tyskland under andra världskriget, om du kan.

Det är bara det jag behöver skriva VI var INTE neutrala
Citera
2022-11-04, 12:15
  #365
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Det är bara det jag behöver skriva VI var INTE neutrala
Det har jag aldrig påstått att vi var då eller senare.
Citera
2022-11-04, 12:56
  #366
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Det har jag aldrig påstått att vi var då eller senare.

Men du skrev att vi varit neutrala sen många många år tillbaka så det jag undra hur länge tillbaka
Citera
2022-11-04, 13:13
  #367
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Idag i intervju säger ÖB Micael Byde'n att "-Att i det mycket allvarliga läget vi befinner oss i borde vi snarast gå med i NATO utan inskränkningar eller förbehåll"...
Vi ska då bl.annat acceptera att Sverige blir förrådsplats för kärnvapen..

Det jag vill diskutera:
Är läget så pass allvarligt som ÖB anser?
Vad har han för bevis på detta? är det "ryssen kommer" som spökar i huvudet på honom? (för det är vad jag tror det är)

Vilka fördelar kommer vi i realiteten få?
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark
Det här visste man från början. Har man väl öppnat dammluckorna kommer hela störtfloden forsande. Sverige har redan samverkat med Nato i övningar, nu kommer Natomedlemskapet som ett brev på posten. Nato-ivrarna har bara väntat på rätt tillfälle, som de serverades av Putin på silverfat nu. Vem kan säga nej till Nato nu när Ukraina invaderats och Sverige står på tur..?
Sen kommer kärnvapen placeras ut i Sverige. Vad säger MP om detta? Och när få vi se Natobaser på svenska mark?
Citera
2022-11-04, 13:38
  #368
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoker27
Men du skrev att vi varit neutrala sen många många år tillbaka så det jag undra hur länge tillbaka
Nej, var skrev jag det? Det har jag aldrig påstått. Du får gärna visa var jag skrev det? Jag skrev inget om det alls, du måste blanda ihop mig med någon annan eller missförstått vad jag skrev.
Citera
2022-11-04, 19:39
  #369
Medlem
"Enligt Försvarsmakten kommer Sverige ha ett särskilt ansvar för Natos kollektiva försvar av norra Europa och Sverige bör etablera sig som ett ”basområde” för de Natoallierades mark-, flyg- och marinstridskrafter."
Citera
2022-11-04, 23:20
  #370
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Sverige ska för tusan alltid spela Bror Duktig eller Flotta Farbrorn inom EU och liknande, inställd på att värna om alliansens ideaaaal helt utan att bry sig om att skydda sina egna statsintressen och ekonomiska intressen. Inga förbehåll, inga krav typ: "ge oss en vattentät garanti på det här annars är vi inte med på båten!", inga ansatser att distansera sig från flummiga och övermaga EU-politiker. Jag blir jävligt trött på denna naivitet, men den är uppenbarligen något politikerna har kommit överens om, Sverige ska aldrig agera den sura och väl pålästa motvalls-tanten som ställer tydliga krav - eller kräva att alla andra också ska dra sitt lass och betala i viktiga gemensamma frågor.

Man kan bara hoppas att Turkiet räddar oss, det svenska folket, från våra politikernas svåra misstag.
Citera
2022-11-07, 16:33
  #371
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Idag i intervju säger ÖB Micael Byde'n att "-Att i det mycket allvarliga läget vi befinner oss i borde vi snarast gå med i NATO utan inskränkningar eller förbehåll"...
Vi ska då bl.annat acceptera att Sverige blir förrådsplats för kärnvapen..

Det jag vill diskutera:
Är läget så pass allvarligt som ÖB anser?
Vad har han för bevis på detta? är det "ryssen kommer" som spökar i huvudet på honom? (för det är vad jag tror det är)

Vilka fördelar kommer vi i realiteten få?
Jag personligen tror endast vi kommer bli "lydhundar" under USA. Samt att få betala med medel vi kunde använda bättre.

https://svtplay.se/klipp/jA3vgYy/nat...pa-svensk-mark
Lydiga hundar har vi ju varit sedan länge, i alla år vi krupit för den feministiska kärring-maffian här I Sverige.
Svenska "karlar" trivs med att krypa som lydhundar inför överheten.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback