Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-31, 01:56
  #1
Avstängd
Jag var med om något väldigt märkligt idag med min TV. Jag har den ikopplad från min dator vid HDMI.

Jag spelade ett spel på den som jag precis hade laddat hem, men pga lite grafikbugg i spelet så blinkar hela skärmen svart till vitt jättefort med en stor text "pause" när man trycker paus i spelet.. (typ ljus, strobe, effekt liknande)

Jag satt i godan ro och spelade, men sen hände det en grej i vardagen (riktiga livet) som jag fick lov att springa iväg på i ren hets... Och det gjorde jag utan att veta om denna grafik-bugg. Så jag tröck paus, sprang iväg till den stressande incidenten som hände (inget allvarligt tack och lov) och jag var borta i flera timmar.

När jag sen kom tillbaka till min TV så ser jag ju detta blinkande och jag blir genast lite orolig att det kan vara skadligt för TV. Och när jag tröck bort paus så märkte jag att min oro nog var konstaterad.

När jag tröck bort paus så ser jag att hela skärmen blinkar fortfarande i bakgrunden typ.
Den stora text som fanns när man tröck paus syntes också igenom skärmen. Typ som en blinkande burn-in grej med pixlarna.
Jag provade starta om TV och röck ur alla kablar och sådär från datorn men man såg fortfarande det blinkande och paus-texten överallt. Och på alla HDMI-ingångar dessutom.

Men nu efter 2h har det gått över och försvunnit? Nu är min TV som vanlig igen, men frågan är: Hur kunde detta ske egentligen? Vad är anledningen till att skärmen tillfälligt visade samma blinkande paus-skärm som en slags burn-in pixel grej för att sedan gradvis försvinna mer och mer?
Citera
2022-11-02, 22:18
  #2
Avstängd
?
Citera
2022-11-02, 23:04
  #3
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
?
Hur gammal är din TV? Kan också göra skillnad på kablar beroende på vilken version du kan ha ...min Samsung TV från 2014 har också börjat bränna in ibland men mest från Playstation spel i 4K och tar längre tid för min att rätta till sig helt men syns inte så mycket när man kollar filmer och serier.
De modernare paneltyperna som OLED, Mini-LED och QLED skall hålla längre mot inbränning har jag hört så kanske blir något sådant nästa gång för mig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback