Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-10-30, 10:18
Medlem
Hej jag har en 13 veckors valp här hemma som ska bita i mina armar och ben hela tiden. Jag vet att valpar bits men hade aldrig föreställt mig detta. Jag har liksom rivmärken som börja blöda på armar och ben efter hans tänder, snälla kan någon säga att detta kommer gå över? Han är en jätte duktig och mysig valp förövrigt, men när han leker så vill han bita i mig, jag försöker avleda med leksak och säga nej om han slutar ändå inte. När jag säger nej några gånger så ger han sig i typ 30 sek sen sen börjar han bitas igen. Vill bara höra från nån som haft valp som kan säga att detta kommer gå över och att han kommer sluta bita i mig.
Tack från en valpmatte som snart får psykbryt.
Citera
2022-10-30, 10:24
Medlem
xposures avatar
Ja, det kommer att gå över, och det är onekligen dags att du lär den disiplin.
Citera
2022-10-30, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soifa
Hej jag har en 13 veckors valp här hemma som ska bita i mina armar och ben hela tiden. Jag vet att valpar bits men hade aldrig föreställt mig detta. Jag har liksom rivmärken som börja blöda på armar och ben efter hans tänder, snälla kan någon säga att detta kommer gå över? Han är en jätte duktig och mysig valp förövrigt, men när han leker så vill han bita i mig, jag försöker avleda med leksak och säga nej om han slutar ändå inte. När jag säger nej några gånger så ger han sig i typ 30 sek sen sen börjar han bitas igen. Vill bara höra från nån som haft valp som kan säga att detta kommer gå över och att han kommer sluta bita i mig.
Var snäll mot valpen!! Ja det kommer gå över 100 säkert, det är så att ha valp-
Citera
2022-10-30, 10:46
Medlem
Citat:

Du kanske bör gå en hundkurs eller inte ha hund. Att ha hund innebär att lära sig att säga ifrån, Kan man inte säga ifrån så är man inte hundmänniska helt enkelt.

Det hör du ju ofta, nej nej nej... men på en hund som lärt sig vad nej betyder.

Du kan vara ganska drastisk men överdriv inte. Visa att det gör ont, putta bort hunden i sidan och avbryt lek direkt. Om den inte fattar så nyp till i nacken, lägger den av så klappa den lite. Om inte så var lite hårdare. Men du kan också köra med belöningar. man ska alltid köra med belöningsmetoden före. Känn av hundens nivå och var aldrig hårdare än vad som krävs. Finns ju folk som tror dom är duktiga och ska gå in stenhårt med våld direkt när hunden kanske lyssnat på en lätt tutsh på sidan och ett nej med munnen. Stoppa lek direkt vid bitning. HAr den den tendensen så ska den inte få leka så och ha inte dragkamp med hunden , det triggar den. Man kan paja hund om man är för hård... låt dom misslyckas också, på ett sätt är dom som barn. Var bara mer envis och tålmodig så kommer du vinna.

Du ska aldrig låta en valp vinna då kommer du få skitsvåra problem vid könsmognaden och könsmognad kräver att du visar vem som bestämmer. Ger hunden upp så brukar dom fjäska för dig, det gör dom med den som är ledare. Lägger sig gärna på rygg med magen upp. Det betyder jag ger mig eller du bestämmer.

och till sist en hund är en hund inte en människa. Tex du ska vara direkt på är något händer och kort. Kommer du en tid efter så kommer hunden inte fatta ett skit av det och där är det du som missat det och då släpper du det.

Som sagt beröm först och små små godisbitar, eller att få en leksak är också belöning och det ska du ha fokus på.
Senast redigerad av Brodrude 2022-10-30 kl. 10:50.
Citera
2022-10-30, 10:53
Medlem
Nja gör du inget åt det så är risken att hunden biter på andra saker typ inredning eller saker ex. Skor!

Se till att hunden har ben eller tuggleksaker det är endast det som är tillåtet allt annat markeras med skarp tillrättavisning!

Hur du tillrättavisar beror dels på ras och dels hur hunden psykiskt mår! Eller uppför sig!

Jag tryckte tummen mot underkäken tills hunden gnydde när hon började bita på händerna! Och gav beröm när hon inte bet.
Så straff vid fel och beröm vid rätt!

Ett nej kan man säga i samband med bestraffning men funkar inte enbart då hunden inte kommer förstå ordets innebörd.

Sen måste folk förstå att en hund inte ska behandlas som ett barn...om hunden mot tiken hade tröttnat hade hon förmodligen bitit så pass hårt tillbaka att hunden skulle förstå omgående att den fick över gränsen...du ska göra likadant..
Citera
2022-10-30, 10:53
Medlem
MissMDs avatar
Jag förstår din frustration.

Min senaste valp är den värsta jag haft eller stött på någonsin. Det enda hennes liv gick ut på dom första 6 månaderna var att bita mig. Spelar ingen roll hur mycket jag försökte avleda eller värja mig. Det enda som fick henne att pausa hennes hysteri åtminstone några minuter var att få tugga på ett rått köttigt ben. Men även det vart ointressant ganska snabbt. Hon var fullständigt galen. Folk trodde jag hade blivit misshandlad för alla skador och blåmärken jag hade 😅

Men sen efter alla valptänder hade flugit och hon började bli mer unghund än valp, och dessutom börjat kunna få aktiveras ordentligt fysiskt så blev hon lugn som en filbunke. Hon är idag drygt 1,5 år, och det finns inte en tillstymmelse till att hon vill bita längre. Hon har verkligen blivit otroligt lugn och tillgiven 😊

Alla valpar bits som sagt, andra är mer rabiata monster än andra. Det kommer gå över!
Man får försöka göra det man kan för att avleda, sen är det bara att härda ut och be till någon högre makt att valptänderna flyger snabbt 😆
Citera
2022-10-30, 11:23
Medlem
Ja, det är normalt, ja, det går över. Hittade denna när jag hade jobbig valp, kan kanske vara till nytta: https://youtu.be/068K5Zlph9U
Citera
2022-10-30, 11:28
Medlem
Citat:
Ja, valpar biter och det skiljer även mellan raserna. En fördel om du vill ha bra råd är att skriva vilken ras det är. Är det en Labrador så slutar den om du spelar ledsen och en Tysk Jaktterrier slutar i bästa fall om du slår en stekpanna i huvudet på den.
Citera
2022-10-30, 12:04
Medlem
Pip till med gäll röst när valpen biter för hårt så den förstår att det gör ont. Den tränar bettkontroll.

Avled och lek andra lekar med den.

Fråga uppfödaren om råd och gå en valpkurs.
Citera
2022-10-30, 12:10
Medlem
Tercios avatar
Det går faktiskt över. Hade själv en valp som var mycket bitigare än tidigare valpar. En dag bara lägger de av. Avleda är det enda som funkar. Min valp tyckte rinnande vatten ur en kran var otroligt kul och intressant. Försök hitta något den tycker är kul. Märgben funkar också, tar sjukt lång tid att få ut all märgen. Har dock läst att det inte är helt optimalt för en så ung hunds tänder.

Det går inte att straffa valpar tydligen, de är för dumma i huvudet för att förstå det begreppet, utan det är avleda avleda avleda som gäller.
Citera
2022-10-30, 12:39
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, det går inte över om du inte lär valpen att det är fel att bita dig.
Citera
2022-10-30, 13:15
Medlem
goosehunters avatar
Citat:

Där kanske du kan få lite goda råd

https://firstvet.com/sv/artiklar/min...4096#section_0
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här