Citat:
Ursprungligen postat av
Soifa
Hej jag har en 13 veckors valp här hemma som ska bita i mina armar och ben hela tiden. Jag vet att valpar bits men hade aldrig föreställt mig detta. Jag har liksom rivmärken som börja blöda på armar och ben efter hans tänder, snälla kan någon säga att detta kommer gå över? Han är en jätte duktig och mysig valp förövrigt, men när han leker så vill han bita i mig, jag försöker avleda med leksak och säga nej om han slutar ändå inte. När jag säger nej några gånger så ger han sig i typ 30 sek sen sen börjar han bitas igen. Vill bara höra från nån som haft valp som kan säga att detta kommer gå över och att han kommer sluta bita i mig.
Tack från en valpmatte som snart får psykbryt.
Du kanske bör gå en hundkurs eller inte ha hund. Att ha hund innebär att lära sig att säga ifrån, Kan man inte säga ifrån så är man inte hundmänniska helt enkelt.
Det hör du ju ofta, nej nej nej... men på en hund som lärt sig vad nej betyder.
Du kan vara ganska drastisk men överdriv inte. Visa att det gör ont, putta bort hunden i sidan och avbryt lek direkt. Om den inte fattar så nyp till i nacken, lägger den av så klappa den lite. Om inte så var lite hårdare. Men du kan också köra med belöningar. man ska alltid köra med belöningsmetoden före. Känn av hundens nivå och var aldrig hårdare än vad som krävs. Finns ju folk som tror dom är duktiga och ska gå in stenhårt med våld direkt när hunden kanske lyssnat på en lätt tutsh på sidan och ett nej med munnen. Stoppa lek direkt vid bitning. HAr den den tendensen så ska den inte få leka så och ha inte dragkamp med hunden , det triggar den. Man kan paja hund om man är för hård... låt dom misslyckas också, på ett sätt är dom som barn. Var bara mer envis och tålmodig så kommer du vinna.
Du ska aldrig låta en valp vinna då kommer du få skitsvåra problem vid könsmognaden och könsmognad kräver att du visar vem som bestämmer. Ger hunden upp så brukar dom fjäska för dig, det gör dom med den som är ledare. Lägger sig gärna på rygg med magen upp. Det betyder jag ger mig eller du bestämmer.
och till sist en hund är en hund inte en människa. Tex du ska vara direkt på är något händer och kort. Kommer du en tid efter så kommer hunden inte fatta ett skit av det och där är det du som missat det och då släpper du det.
Som sagt beröm först och små små godisbitar, eller att få en leksak är också belöning och det ska du ha fokus på.