Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-27, 15:39
  #1
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Hej.
Jag har en situation i mitt hushåll där en dator inte längre känner av en internetuppkoppling.

Vi är 3 personer med 3 olika datorer.
Det finns 2 olika nätverksuttag i väggen. Jag är inkopplad i uttag #1 och använder min egen router. Inga problem där.

Person 2 och 3 är inkopplade i nätverksuttag #2 genom deras egen router.
I flera år fungerade det bra för dom, tills en dag deras router inte längre fungerade. (Den ville inte längre starta/ingen ström lampa lyste när man försökte sätta på den.)
De bytte då ut routern till en annan, och i några dagar fungerade det för bägge personer. Men efter några dagar så upptäckte Person 3 att de inte längre får någon uppkoppling, trots att det fungerar för Person 2 som är inkopplad i samma router.

Person 3 använder en extremt sliten ethernetkabel där de inre sladdarna synns, men säger sig ha provat sin dator i en annan lägenhet (utan routern som står hemma). Osäker på om hon testade både med den slitna kabeln och med en ny i den andra lägenheten, men jag tror hon sa att hon testade bägge.
Det ska då ha fungerat bra i den andra lägenheten på samma dator.

Vi testade idag ännu en till router för Person 2 och 3 i vårt hem, och det är samma problem igen. Det fungerar bra för Person 2's dator, men Person 3 ser inget nätverk på sin dator.
Dock så testar Person 3 med samma gamla extremt slitna kabel igen, och vägrade prova med en ny ethernetkabel som jag erbjöd p.g.a. hon var upprörd, samt att hon skrek något om att ha testat med en annan kabel tidigare (antingen i den andra lägenheten utan en router, eller med den tidigare routern i vårt nuvarande hem får några månader sedan).

Om vi antar att det Person 3 beskrev om hur de testat datorn i en annan lägenhet stämmer, vad kan det vara som skapar problemet?
Notera att när Person 3 har testat så har hon alltid startat om datorn ett antal gånger.

Min gissning är något av följande:

- Datorn försöker koppla upp sig till det tidigare gamla nätvärket och byter inte automatiskt till det senaste nätverket från de nya routers vi testat.
- Glapp i nätverkskortet.
- Eventuellt den slitna kabeln, då jag inte är säker på om hon testade den slitna kabeln i den andra lägenheten. (Tyvärr kan jag inte ställa frågor om detta till Person 3)

Sedan en viktig bonusfråga som jag hoppas någon här som kan mer om IT kan klargöra.

Person 3 är extremt okunning när det gäller datorer, och har fått för sig att jag har saboterat detta för henne på "något sätt".
Hon frågade tydligen någon kunnig om en person kan bortkoppla någon från ett nätverk, och dom svarade "Ja".

Men visst kan inte jag påverka någon annans nätverk eller router från min egen när vi inte ens är inkopplade i samma nätverksuttag eller router? (Kanske för en hacker eller IT tekniker, men jag har basic datorutbildning från gymnasiet) Jag ser aldrig deras nätverk från min dator, och de ser inte heller mitt från deras.
Jag rörde inte ens denna senaste router, utan Person 2 köpte den, och sedan kopplade Person 2 och 3 in sina datorer själva utan att jag var inblandad på något vis. Men problemet uppstod genast för Person 3 igen.
Jag antog att detta skulle få person 3 att inse att jag inte gjorde något tidigare heller, men Person 3 skyllde omedelbart på mig igen. De tror att jag har gjort det från min router och dator som inte har någon kontakt med deras nätverk. Pga att Person 3 är extremt okunnig om datorer så går det inte att argumentera emot detta på något sätt som hon kan förstå. Hon är övertygad om att jag gjort något på något magiskt vis "från din egen router" och det blev ett stort gräl.

Jag vill hjälpa henne hitta en lösning på grund av problemen hon skapar, och att hon anklagar mig för detta.

Vill också poängtera att den förra routern Person2 & 3 testade när problemet först uppstod var en router vi fick från Tyfon (Bahnhoff) som är LÅST. Om jag ville ändra något på den så var jag tvungen att ringa deras kundtjänst så att dom fick göra det därifrån. När jag försökte få tillgång till routerns inställningar så stod det att jag inte hade behörighet, eller nåt liknande.
Tillfälligtvis skapade jag faktiskt en gammal tråd här på Flashback om just detta att routern var låst: (FB) Lagar angående internet leverantör?

Så bortsätt från förslag om lösningar, kan någon också klargöra hur osannolikt (omöjligt?) det är för mig att 'blokera' hennes dator från att få en internetuppkoppling från min egen router från ett separat nätverksuttag?
Och även om detta på något sätt vore möjligt så borde väl hennes internet fungera nu när hon testade en helt ny router? (Som fungerar för Person 2 som är inkopplad i samma) Om någon blir bortkopplad manuellt från ett nätverk i en router så gäller väl det endast med den routern? En ny router har väl sina egna inställningar, och processen måste väl då göras om igen? Men problemet uppstod DIREKT när dom kopplat in den nya rouyern, och medans jag var på toaletten dessutom.

Snälla kan någon klargöra detta så att jag kan visa henne tråden?
Jag är varken IT teckniker eller hacker.

Och om ni har några felsökningsförslag så kommentera gärna med dom också så att vi kan hitta en lösning.

Tack på förhand
__________________
Senast redigerad av Intuitionimpulse 2022-10-27 kl. 16:02.
Citera
2022-10-27, 16:40
  #2
Medlem
Om vi antar att det Person 3 beskrev om hur de testat datorn i en annan lägenhet stämmer, vad kan det vara som skapar problemet?

Jag skulle först kontrollera om det är på grund av kabeln och verkligen se till att båda ändar är inkopplade ordentligt om man prövar en ny kabel. (Wifi kanske är intressant att använda istället om det är en laptop?) I andra hand skulle jag pröva att köra kommandon i kommandotolken (cmd.exe) för att både tömma DNS och få en ny ip-address, förutsatt att det är en Windows dator.
Följande kommandon i ordning utan citattecken: "ipconfig /release" och "ipconfig /flushdns" och "ipconfig /renew"

Sedan en viktig bonusfråga som jag hoppas någon här som kan mer om IT kan klargöra.

Det går att blockera enheter (datorer, surfplattor, telefoner m.m) genom att blockera antingen MAC eller IP-Addressen som används. (MAC är enheten/hårdvarans address)
För detta så krävs det dock att man har tillgång till routerns administrationspanel och att routern har sådan funktion. Det brukar finnas på det mesta routrar.
Är det så att routern är en sådan som ISP:n har skickat ut och hanterar så kan det vara svårt att komma åt funktionerna då access förmodligen är blockerad för "vanliga användaren". Lagar kring detta har jag mindre koll på men det beror väl på vad avtalet säger skulle jag gissa.

Det kan vara så att båda routrar beter sig som DHCP server och då kan det uppstå problem med utdelning av IP-Addresser. (IP-Addresser behövs för att kunna kommunicera emellan router-dator, och därav få "internet"). Nu borde det inte vara så om båda routrar sitter på olika subnät och uttag ut till ISP:n.


Hur ser det ut från uttagen i väggen ut till ISP:n?
Citera
2022-10-27, 16:41
  #3
Medlem
Nej, jag har väldigt svårt att se hur du ska kunna påverka vad som händer bakom deras router, utan att ha tillgång till den med inlogg. Hade ni stått bakom samma router, så visst, kanske. Men den här felsökningen är ju extremt enkel, rent tekniskt.

1, prova annan kabel mellan router och dator.
2, om det funkar = Kabelfel
3, om det inte funkar, prova samma kabel, med annan dator = datorfel.
4, för enkelhetens skull, prova med annan kabel bakom din router istället.

Skulle personligen misstänka datorfel, men visst, är kabeln sliten kan det ju vara kabelfel.

Om personen inte vill göra något av dessa, så får väl personen leva utan internet.
Citera
2022-10-27, 16:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av musslosnasenbluten
Det kan vara så att båda routrar beter sig som DHCP server och då kan det uppstå problem med utdelning av IP-Addresser. (IP-Addresser behövs för att kunna kommunicera emellan router-dator, och därav få "internet"). Nu borde det inte vara så om båda routrar sitter på olika subnät och uttag ut till ISP:n.


Hur ser det ut från uttagen i väggen ut till ISP:n?

Om båda routrarna fungerar som DHCP så borde det enbart påverka nätverket mellan R1 och dess klienter. Vad som händer bakom R2 bör det inte påverka. Så R2 kanske inte kommer åt internet, men klienterna bakom R2 borde komma åt sina grannar och R2. För övrigt borde det väl inte heller spela någon roll om två routrar försöker vara DHCP, eftersom den översta routern dödar väl alla såna broadcast? En switch skulle ju behöva STP för det, men en router har väl det redan inbyggt per automatik?
Citera
2022-10-27, 18:24
  #5
Medlem
Intuitionimpulses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av musslosnasenbluten
Hur ser det ut från uttagen i väggen ut till ISP:n?
Vi har två olika uttag som är i två olika rum.
Min dator och router är inkopplade i Uttag #1 i rum #1. (Hallen)
Deras datorer och router är inkopplade i Uttag #2 i rum #2. (Vardagsrummet)

Uttagen är alltså i olika rum. Det finns alltså ingen direkt koppling mellan våra nätverk, datorer eller routrar.

Svarar detta på din fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av musslosnasenbluten
Jag skulle först kontrollera om det är på grund av kabeln och verkligen se till att båda ändar är inkopplade ordentligt om man prövar en ny kabel. (Wifi kanske är intressant att använda istället om det är en laptop?) I andra hand skulle jag pröva att köra kommandon i kommandotolken (cmd.exe) för att både tömma DNS och få en ny ip-address, förutsatt att det är en Windows dator.
Följande kommandon i ordning utan citattecken: "ipconfig /release" och "ipconfig /flushdns" och "ipconfig /renew"

Tack för förslagen!

Jag tror det handlar om en laptop, ja. Men tror inte det fanns någon möjlighet att prova wi-fi med den förra routern (från Tyfon) då den var låst, så det inte gick att ändra inställningar på den om man inte ringer in till dom. Men vi har inte varit kund hos Tyfon på flera år. Dom lät oss behålla routern när vi sa upp avtalet och bytte leverantör. Och när Person 2 & 3's ursprungliga router gick sönder nyligen så föreslog jag att de kunde testa denna gammla Tyfon router (som är ganska ostabil dessutom) under tiden medans dom köper en ny.
Det var egentligen för Person 3's skull som jag föreslog detta, då Person 2 (som äger hemmet) hade kunnat få internet som vanligt genom att dra sladden direkt från väggen in i datorn, fram tills att de köpt en ny router.
Men för att dom båda ska kunna ha internet från ett och samma uttag under tiden krävs ju en router. Men nu ångrar jag att jag ens försökte hjälpa henne.

Jo, den färska kabeln borde absolut testas tycker jag också. Det är ett enkelt test. Och dels också för att jag är osäker på om hon testade den trasiga kabeln i andra lägenheten. Eftersom hon är så okunnig om datorer hade jag inte vart förvånad om hon inte gjort det. Det är underligt för mig att hon (Person 3) fortsätter testa med denna extremt slitna kabel (som ser ut som en brandfara, vilket Person 2 också påpekade) om hon har en annan. Men det kan vara så att den andra kabeln hon testade är för kort för denna lägenhet.
Jag ska föreslå kabeln igen när hon lunat ner sig lite, men det lär ta några dagar.

Tack för förslagen angående kommandon också.

En fråga angående det bara. När du skriver "och" mellan dessa kommandon, innebär det att de inte ska skrivas ihop, utan att man först skriver in ipconfig /release och sedan trycker enter? Och sen skriver in ipconfig /flushdns och trycker enter igen?

För att klargöra så kommer inte jag testa detta på hennes dator, utan hon får nog läsa detta och följa instruktionerna själv.

Lite relaterat, men Person 3 har en extremt lång historia av att anklaga mig för random saker som jag inte gjort, och när hon upptäcker att hon hade fel så säger hon ingenting, ber aldrig om ursäkt och lär sig heller aldrig från det.
Oftast bryr jag mig inte, men denna gång är det mer alvarligt då hon uppvisar väldigt aggresivt betende över detta. Hon är också med och betalar en del av internet räkningen. Jag har inget intresse av att betala en större del av räkningen utan anledning. Samt vill jag inte ens att hon ska ha 'mindre kul' i sitt rum, då det bara leder till att hon lämnar sitt rum oftare och skapar mer problem.

Citat:
Ursprungligen postat av musslosnasenbluten
Sedan en viktig bonusfråga som jag hoppas någon här som kan mer om IT kan klargöra.

Det går att blockera enheter (datorer, surfplattor, telefoner m.m) genom att blockera antingen MAC eller IP-Addressen som används. (MAC är enheten/hårdvarans address)
För detta så krävs det dock att man har tillgång till routerns administrationspanel och att routern har sådan funktion. Det brukar finnas på det mesta routrar.
Är det så att routern är en sådan som ISP:n har skickat ut och hanterar så kan det vara svårt att komma åt funktionerna då access förmodligen är blockerad för "vanliga användaren". Lagar kring detta har jag mindre koll på men det beror väl på vad avtalet säger skulle jag gissa.

Det kan vara så att båda routrar beter sig som DHCP server och då kan det uppstå problem med utdelning av IP-Addresser. (IP-Addresser behövs för att kunna kommunicera emellan router-dator, och därav få "internet"). Nu borde det inte vara så om båda routrar sitter på olika subnät och uttag ut till ISP:n.
Tack för din insikt här!
Jag är osäker på om jag var tydlig angående hur våra routrar är inkopplade (då du ställde en fråga om det). När det gäller att blockera MAC eller IP addresser från en annan dator, är detta något som är rimligt/möjligt om vi är inkopplade på sättet jag beskrev ovanför i denna kommentar?

Dvs, jag och min dator är inkopplade i Router 1, som i sin tur är inkopplade i internetuttag #1 i rum #1.
Person 2 och 3 har sina datorer inkopplade i en annan router, som är inkopplade i ett annat vägguttag än mitt, och det uttaget är i ett helt annat rum än uttaget jag använder.
(Mitt uttag är i hallen, och deras är i vardagsrummet)

Och att detta fortfarande skulle vara aktivt när person 2 & 3 byter till en ny router som jag inte ens rört?

Sen så går det inte ens att komma åt den förra routerns inställningar, vilket hon inte tror på.
Men jag ska föreslå att hon testar detta själv genom att googla hur man gör. Samt så kan jag hänvisa henne till Flashback tråden jag skapade 2016, vilket jag hade glömt helt, tills jag skapade denna nya tråd idag!

Angående frågan om hur lagligt det är att låsa routern så var det bara något som jag var intresserad av 2016 när jag skapade tråden. Jag skaffade min egen router efter det (pga att den var ostabil på köpet) och Person 2 & 3 köpte sin egen.
Men när deras sen gick sönder provade vi denna gamla ostabila router, and here we are...

Den nya routern som köptes igår kanske man kan komma åt inställningarna på (ny och ny, den är en second hand router som det står Com Hem på), men det vet jag inte ännu.

DHCP server saken du tog upp förstår jag inte riktigt, men jag låter dig och den andra personen diskutera klart det först.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Nej, jag har väldigt svårt att se hur du ska kunna påverka vad som händer bakom deras router, utan att ha tillgång till den med inlogg. Hade ni stått bakom samma router, så visst, kanske. Men den här felsökningen är ju extremt enkel, rent tekniskt.
Tack för din insikt.
Men visst? Jag är ingen expert, men det låter inte rimligt att jag ska kunna göra nåt sånt när vi inte ens är inkopplade i samma uttag eller router.

Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
1, prova annan kabel mellan router och dator.
2, om det funkar = Kabelfel
3, om det inte funkar, prova samma kabel, med annan dator = datorfel.
4, för enkelhetens skull, prova med annan kabel bakom din router istället.

Skulle personligen misstänka datorfel, men visst, är kabeln sliten kan det ju vara kabelfel.

Om personen inte vill göra något av dessa, så får väl personen leva utan internet.
Angående #4. du menar annan kabel från min router till Person 3's dator?

Jag tror att förslag 1-3 kan bevisa om det är kabelns fel.
Dock angående förslag 4 så vare sig det funfgerar eller ej så lär hon tro att det är på grund av något jag gjort.
Men det kan ge mig en hint om vad problemet kan vara. Om det funkar, = dator problem? Om det inte funkar = kabel problem?
__________________
Senast redigerad av Intuitionimpulse 2022-10-27 kl. 18:53.
Citera
2022-10-28, 06:56
  #6
Avstängd
PalmeKillers avatar
-Får all datorer ip adresser? ( Terminalen och ifconfig säger vad?)
-Kan du pinga googles DNS på 8.8.8.8?
-Kan dom andra datorerna ping varandra?

Börja med att utreda om det fsysika lagret enligt OSI modellen funger .. Även om inte TCP/IP har 7 nivårer som OSI utan bara 4.

Om du har stoppa in flera routrar i nätverket, måste dom ligga på samma adressrymder.. Så router 1 ligger 19.168.1.x och router 2 ligger på 192.168.2.x har då router 1 som gateway.




Citat:
Ursprungligen postat av Intuitionimpulse
Hej.
Jag har en situation i mitt hushåll där en dator inte längre känner av en internetuppkoppling.

Vi är 3 personer med 3 olika datorer.
Det finns 2 olika nätverksuttag i väggen. Jag är inkopplad i uttag #1 och använder min egen router. Inga problem där.

Person 2 och 3 är inkopplade i nätverksuttag #2 genom deras egen router.
I flera år fungerade det bra för dom, tills en dag deras router inte längre fungerade. (Den ville inte längre starta/ingen ström lampa lyste när man försökte sätta på den.)
De bytte då ut routern till en annan, och i några dagar fungerade det för bägge personer. Men efter några dagar så upptäckte Person 3 att de inte längre får någon uppkoppling, trots att det fungerar för Person 2 som är inkopplad i samma router.

Person 3 använder en extremt sliten ethernetkabel där de inre sladdarna synns, men säger sig ha provat sin dator i en annan lägenhet (utan routern som står hemma). Osäker på om hon testade både med den slitna kabeln och med en ny i den andra lägenheten, men jag tror hon sa att hon testade bägge.
Det ska då ha fungerat bra i den andra lägenheten på samma dator.

Vi testade idag ännu en till router för Person 2 och 3 i vårt hem, och det är samma problem igen. Det fungerar bra för Person 2's dator, men Person 3 ser inget nätverk på sin dator.
Dock så testar Person 3 med samma gamla extremt slitna kabel igen, och vägrade prova med en ny ethernetkabel som jag erbjöd p.g.a. hon var upprörd, samt att hon skrek något om att ha testat med en annan kabel tidigare (antingen i den andra lägenheten utan en router, eller med den tidigare routern i vårt nuvarande hem får några månader sedan).

Om vi antar att det Person 3 beskrev om hur de testat datorn i en annan lägenhet stämmer, vad kan det vara som skapar problemet?
Notera att när Person 3 har testat så har hon alltid startat om datorn ett antal gånger.

Min gissning är något av följande:

- Datorn försöker koppla upp sig till det tidigare gamla nätvärket och byter inte automatiskt till det senaste nätverket från de nya routers vi testat.
- Glapp i nätverkskortet.
- Eventuellt den slitna kabeln, då jag inte är säker på om hon testade den slitna kabeln i den andra lägenheten. (Tyvärr kan jag inte ställa frågor om detta till Person 3)

Sedan en viktig bonusfråga som jag hoppas någon här som kan mer om IT kan klargöra.

Person 3 är extremt okunning när det gäller datorer, och har fått för sig att jag har saboterat detta för henne på "något sätt".
Hon frågade tydligen någon kunnig om en person kan bortkoppla någon från ett nätverk, och dom svarade "Ja".

Men visst kan inte jag påverka någon annans nätverk eller router från min egen när vi inte ens är inkopplade i samma nätverksuttag eller router? (Kanske för en hacker eller IT tekniker, men jag har basic datorutbildning från gymnasiet) Jag ser aldrig deras nätverk från min dator, och de ser inte heller mitt från deras.
Jag rörde inte ens denna senaste router, utan Person 2 köpte den, och sedan kopplade Person 2 och 3 in sina datorer själva utan att jag var inblandad på något vis. Men problemet uppstod genast för Person 3 igen.
Jag antog att detta skulle få person 3 att inse att jag inte gjorde något tidigare heller, men Person 3 skyllde omedelbart på mig igen. De tror att jag har gjort det från min router och dator som inte har någon kontakt med deras nätverk. Pga att Person 3 är extremt okunnig om datorer så går det inte att argumentera emot detta på något sätt som hon kan förstå. Hon är övertygad om att jag gjort något på något magiskt vis "från din egen router" och det blev ett stort gräl.

Jag vill hjälpa henne hitta en lösning på grund av problemen hon skapar, och att hon anklagar mig för detta.

Vill också poängtera att den förra routern Person2 & 3 testade när problemet först uppstod var en router vi fick från Tyfon (Bahnhoff) som är LÅST. Om jag ville ändra något på den så var jag tvungen att ringa deras kundtjänst så att dom fick göra det därifrån. När jag försökte få tillgång till routerns inställningar så stod det att jag inte hade behörighet, eller nåt liknande.
Tillfälligtvis skapade jag faktiskt en gammal tråd här på Flashback om just detta att routern var låst: (FB) Lagar angående internet leverantör?

Så bortsätt från förslag om lösningar, kan någon också klargöra hur osannolikt (omöjligt?) det är för mig att 'blokera' hennes dator från att få en internetuppkoppling från min egen router från ett separat nätverksuttag?
Och även om detta på något sätt vore möjligt så borde väl hennes internet fungera nu när hon testade en helt ny router? (Som fungerar för Person 2 som är inkopplad i samma) Om någon blir bortkopplad manuellt från ett nätverk i en router så gäller väl det endast med den routern? En ny router har väl sina egna inställningar, och processen måste väl då göras om igen? Men problemet uppstod DIREKT när dom kopplat in den nya rouyern, och medans jag var på toaletten dessutom.

Snälla kan någon klargöra detta så att jag kan visa henne tråden?
Jag är varken IT teckniker eller hacker.

Och om ni har några felsökningsförslag så kommentera gärna med dom också så att vi kan hitta en lösning.

Tack på förhand
Citera
2022-10-28, 08:54
  #7
Medlem
PeterNosters avatar
Det är för jobbigt att tränga igenom den textmassan så jag blir mer generell.

Som jag fattar det så har ni 2 uttag från er ISP. Det är inte normalt.
Det brukar ju vara så att bara ett uttag är avsett för datorer/internet och det andra för IP-TV.

Hur många IP-adresser får ni från er ISP? Normalt får man bara 1 adress som alla ska dela på m.h.a. en bredbandsdelare a.k router.

Normala människor har bara en router/hushåll. Till den ansluter man datorer med kabel eller WiFi men också andra routrar eller switchar. Så en central router är det som gäller.

Några kommandon att testa med i kommandotolken:
ipconfig. Visar vilken IP-adress datorn fått. Från en router får man en lokal adress. Direkt mot ISP får man en publik adress.
ping <IP-adress>. ping 192.168.1.64 visar om det finns en sådan adress i nätet.

I webläsare:
https://www.whatsmyip.org/. Visar vilken publik IP-adress som man använder på nätet
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback