Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-27, 12:53
  #1
Medlem
Fiskar i en sjö där jag vet finns abborre, gädda, gös, mört, benlöja o lake.
Sjön är ca 10 kvadratkilometer stor o 15 m djup.
Enligt data från slutet av 1800-talet ska bland annat brax och sarv funnits i sjön.
Kan ens vitfisk dö ut i en sjö före exempelvis gös eller lake?
Varför jag frågar är att jag letar större gäddor och tänker att det ska finnas brax i en sjö för att få stora exemplar, har aldrig fått en över 6 kilo.
Jag är iprincip helt själv av att fiska i sjön och ingen lägger någonsin nät.
Ska jag lägga ner min amatörmässiga kariär som fiskare för att jag är sämst eller finns det inte större gäddor?
Citera
2022-10-27, 13:17
  #2
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Essaswe
Fiskar i en sjö där jag vet finns abborre, gädda, gös, mört, benlöja o lake.
Sjön är ca 10 kvadratkilometer stor o 15 m djup.
Enligt data från slutet av 1800-talet ska bland annat brax och sarv funnits i sjön.
Kan ens vitfisk dö ut i en sjö före exempelvis gös eller lake?
Varför jag frågar är att jag letar större gäddor och tänker att det ska finnas brax i en sjö för att få stora exemplar, har aldrig fått en över 6 kilo.
Jag är iprincip helt själv av att fiska i sjön och ingen lägger någonsin nät.
Ska jag lägga ner min amatörmässiga kariär som fiskare för att jag är sämst eller finns det inte större gäddor?

Brax är väl ingen optimal bytesfisk för gädda. Då den är så hög.
Citera
2022-10-27, 13:49
  #3
Medlem
Izismiles avatar
Kan bero på försurning då karpfiskar som sarv, braxen och mört är känsligare än exempelvis abborre, gös och gädda.
__________________
Senast redigerad av Izismile 2022-10-27 kl. 14:13.
Citera
2022-10-27, 13:59
  #4
Medlem
Cantorass avatar
Vitfisk är mer känslig för försurning än gädda och abborre.
Jag fiskar i en sjö på ~6 kvadratkilometer och maxdjup på 23 m. I början på 80-talet började vitfisken, mört och löja, att försvinna på grund av försurning. Nu har den börjat att återhämta sig, men det verkar inte som om det är något större bestånd. Gäddfisket är dock mycket bra. 6-9 kilos är vanligt och det finns säkert större också. Rekordet i sjön är på 17 kg, men det är från tidigt 60-tal. Vi fiskar bara några veckor på år. Abborrformade och abborrfärgade drag funkar bäst så man kan gissa vad gäddan äter. Abborrarna nappar helst på gäddformade drag.
Utifrån ekolodet verkar det som om det finns en del siklöja på större djup, men gäddfisket har inte varit särskilt bra i de stimmen.
Citera
2022-10-27, 14:19
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Essaswe
Fiskar i en sjö där jag vet finns abborre, gädda, gös, mört, benlöja o lake.
Sjön är ca 10 kvadratkilometer stor o 15 m djup.
Enligt data från slutet av 1800-talet ska bland annat brax och sarv funnits i sjön.
Kan ens vitfisk dö ut i en sjö före exempelvis gös eller lake?
Varför jag frågar är att jag letar större gäddor och tänker att det ska finnas brax i en sjö för att få stora exemplar, har aldrig fått en över 6 kilo.
Jag är iprincip helt själv av att fiska i sjön och ingen lägger någonsin nät.
Ska jag lägga ner min amatörmässiga kariär som fiskare för att jag är sämst eller finns det inte större gäddor?


Fiska där du hittar betesfisken troligtvis vid en djupbrant. Ju kallare vattnet blir desto saktare tar du hem betet.
Citera
2022-10-27, 15:46
  #6
Medlem
448s avatar
Låter som en frisk sjö , vitfisksjöar har dom ju fått tråla o näta bort brax o så ifrån för o rädda

Har ni mört så är det gäddans favokrubb
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback