Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-27, 20:04
  #121
Medlem
Cuckslayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
En ketogen kost är ingen bra idé för mig, jag har haft ätstörningar och kan inte mixtra med maten så mycket. Jag åt också så under ett antal år för att gå ner i vikt, men min add försvann inte. Däremot ska jag kolla upp det andra och se om det är något som skulle kunna fungera.

Jag förstår. Ja, ge det en chans. Angående din ADD så kan du testa 300-500mg acetyl-L-karnitin+1.5g tyrosin på morgonen. Det förstnämnda uppreglerar D1-receptorerna (dopaminrelaterat). L-tyrosin är som du kanske vet förstadium till dopamin och även noradrenalin, som ADDare alltid har brist på.

Hur ser din kost ut just nu? Mycket baljväxter och spannmål?
Citera
2022-10-27, 20:21
  #122
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Jag förstår. Ja, ge det en chans. Angående din ADD så kan du testa 300-500mg acetyl-L-karnitin+1.5g tyrosin på morgonen. Det förstnämnda uppreglerar D1-receptorerna (dopaminrelaterat). L-tyrosin är som du kanske vet förstadium till dopamin och även noradrenalin, som ADDare alltid har brist på.

Hur ser din kost ut just nu? Mycket baljväxter och spannmål?
Okej.

Baljväxter tål jag dåligt, men ja, spannmål förekommer väl. Jag har perioder när jag ofta äter en viss sak, som jag sedan tycker är gott i två veckor, men generellt äter jag ganska hälsosamt.
Citera
2022-10-28, 10:56
  #123
Medlem
Havamal.s avatar
Här kan du läsa hur jag löste min insomni:
(FB) Kan inte sova! Hjälp!

Ska tillägga att jag undvikit skärmar med blått ljus efter kl 15 - annars har jag haft problem med att somna.
Citera
2023-03-23, 00:20
  #124
Medlem
Jag har också sömnproblem. Det är jobbigt så in i helvete, känns inte som folk runt om inte förstår vilket helvete det är. Sovit 8h på 3 dagar och nu ligger jag här igen i samma skit, jobb klockan 07:00. Har krigat igenom 3 arbetsdagar utan någon energi. Allt man vill är att sköta sitt jobb men hur lätt är det utan sömn? Mina problem kommer väldigt sällan var ett bra tag sedan tills nu. Förmodligen har jag byggt upp en fobi av sömn då jag var med om en fruktansvärt traumatisk upplevelse när jag var yngre. Så ibland när jag går och lägger mig så får jag en stresskänsla som byggs upp i kroppen och hela systemet går på högvarv. Problemet startar när jag får en tanke om att det kanske blir svårt att sova idag.
Hur lätt är det liksom att sova när det känns som att man försöker fly från en tiger. Jag skulle inte önska min värsta fiende det helvete som vi med grova sömnproblem går igenom
Citera
2023-04-03, 19:49
  #125
Avstängd
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder så har jag extrema problem med sömnen. Har haft sömnproblem sedan tonåren men de har de senaste åren eskalerat och förstört allt vad gäller skola, jobb och relationer samt mina personliga tränings mål.

Problemet är att jag aldrig blir sömnig, hjärnan är alltid igång och tänker alltid på något. Jag förstår intellektuellt att majoriteten av dessa tankar är onödigt pladder, men ändå slutar inte hjärnan producera tankar. Sömnproblemen gör mig i sin tur mer deprimerad vilket leder till att jag under dagtid ofta lever i någon sorts drömtillstånd.
Vet ej hur jag ska få bukt med det här så jag kan leva ett normalt liv som många andra verkar kunna göra.

Börja meditera bara speciellt i sängen.
Meditering genererar energier mer än sömn gör så stressa inte över brist på sömn.
Chansen är stor att du somnar av att meditera men även om du inte somnar så får du ändå energier som att du sov.

Meditering är när man fokuserar på att inte tänka.
Så fort en tanke dyker upp så ignorerar du den, om du mediterar.
Citera
2023-04-04, 02:12
  #126
Avstängd
har också haft problem att sova, och för mig hjälpte et att dra ner lite på värmen.
jag vaknade ofta mitt i natten av att det var för varmt i mitt rum.
Citera
2023-04-04, 02:29
  #127
Medlem
Skyliner.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
har också haft problem att sova, och för mig hjälpte et att dra ner lite på värmen.
jag vaknade ofta mitt i natten av att det var för varmt i mitt rum.
….. skriver du klockan halv 3 på natten 🤓
Är elementet upphöjt igen eller? 😃
Citera
2023-04-04, 02:55
  #128
Medlem
DynamoBeiruts avatar
Du är inte ensam. Ska upp om 4h, borde vara jättetrött men som vanligt går hjärnan på högvarv. Miljoner tankar och ligger bara och vrider på mig. Igår var jag vaken till 04 och vakna vid 9.

Vissa dagar kan jag knappt hålla ögonen öppna (kroppen är så jävla trött) men hjärnan vägrar ”stänga ner”. Tex sover typ 4h drar till jobbet vid 06. Kommer hem vid 15, fixar käk etc. Om jag lägger mig och vilar somnar jag på 5 minuter. Dock gör jag aldrig det för då är det ingen idé ens att försöka sova sen. Drar iväg och tränar hockey vid 19 hem vid 21. Trycker 2 ägg och ner i bingen. Likförbannat kan jag har jättesvårt att somna.

Enda jag testat är cdbolja samt nån melatoninolja som inte ger något resultat.
Citera
2023-04-04, 05:46
  #129
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Skyliner.
….. skriver du klockan halv 3 på natten 🤓
Är elementet upphöjt igen eller? 😃
haha, nä.
Jobbar online iblan med kunder från kina och usa så däför jag är uppe.

Här kan man läsa lite om temperatur och sömn:
https://www.expressen.se/halsoliv/ha...t-sova-battre/

15 grader i ett rum är ju inte vidare varmt tycker jag själv.
Citera
2023-04-04, 07:14
  #130
Medlem
kan starkt rekommendera Mirakelpillret propavan. Inga biverkningar och du kommer sova som en stock hela natten utam att vakna. Dessutom lätt att få utskrivet då man inte blir beroende av dem
Citera
2023-04-04, 07:20
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Som topic lyder så har jag extrema problem med sömnen. Har haft sömnproblem sedan tonåren men de har de senaste åren eskalerat och förstört allt vad gäller skola, jobb och relationer samt mina personliga tränings mål.

Problemet är att jag aldrig blir sömnig, hjärnan är alltid igång och tänker alltid på något. Jag förstår intellektuellt att majoriteten av dessa tankar är onödigt pladder, men ändå slutar inte hjärnan producera tankar. Sömnproblemen gör mig i sin tur mer deprimerad vilket leder till att jag under dagtid ofta lever i någon sorts drömtillstånd.
Vet ej hur jag ska få bukt med det här så jag kan leva ett normalt liv som många andra verkar kunna göra.

Meditationsformen anapanasati lärde mig att få tyst på det eviga pladdret i hjärnan. Numera lyssnar jag på andningen tills jag somnar.

https://www.accesstoinsight.org/tipi....118.than.html

^ Förklarar anapanasati. Om du inte råkar vara Theravadabuddhist får du försöka ta dig igenom allting som rör dhamma och ta åt dig själva infon om hur meditationen går till.

Bra meditationsform för alla, du behöver inte vara buddhist eller ens fallfrukterian
__________________
Senast redigerad av Flashbackwards 2023-04-04 kl. 07:23.
Citera
2023-04-04, 08:30
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
För att lösa sömnproblem måste man veta de underliggande problemen. Vården tror att orosinsomni är 99,9999999999 % av alla sömnproblem.

Man kan ha en blandad form.

En annan vanlig fort är insomni utan oro.

Sedan finns dygnsrytmsproblem. I extremfall kan man uppleva att man inte blir trött för att ens inre dygn ligger på dubbla vad som är normalt.

Sedan finns sömnproblem som hör ihop med narkolepsi. Det är inte en sjukdom att somna överallt, det är en sjukdom att aldrig få djupsömn, dvs man har ett konstant mycket allvarligt sömnunderskott.

Sedan finns det ju att man har ADHD eller liknande och har väldigt svårt att få hjärnan i sömnförberedelse. Finns mediciner för det.

Man kan också få insomni av tidigare TBI, även om man inte hamnat på sjukhuset av den.

Det vore trevligt om vården erkände dessa olika problem.

Jag hör fortfarande av nya läkare att jaha du ligger och oroar dig. Jag säger, nej jag är bara klarvaken för att min kropp inte är redo att sova än. Och sedan får jag höra att sådant finns inte. Hade en kort tid kod på cirkadisk sömnstörning men den tog de bort för det kunde "förvirra" andra läkare som inte visste vad det var.

Skulle inte detta kunna ha med samverkan mellan kortisol och melatonin att göra? Kortisolet stiger väl på morgonen och gör att man blir piggare och sjunker sedan under dagen för att vara som lägst sent på kvällen, medan utsöndringen av melatonin ökar på kvällen och gör att man blir sömnig.

Om man lever under hög stress kanske kortisolnivåerna är förhöjda under större delar av dygnet vilket man tycker borde hämma melatoninutsöndringen och vips har man svårt att somna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback