Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-25, 05:51
  #1
Avstängd
Som topic lyder så har jag extrema problem med sömnen. Har haft sömnproblem sedan tonåren men de har de senaste åren eskalerat och förstört allt vad gäller skola, jobb och relationer samt mina personliga tränings mål.

Problemet är att jag aldrig blir sömnig, hjärnan är alltid igång och tänker alltid på något. Jag förstår intellektuellt att majoriteten av dessa tankar är onödigt pladder, men ändå slutar inte hjärnan producera tankar. Sömnproblemen gör mig i sin tur mer deprimerad vilket leder till att jag under dagtid ofta lever i någon sorts drömtillstånd.
Vet ej hur jag ska få bukt med det här så jag kan leva ett normalt liv som många andra verkar kunna göra.
Citera
2022-10-25, 05:53
  #2
Medlem
provinsen-taiwans avatar
1. motionera regelbundet, exempelvis en löptur i skogen
2. ät mitt på dagen, inte på kvällen
3. läs en bok i sängen, helst något krävande, kanske på något annat språk
Citera
2022-10-25, 05:55
  #3
Medlem
ShotsFireds avatar
Det kan bero på funktionshinder.
Sista utvägen är medicinering.
Då får man välja mellan medicinering och sömnbrist.

Hoppas det finns folk som kan komma med bra strategier. Mat och träning är inte svaret på allt heller eftersom problemet kan sitta psykiskt i huvudet.
Citera
2022-10-25, 06:06
  #4
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjalenskrigare
Vet ej hur jag ska få bukt med det här så jag kan leva ett normalt liv som många andra verkar kunna göra.
Testa att arbeta natt.
Citera
2022-10-25, 06:07
  #5
Medlem
xXoyKillSss avatar
Sök hjälp hos psykiatrin, skicka in en egen remiss via 1177 och överdriv sönder din situation. Har du så svåra symptom kanske du lider av insomni, det behöver du terapi samt ev medicinering för. Råd frågar du mig skulle jag tipsa om att du sänker en energidryck innan du lägger dig, brukar funka finfint som akut sömnpiller för mig.
Citera
2022-10-25, 06:12
  #6
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
...och överdriv sönder din situation...
Du tror inte vården har nog av sveda-, värk- och brännkärringar?
Citera
2022-10-25, 06:17
  #7
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Sök hjälp hos psykiatrin, skicka in en egen remiss via 1177 och överdriv sönder din situation. Har du så svåra symptom kanske du lider av insomni, det behöver du terapi samt ev medicinering för. Råd frågar du mig skulle jag tipsa om att du sänker en energidryck innan du lägger dig, brukar funka finfint som akut sömnpiller för mig.
Energidryck är det sista att rekommendera.
Koffeinfritt te är ett bättre alternativ.
Citera
2022-10-25, 06:19
  #8
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Råd frågar du mig skulle jag tipsa om att du sänker en energidryck innan du lägger dig, brukar funka finfint som akut sömnpiller för mig.
I normalfallet skulle uppiggande medel anses som otroligt korkat innan man ska sova.
Citera
2022-10-25, 06:20
  #9
Medlem
Gumminals avatar
Lyssna på lagomt intressant ljudbok eller podd när du ska sova, så kan du lyssna på någon annans röst istället för din egen, och du somnar!

Puss och god natt!
Citera
2022-10-25, 06:21
  #10
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du tror inte vården har nog av sveda-, värk- och brännkärringar?

Är han en sveda-, värk- och brännkärring menar du? Han behöver ju hjälp snart om han fortsatt inte klarar av sina vardagliga sysslor pga sin situation. Klart som fan han ska överdriva så han får snabb hjälp när det sitter bortskämda vidriga horungar i psykiatrin som inte ens tar hjälpen de får.
Citera
2022-10-25, 06:24
  #11
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
I normalfallet skulle uppiggande medel anses som otroligt korkat innan man ska sova.

Precis.
Citera
2022-10-25, 06:25
  #12
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Är han en sveda-, värk- och brännkärring menar du? Han behöver ju hjälp snart om han fortsatt inte klarar av sina vardagliga sysslor pga sin situation. Klart som fan han ska överdriva så han får snabb hjälp när det sitter bortskämda vidriga horungar i psykiatrin som inte ens tar hjälpen de får.
Det jag skriver är att man inte ska överdriva.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback