Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-23, 01:33
  #1
Medlem
Sverighiztans avatar
Jo, hej på er alla.

Nu vet jag inte om verkligheten håller på att klappa ihop för mig eller om min hjärna försöker säga mig något.

De senaste dagarna har jag drömt extremt 'verkliga' drömmar som berör allt från gamla vänner, kollegor, döda vänner och människor jag mött i mina dagar. I drömmen så är det väldigt verkliga miljöer där ingenting egentligen indikerar på att jag faktiskt drömmer.
Vardagliga grejer liksom.

Drömmarna slutar alltid med att jag flyger/skickas uppåt eller faller neråt i någon form av oändlighet. Men sådana drömmar har nog många.
Grejen är när jag vaknar till efteråt..
Om jag liksom tex ligger på ryggen så kan jag känna hur det 'tjångar' till i hela kroppen som en elektrisk stöt och jag försvinner lite snabbt men kommer tillbaka nästa sekund med en porlande känsla genom hela mig och hörslen blir dov.

När jag väl vaknar till så känner jag att jag är nästan på väg att få en sömnparalys. Höga metalliska ljud i huvudet och allting svajjar tills jag rycker mig därifrån.

Vet inte om det är nämnvärt, men Hugin och Munin cirklar över och i skallen, tänker på dem konstant..

mvh

Mod får mer än gärna flytta om det ligger fel.
Citera
2022-10-23, 02:02
  #2
Medlem
Vargtasks avatar
En första spontan tanke, äter du några mediciner? En del mediciner kan få en att få sjuka och osammanhängande
drömmar och kännas väldigt verkliga.
Jag äter escitalopram och den gör att jag får knasiga drömmar istort sett varje natt.
Citera
2022-10-23, 10:22
  #3
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vargtask
En första spontan tanke, äter du några mediciner? En del mediciner kan få en att få sjuka och osammanhängande
drömmar och kännas väldigt verkliga.
Jag äter escitalopram och den gör att jag får knasiga drömmar istort sett varje natt.

Nej jag äter inga mediciner och har inte gjort det mer än i perioder då jag varit sjuk eller så. Antibiotika osv i de fallen.

Drömmarna är ju en grej men sen har jag en påtaglig känsla av att 'något' kommer hända snart. Men vad vet jag inte, det stör mig.

Tack för ditt svar.
Citera
2022-10-23, 10:40
  #4
Medlem
Jag rekommenderar att börja med drömarbete så snart som möjligt. Vårt undermedvetna manifesterar sig som tydligast i form av drömmar. Vi spenderar 1/3 av livet sovandes. De flesta tar noll hänsyn till det. Prat om drömmar är tyvärr för många svenskar synonymt med galenskap.

Det finns dock en otrolig potential i att engagera sig i sina drömmar och städa i det undermedvetna. Metoderna är ganska enkla: läs på om drömmar och drömarbete, skriv drömjournal, gör verklighetskontroller, sov ordentligt, ta v.b. vitamintillskott som ökar minnesförmågan och klarheten i drömmarna. Du kan få dina första lucida drömmar/klardrömmar inom ett par dygn. Dvs. drömmar där du är medveten om att du drömmer. Med ett aktivt drömarbete kommer du att lära dig att styra och kontrollera dessa.

Dina drömmar kan gå från mörka och hemska till fyllda av ljus, glädje och äventyr. Och det kommer givetvis att spilla över på din vakna tid!
Citera
2022-10-23, 11:55
  #5
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 365dagar
Jag rekommenderar att börja med drömarbete så snart som möjligt. Vårt undermedvetna manifesterar sig som tydligast i form av drömmar. Vi spenderar 1/3 av livet sovandes. De flesta tar noll hänsyn till det. Prat om drömmar är tyvärr för många svenskar synonymt med galenskap.

Det finns dock en otrolig potential i att engagera sig i sina drömmar och städa i det undermedvetna. Metoderna är ganska enkla: läs på om drömmar och drömarbete, skriv drömjournal, gör verklighetskontroller, sov ordentligt, ta v.b. vitamintillskott som ökar minnesförmågan och klarheten i drömmarna. Du kan få dina första lucida drömmar/klardrömmar inom ett par dygn. Dvs. drömmar där du är medveten om att du drömmer. Med ett aktivt drömarbete kommer du att lära dig att styra och kontrollera dessa.

Dina drömmar kan gå från mörka och hemska till fyllda av ljus, glädje och äventyr. Och det kommer givetvis att spilla över på din vakna tid!


Tack för ett givande svar!

Jo det ligger väl rätt mycket i det du skriver, liksom bearbeta drömmarna på ett mer effektivt sätt. Min syster gjorde så för många år sedan, förde drömdagbok typ. Även hon sa att drömmarna blev mer tydliga och roligare rent av sagt.

Har du några tips eller knep för att komma igång utöver att föra journal, vitaminer? Vilka vitaminer syftar du på förresten?

Mvh
Citera
2022-10-23, 12:45
  #6
Moderator
Humbugs avatar
Rubrik förtydligad och vid närmare eftertanke är nog drömavdelningen mer passande, så jag flyttar dit.

Paranormala fenomen, ockultism och ufologi --> Sömn och drömmar
/Moderator
Citera
2022-10-23, 13:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Tack för ett givande svar!

Jo det ligger väl rätt mycket i det du skriver, liksom bearbeta drömmarna på ett mer effektivt sätt. Min syster gjorde så för många år sedan, förde drömdagbok typ. Även hon sa att drömmarna blev mer tydliga och roligare rent av sagt.

Har du några tips eller knep för att komma igång utöver att föra journal, vitaminer? Vilka vitaminer syftar du på förresten?

Mvh

Skrev ett längre inlägg som tyvärr försvann... Men summerar nedanför.

Drömjournalen är viktigast. Här skriver du ner dina drömmar. Helst direkt när du vaknar och hellre några ord än ingenting alls. Det ger dig en struktur att utgå ifrån och hjälper dig att öka medvetenheten kring dina drömmar. Använd gärna min egen mall nedanför:

Delar att utgå ifrån
Datum:
Drömtitel:
Var var det någonstans:
Med vem:
Atmosfär/väder:
Hur jag kände mig:
Hur jag känner mig nu:
Beskriv den med ett ord:
Drömsymboler/tecken:
Tolkning:
Rita den (rita, fota, klistra in):


Utöver drömjournalen finns det otroligt många verktyg man kan arbeta med i sitt drömarbete. Det finns också massvis med information om drömmar och drömarbete. Själv utgår jag mycket från Youtube, Spotify (för binaural beats och meditation) och Jill Morris bok "Dina drömmar" (1988) - finns på www.bokborsen.com

Sökord på Google/Youtube: dream journal, dream analysis, lucid dreaming, astral projection, dream meditaition, binaural beats for dreaming/lucid dreaming/astral projection, controlling dreams, sleep paralysis etc..

Tillskott och liknande är inget jag rekommenderar nu i början. Men tar man ex. B-vitamin komplex och Omega-3-komplex någon timme innan läggdags så kommer du ha lättare att minnas drömmar och tydligheten kommer att bli bättre. I början kan det dock bli oskönt om din drömkontroll är lägre.

Som vi kan se i din trådstart så kan drömmar vara hemska upplevelser. Själv tror jag att det du upplever är en form av sömnparalys. Det är enkelt förklarat ett tillstånd där din kropp sover, men hjärnan är vaken. Det kan vara extremt obehagligt och upplevas som en mardröm på steroider, ur vilken man inte kan vakna.

Tacksamt nog så finns det även metoder för att kunna kontrollera sömnparalyser. Mycket handlar om rent rutinmässiga saker som att vara försiktig med mat/koffein/alkohol/träning timmarna innan läggdags och att sova på regelbundna tider. Också bra att vara ute i dagsljuset och försöka att träna regelbundet (hellre promenader än ingenting). Även bra om man hittar en avslappnings- och insomningsrutin (gärna med lite drömfokus) och se till att ditt sovrum bidrar till att ge dig positiva och avslappnade känslor (Googla: feng shui for the bedroom).

Ett framgångsrikt drömarbete kommer att ge dig en bättre självkännedom och kan hjälpa dig att bearbeta sidor hos dig själv som du i dagsläget saknar kontroll över. Sedan är det en fin en bonus att du kan bli och göra vad du vill när du drömmer. Vill du ex. vara en sultansk prins i ett harem av vackra kvinnor så finns det egentligen inget som begränsar dig. Drömmarnas värld är utöver din egen fantasi och sömncyklarna helt gränslös.

OBS! Innan du blint kastar dig in i mina förslag ovan så rekommenderar jag att du utesluter att dina upplevelser inte hänger ihop med fysiska eller psykiska besvär. Alltså via en liten besiktning hos sjukvården. Är allt OK så önskar jag dig mycket nöje och lycka med ditt drömarbete. Uppdatera gärna om/när du hållit på ett tag!
Citera
2022-10-23, 14:53
  #8
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sverighiztan
Jo, hej på er alla.

Nu vet jag inte om verkligheten håller på att klappa ihop för mig eller om min hjärna försöker säga mig något.
Helt normalt drömmande, inget märkvärdigt alls. Alla drömmer så här.
Det är du som överanalyserar och ser mönster som inte finns.

Du behöver alltså inte oroa dig.
Citera
2022-10-24, 23:51
  #9
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 365dagar
Skrev ett längre inlägg som tyvärr försvann... Men summerar nedanför.

Drömjournalen är viktigast. Här skriver du ner dina drömmar. Helst direkt när du vaknar och hellre några ord än ingenting alls. Det ger dig en struktur att utgå ifrån och hjälper dig att öka medvetenheten kring dina drömmar. Använd gärna min egen mall nedanför:

Delar att utgå ifrån
Datum:
Drömtitel:
Var var det någonstans:
Med vem:
Atmosfär/väder:
Hur jag kände mig:
Hur jag känner mig nu:
Beskriv den med ett ord:
Drömsymboler/tecken:
Tolkning:
Rita den (rita, fota, klistra in):


Utöver drömjournalen finns det otroligt många verktyg man kan arbeta med i sitt drömarbete. Det finns också massvis med information om drömmar och drömarbete. Själv utgår jag mycket från Youtube, Spotify (för binaural beats och meditation) och Jill Morris bok "Dina drömmar" (1988) - finns på www.bokborsen.com

Sökord på Google/Youtube: dream journal, dream analysis, lucid dreaming, astral projection, dream meditaition, binaural beats for dreaming/lucid dreaming/astral projection, controlling dreams, sleep paralysis etc..

Tillskott och liknande är inget jag rekommenderar nu i början. Men tar man ex. B-vitamin komplex och Omega-3-komplex någon timme innan läggdags så kommer du ha lättare att minnas drömmar och tydligheten kommer att bli bättre. I början kan det dock bli oskönt om din drömkontroll är lägre.

Som vi kan se i din trådstart så kan drömmar vara hemska upplevelser. Själv tror jag att det du upplever är en form av sömnparalys. Det är enkelt förklarat ett tillstånd där din kropp sover, men hjärnan är vaken. Det kan vara extremt obehagligt och upplevas som en mardröm på steroider, ur vilken man inte kan vakna.

Tacksamt nog så finns det även metoder för att kunna kontrollera sömnparalyser. Mycket handlar om rent rutinmässiga saker som att vara försiktig med mat/koffein/alkohol/träning timmarna innan läggdags och att sova på regelbundna tider. Också bra att vara ute i dagsljuset och försöka att träna regelbundet (hellre promenader än ingenting). Även bra om man hittar en avslappnings- och insomningsrutin (gärna med lite drömfokus) och se till att ditt sovrum bidrar till att ge dig positiva och avslappnade känslor (Googla: feng shui for the bedroom).

Ett framgångsrikt drömarbete kommer att ge dig en bättre självkännedom och kan hjälpa dig att bearbeta sidor hos dig själv som du i dagsläget saknar kontroll över. Sedan är det en fin en bonus att du kan bli och göra vad du vill när du drömmer. Vill du ex. vara en sultansk prins i ett harem av vackra kvinnor så finns det egentligen inget som begränsar dig. Drömmarnas värld är utöver din egen fantasi och sömncyklarna helt gränslös.

OBS! Innan du blint kastar dig in i mina förslag ovan så rekommenderar jag att du utesluter att dina upplevelser inte hänger ihop med fysiska eller psykiska besvär. Alltså via en liten besiktning hos sjukvården. Är allt OK så önskar jag dig mycket nöje och lycka med ditt drömarbete. Uppdatera gärna om/när du hållit på ett tag!

Wow! Det va mycket att ta in och processera men jag gillar det.
Har antecknat din checklista och kommer därmed försöka följa den modellen tills jag får någorlunda grepp eller annorlunda utfall.

Kan du stöka runt i dina drömmar som du vill? -isch..

jag vill bara helst flyga när jag drömmer, lyckats en gång helt "medveten" i drömmen och det va fan skitnice. Men de gångerna jag kommer på att jag faktiskt drömmer så liksom sugs jag ut ur drömmen. Dras tillbaka till ansiktet med en magnetisk känsla tills jag öppnar ögonen med ett kraftigt ryck i hela kroppen.

Vitaminerna ska jag kolla upp, vill kunna slå mynt eller insikt av det hela så att säga.

Angående min psykiska hälsa så är det väldigt stormigt i skallen. Många bollar i luften i den mån av att min familj är inte på topp (inte jag heller uppenbarligen) och jag måste hantera saker som egentligen inte är mitt bord om du förstår.

Kanske ter sig i drömmarna som någon form av överbelastning? Fan, vet inte.

Du ska ha tack för ditt svar och det är något jag kommer ta med mig!

Mvh

Edit: har varit med om ganska många traumatiska händelser, antar att det har ett finger här också?
__________________
Senast redigerad av Sverighiztan 2022-10-24 kl. 23:58.
Citera
2022-10-25, 00:02
  #10
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Helt normalt drömmande, inget märkvärdigt alls. Alla drömmer så här.
Det är du som överanalyserar och ser mönster som inte finns.

Du behöver alltså inte oroa dig.

Men känslan av att något briserar snart? Gäller inte nödvändigtvis mig men känslan finns.. någon eller något går åt helvete snart liksom.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback