• 1
  • 2
2022-10-23, 00:30
Medlem
Känner att de blivit svårare att hålla en rimlig budget och ärligt talat dålig på att göra en vettig budget.

Egentligen aldrig gjort en budget eller de gånger jag försökt så blir det ett misslyckande där jag egentligen inte förstår vart pengarna tar vägen.

Senaste 2 åren har jag kunnat lägga undan ca 4000-5000 kr varje månad, försökt räkna på det hela men då borde jag ha mer över enligt min väldigt enkla uträkning.
Senaste månaderna har det blivit minus eller närmare 0 över, visst priser har ökat men boende/lån/el detsamma.

Frågan blir vilka verktyg använder ni er av för att lägga budget?
Vad är era bästa knep för att hålla denna budget?
Vilka möjliga fallgropar ska man akta sig för?
Hur ser er budget/inkomst ut?

Som TS kan jag börja:

Inkomst 23000 (efter skatt, behöver inte säga öka/dålig inkomst)
Boende: brf 4500 hyra 5500 ränta + amortering = 10000 + 3000 sparande för framtida amortering/renovering = 13000/2 (sambo) = 6500 kr

Mat: svårt att säga då det är det jag behöver hjälp med (budget) men det jag får fram är ca 3000 vad jag betalar för, sambo ungefär samma (betalar typ varannan gång). Funderat på att skaffa Ica kort med betal funktion för bättre koll kanske vore bra). 2 vuxna 1 ungdom i familj.

Telefon och streams: ca 1000 kr (min del).

Snus/alkohol/utemat: 1000 kr (min del)

Bil: varierar men tankar sällan så blir service osv så kanske 300 kr varje månad.

Övriga kostnader typ försäkringar/kläder osv: 1000 varje månad (högt räknat)

Tycker jag borde ligga på 5000-6000 kr över fortfarande med min budget, visst senaste 2 månaderna har det varit en del andra inköp (lite möbler osv) men som sagt hur fan gör man en vettig budget på bästa sätt för att se var alla pengar går?
Senast redigerad av kallejansson 2022-10-23 kl. 01:00.
Citera
2022-10-23, 00:35
Medlem
Du kollar dina utgifter på ditt kort under en månad och gör en lista baserat på det. Exempelvis

1. Mat 3000 kr
2. Sl-kort 1000 kr
Osv
Citera
2022-10-23, 00:37
Medlem
Stenballes avatar
Det enklaste är väl att helt enkelt föra kassabok, eller?
Inkomst i en kolumn och utgifter i en annan.
På så vis får du efter ett par månader full koll på vart pengarna har tagit vägen.

Jag gjorde så för många år sedan när jag hade liten ekonomi, och det var väldigt lärorikt.
Senast redigerad av Stenballe 2022-10-23 kl. 00:44.
Citera
2022-10-23, 00:51
Medlem
En budget förutsätter ju främst att du är noga med siffror och inte skriver "1300/2=7500". DÅ lär du alltid ha problem att få ihop något!

Alla fasta utgifter har du ju i stort redan satt upp, dvs sparande, samt boende. Sen får du göra en preliminär beräkning vad du tror elen kommer kosta framöver, upp med den summan på boende också. Du kan ha en miljon kategorier om du vill ha full koll på allt - annars kör någon mikro som typ Lyxfällan.

Vad kostar dina resor i månaden? Vad uppskattar du att du kör och är det rimligt, för lite eller för mycket? Hitta ett snitt du tror dig ha i framtiden. Hur mycket vill du lägga mat mat? Här har du allt du handlar i livsmedelsbutiker eller käkar ute - uppskatta vad som är rimligt. Vad vill du ha till nöjen? Bowling, bio etc sätt upp vad du kan tänka dig att göra av med per månad. Sen kan du ha övrigt/diverse. Alla abonnemang, laster, och sådant som inte passar på någon annan kategori. Spel kan du också ha en så du begränsar den ifall du nu spelar något. Du skulle kunna ha en kategori dator om det är ett intresse, och alla spel till dator, tangentbord, grafikkort eller liknande hamnar där. Antar du inte har lån utöver bostaden? leave it then

När du gjort en överblick så ska totalsumman som du får in 23 000 motsvara det som du budgeterat att du ska göra av med varje månad (i snitt), dvs 23 000. Pga sparandet så går du ju ändå plus

Sen skulle jag inte känt att jag var tvungen att tömma varje kategori utan flytta över de pengar du inte använt inom mat eller vad det är nu som en extra summa till kommande månad. På det sättet kan du faktiskt spara mer pengar. Speciellt dator kan kosta en del vid ett köp t ex om du behöver något större nytt, moderkort t ex.

Märker du att det blir mycket pengar över varje månad inom en kategori som känns onödig att bunkra lite i (t ex mat) så ändra din budget efter några månader - öka sparandet.

Du kan köra detta i excel, eller word eller bara ett vanligt kollegieblock. Bokför alla kostnader så du ser vad det är du lagt pengar på. Spara helst kvitton för din egen skull. Skriv in efter varje dag typ. Detta är viktigt annars vet du inte från vilka kategorier du ska minska de "fiktiva" pengarna i blocket. På ditt konto med kort och swish kopplat spelar det ju ingen roll vad som står, så länge din budget håller.. sök på nätet för mer tips, lathundar etc!
Citera
2022-10-23, 00:52
Medlem
xXoyKillSss avatar
Försök se optimistiskt när det kommer till pengar, det kommer gynna dig. Dra ner något på sparandet och se till att du nöjer dig varje månad istället för att du ska känna dig begränsad till en budget, det kan leda till fler impulsiva köp, men främst att du blir helt pengagalen och får psykbryt om någon siffra avviker på kontot. Se till att alltid spara något varje månad, lägg undan direkt när lönen kommer på kontot.

Jag lägger personligen inte upp min budget på något speciellt sätt, utan jag sparar alla kvitton från mina köp och går igenom dem i slutet av månaden. Räknar på ROT etc, men inget flashigare än så.

För att kontrollera dina köp bättre, planera dina dagar. Det är mycket mer hållbart än en budget. Sätt dig dagen innan eller samma dag på morgonen med en kopp kaffe och skriv upp vad du ska göra under dagen, om du ska köpa något och vad det skulle vara. Du märker på så sätt själv om det känns för mycket eller inte, och det blir mindre ogenomtänkta köp som mycket av pengarna faktiskt går till.

Att sätta massa ramar att förhålla sig till varje månad är inte hållbart.
Citera
2022-10-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Du kollar dina utgifter på ditt kort under en månad och gör en lista baserat på det. Exempelvis

1. Mat 3000 kr
2. Sl-kort 1000 kr
Osv

Tycker det blir svårtydligt på Swedbanks app eller kanske för lat, blir enkelt förklarat alla jäkla ggr man använt kortet och svåröversiktigt.
Självklar inte jättesvårt att skriva upp allt och räkna men hoppas det finns ett enklare sätt?

Började använda ett annat kort nyligen och lite mer lättare att se men är inte riktigt 100% nöjd och vill ha bättre koll.
Citera
2022-10-23, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Det enklaste är väl att helt enkelt föra kassabok, eller?
Inkomst i en kolumn och utgifter i en annan.
På så vis får du efter ett par månader full koll på vart pengarna har tagit vägen.

Jag gjorde så för många år sedan när jag hade liten ekonomi, och det var väldigt lärorikt.

Jo kassabok är nog det bästa men känner att det måste finnas ett lättare/bättre sätt men blir säkert kassabok tillslut, känner mest att detta var något min mormor höll på med och att det borde finnas nåt program/app eller något som kan göra detta lättare.
Citera
2022-10-23, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EIIer
En budget förutsätter ju främst att du är noga med siffror och inte skriver "1300/2=7500". DÅ lär du alltid ha problem att få ihop något!

Absolut 😂

Får skylla på någon öl för mkt, ändrar och inser vikten av att kontrollera det man skriver 👍

I övrigt bra tips tack!
Citera
2022-10-23, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xXoyKillSs
Försök se optimistiskt när det kommer till pengar, det kommer gynna dig. Dra ner något på sparandet och se till att du nöjer dig varje månad istället för att du ska känna dig begränsad till en budget, det kan leda till fler impulsiva köp, men främst att du blir helt pengagalen och får psykbryt om någon siffra avviker på kontot. Se till att alltid spara något varje månad, lägg undan direkt när lönen kommer på kontot.

Jag lägger personligen inte upp min budget på något speciellt sätt, utan jag sparar alla kvitton från mina köp och går igenom dem i slutet av månaden. Räknar på ROT etc, men inget flashigare än så.

För att kontrollera dina köp bättre, planera dina dagar. Det är mycket mer hållbart än en budget. Sätt dig dagen innan eller samma dag på morgonen med en kopp kaffe och skriv upp vad du ska göra under dagen, om du ska köpa något och vad det skulle vara. Du märker på så sätt själv om det känns för mycket eller inte, och det blir mindre ogenomtänkta köp som mycket av pengarna faktiskt går till.

Att sätta massa ramar att förhålla sig till varje månad är inte hållbart.

Jo håller med dig till fullo och det är nog därför det varit en del minus/0 månader på kontot pga köp jag kanske tycker är onödiga fast sambo tycker är viktiga såsom möbler + weekend resa (man måste ju leva också).

Det jag är ute efter i tråden är väl främst inte att spara nån 1000 lapp varje månad (även om jag vill spara ungefär samma som tidigare) utan främst se var jag kan spara in på onödiga saker för att använda på roligare saker.
Det enda jag kan hitta är mat (för mkt handlande) men mat måste man ha även den självklara posten av alkohol/snus/streams men det är work in progress och någon som förhoppningsvis går ner med några 100.

Sen gör jag lite som du säger redan, lägger undan det jag tror jag ska lägga undan direkt mest senaste tiden det gått tillbaka till spendera kontot 😩

Det där med kopp kaffe och utgifter varje dag är en underbar idé och något jag ska börja med redan imorgon tack för den.
Senast redigerad av kallejansson 2022-10-23 kl. 01:15.
Citera
2022-10-23, 01:22
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Jo håller med dig till fullo och det är nog därför det varit en del minus/0 månader på kontot pga köp jag kanske tycker är onödiga fast sambo tycker är viktiga såsom möbler + weekend resa (man måste ju leva också).
Det jag är ute efter i tråden är väl främst inte att spara nån 1000 lapp varje månad (även om jag vill spara ungefär samma som tidigare) utan främst se var jag kan spara in på onödiga saker för att använda på roligare saker.
Det enda jag kan hitta är mat (för mkt handlande) men mat måste man ha även den självklara posten av alkohol/snus/streams men det är work in progress och någon som förhoppningsvis går ner med några 100.

Möbler är ganska hållbara så det är nog bara dessa månader du kommer se stora utgifter som inte är fasta. Annars har du ju rätt, det är alkohol/snus/streams som står för mycket. Det är handling samt streaming tjänster/alkohol/snus som står för mycket. Tänk även på de gångerna du bara ska köpa en dricka, en kaffe, tuggummi, snabba ogenomtänkta köp helt enkelt.
Citera
2022-10-23, 01:24
Medlem
xXoyKillSss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Det där med kopp kaffe och utgifter varje dag är en underbar idé och något jag ska börja med redan imorgon tack för den.

Gör det! Gynnar massor, lycka till
Citera
2022-10-23, 04:21
Medlem
zombie-nations avatar
Jag har bara gjort budget när jag hade så lite pengar att varje öre räknades.

Nu gör jag helt enkelt så här. Den dagen pengarna kommer in, dras en summa till sparkontot. Detta rör jag bara i nödfall. Jag har regler som om jag renoverar något behöver jag inte betala tillbaka till det, men har jag slarvat betalar jag tillbaka så fort det går.

Sedan dras räkningar. Jag har några få bara som dras sent, så jag har bra koll.

När jag handlar söker jag efter mat som är billigt och gott. Djuren får alltid den bästa maten. Storhandlar en gång i veckan, så jag märker om kostnaderna sticker iväg.

Behöver jag köpa något annat så kollar jag hur mycket jag har kvar på kontot. Efter det beslutar jag mig för att köpa eller inte.

Jag tror folk som har lite mer pengar lever i falsk säkerhet. Bara för att de kan blåsa 5000 på puben betyder det sjitt. Du ska alltid satsa på att trycka ner kostnaderna. Lyx ska vara lyx, inte något som man gör slentrianmässigt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in