Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-22, 19:06
Medlem
KompetentPyromans avatar
Vilka är de märkligaste eller mest avvikande Palmemordsteorierna du läst eller hört talas om?

Åtminstone 133 personer (förmodligen ännu fler) har erkänt sig själva som mördare, och mot den bakgrunden bör det finnas hur många specialteorier som helst.

Jag börjar:

1. Det var ett teatermord, och han lever fortfarande.

2. Det var ett teatermord, och han dog i AIDS.

3. Olof Palme anlitade en mördare för att hjälpa honom att begå suicid. Endast Lisbeth hade vetskap om detta – därav hennes ovilja att låta sig intervjuas i media.

4. Det var Lisbeth som sköt Palme. Sedan skadade hon sig själv för att framstå som oskyldig.

5. Det var Leif GW Persson som sköt Palme. Detta stämmer in på gärningsmannens gångstil + stålar och uppmärksamhet som motiv.

6. Palme anlitade Svartenbrandt för att mörda Lisbeth. Men eftersom vederbörande var gravt instabil, råkade han istället mörda Palme.

7. Skandiamannen mördade Palmemördaren, och försökte desperat komma undan med det. Därav hans avvikande uppgifter, och därav att den påstådda mördarens signalement överrensstämmer med honom.

8. Hans Holmér – som hade långtgående kontakter inom polisen – anlitade "Polisman A", som avskydde Palme, till att bli villig mördare. Narcissisten Holmérs motiv var att han ämnade bli känd spaningsledare och få TV-tid + kvinnlig uppmärksamhet. Detta förklarar varför han till synes gräver ner sig i spår som han inte ens själv tror på, samt hans ovilja att blanda in poliser.

9. I stort sett samtliga mordplatsvittnen var inblandade. Därav att mordet var så svårt att klara upp.

10. Olof Palme existerade inte.

Observera att jag alltså inte pekar ut någon, utan att jag bara refererar till andras påståenden. Trots deras varierande seriositet, finns det nog flera av ovan nämnda teorier som skulle kunna ha viss saklig grund. Har ni några fler exempel ni vill vidareutveckla lite, eller kanske lite tankar kring ovanstående?
Citera
2022-10-22, 19:15
Medlem
Lundatobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KompetentPyroman
3. Olof Palme anlitade en mördare för att hjälpa honom att begå suicid. Endast Lisbeth hade vetskap om detta – därav hennes ovilja att låta sig intervjuas i media.
Trean känns mest rimlig förutom att det verkligen var ett mord som beskrivit. Trean är tom ganska trolig men då kanske utan Lisbeths vetskap.
Citera
2022-10-22, 19:23
Medlem
Nog blev han mördad alltid, och detta som Clas. Elvsberg påstår är en bra stårry ( som Göring sa!) men det är en saga. Tror inte ett dugg på det Claes yrar om!
Det som slår mig är det att Olof Palme var på väg ut ur rikspolitiken när dådet skedde.

Palme var på väg ut ur rikspolitiken och han fikade efter ett FN-jobb när mordet skedde.

Mordet på Olof Palme är en kopia på mordet på Gustav III. Felet är att Holmer omöjligt kan mäta sig med Liljensparre.
Citera
2022-10-22, 19:34
Medlem
Tror nog mest på polisspåret, att det var ett gäng högerextrema poliser som ville ta statsministern av daga som planerade och utförde det hela. Efteråt har detta på alla sätt tystats ner och dolts, något som ju inte är ovanligt inom förvaltning och poliskår. Klåparen Holmér fick uppdraget att hålla i mordutredningen efteråt men han presenterade bara blindspår, det ena efter det andra. Kanske finns det personer inom polisen, eller före detta, som vet vem som sköt men som inte vågar, eller tillåts, tala om vem det var.
Citera
2022-10-22, 19:37
Medlem
olasvenssons avatar
10:an är bra. Palme existerade aldrig. Den tror jag på 😁

Jag tycker det är konstigt att fantombilden och Scandiamannen är så slående olika varandra. Hur tänkte polisen där?
Citera
2022-10-22, 19:44
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KompetentPyroman
2. Det var ett teatermord, och han dog i AIDS.

Jag har hört en kombination av dessa, att han beställde det eftersom han hade AIDS.
Citera
2022-10-22, 19:53
Medlem
Någon betalade någon för att knäppa Palme.
Och jag är rätt säker på att det är svenskar som ligger bakom. Vad fan gjorde A.A. där en kall fredagskväll?
Citera
2022-10-22, 21:03
Medlem
Om man för en sekund skiter I att Lispeth är en kvinna och dessutom hans fru, så är det ganska lätt att räkna ut att det är hon som är mörderskan. Att utredningen blev som den blev beror på att hennes kompanjoner hörde av sig med tonvis desinformation
Citera
2022-10-22, 22:02
Medlem
Dimpens avatar
Holmér sa faktiskt i en presskonferens att i utredningen så fanns svaret på vem som mördade Palme. Så vem var det?
Citera
2022-10-22, 23:35
Medlem
Ebbe Carlsson var ju inblandad i allt möjligt på den tiden, så han kan nog inte uteslutas från att vara inblandad i mordet också. Hade han ett intimt förhållande med Palme? I så fall kan det vara ett svartsjukedrama.
Citera
2022-10-23, 00:05
Medlem
Som jag skrivit i stora Palme-tråden, så har uppenbarligen aldrig familjen granskats speciellt.
När en sambo/partner/ex mördas, är det alltid närstående som granskas först och som ofta också visar sig vara förövare. I det här fallet har utredarna hoppat på sensationsteorierna direkt. Att dessa teorier visat sig innehållslösa, borde slutligen göra så att man går tillbaka till basen i alla mordutredningar, dvs närstående och familj. Men icke i detta fallet. Ju mer osannolikt, desto mer troligt, tycks utredarna gå på.
Jag står fortfarande fast vid att Lisbeth är en mycket trolig beställare av det här mordet.
Citera
2022-10-23, 02:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Rat
Som jag skrivit i stora Palme-tråden, så har uppenbarligen aldrig familjen granskats speciellt.
När en sambo/partner/ex mördas, är det alltid närstående som granskas först och som ofta också visar sig vara förövare. I det här fallet har utredarna hoppat på sensationsteorierna direkt. Att dessa teorier visat sig innehållslösa, borde slutligen göra så att man går tillbaka till basen i alla mordutredningar, dvs närstående och familj. Men icke i detta fallet. Ju mer osannolikt, desto mer troligt, tycks utredarna gå på.
Jag står fortfarande fast vid att Lisbeth är en mycket trolig beställare av det här mordet.
Hon hade säkert goda motiv. Palme umgicks rätt ogenerat med den amerikanske skådespelerskan Shirley Temple..de semestrade ofta tillsammans på Kreta. För några år sedan råkade jag hamna där i den lillabyn på nordöstra Kreta..minns nu inte vad den hette..blev bjuden på kvällsmat när de hörde att jag var från Sverige. De flesta runt matbordet hade träffat Palme och berättade gärna om det..man pekade också ut platsen där de hade sovit tillsammans. Lite märklig upplevelse faktisk..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback