• 3
  • 4
2022-10-21, 13:18
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC.

Jag har googlat så att jag blivit tokig utan att lyckas hitta något begripligt.

Om inte någon vill rätta mig så kan man ha som tumregel att all svagström är DC och starkström AC. Det vill säga sitter det inte en "klump" någonstans på en sladd som går från ett vägguttag så är det AC hela vägen, klumpen kan även vara inbyggd i apparaten. Efter klumpen är det i princip alltid DC och svagström som sällan är farlig. Alla mobilladdare levererar DC till telefonen, efter klumpen då.
2022-10-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinrath
Om inte någon vill rätta mig så kan man ha som tumregel att all svagström är DC och starkström AC. Det vill säga sitter det inte en "klump" någonstans på en sladd som går från ett vägguttag så är det AC hela vägen, klumpen kan även vara inbyggd i apparaten. Efter klumpen är det i princip alltid DC och svagström som sällan är farlig. Alla mobilladdare levererar DC till telefonen, efter klumpen då.
Jag var naturligtvis tvungen att kolla strömsladden till min laptop som har en klump mellan sladdarna och den visade båda symbolerna precis så som du beskrivit det. Jag har fått så många logiska förklaringar av er så jag tror faktiskt att det finns hopp för att jag har lärt mig skillnaden mellan AC och DC och hur symbolerna ser ut. Tack till dig med!
2022-10-21, 19:31
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Just 7V har jag inte hört talas om, däremot 9V 1,67A som min Samsung-laddare till A52s använder för att kunna ladda med 15W. (Laddaren har även 5V 2A (10W).

Fördelar med högre spänning är för övrigt att man kan ladda med högre effekt utan att riskera att USB-kabeln blir för varm och därmed riskerar värmeskada utöver att man får högre energiförluster.

Jag chansade lite ur minnet. 9V är säkert korrekt.

Högre spänning är alltid bra på det viset. Tyvärr har min OnePlus nån konstig variant där man har hög ström för att på upp effekten istället så det blir ingen vidare fart med PD-laddare. Nån fördel är det väl men jag fattar inte vad.
2022-10-21, 20:17
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av one.and.only
Jag har en gammal Iphone 4-laddare som har rätt styrka men jag vet inte om det är AC eller DC.

Jag har googlat så att jag blivit tokig utan att lyckas hitta något begripligt.
AC/DC, självklart. Hur du inte kan veta det från början eller ens lyckas läsa dig till det är helt obegripligt.

Från första träffen på Google på söktermen: "Are mobile chargers AC or DC":

Citat:
When charging portable electronic devices (e.g. mobile phones, electric vehicles), the power needs to be converted from AC to DC. This is done by a converter.

https://shellrecharge.com/en-gb/solu...vs-dc-charging
Senast redigerad av Enterprise 2022-10-21 kl. 20:21.
2022-10-22, 18:07
Moderator
Rassas avatar
Ts har fått svar på sin fråga. Pajkastning kan tas i PM. Tråd låst. /Moderator
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in