Tråden handlar inte om Ukrainakriget i sig, utan ryska trollfabrikers påverkan på rysk underrättelse överlag. Men jag tar den illegala Ukrainainvasionen som ett exempel.
Det finns goda argument för att en av de stora avgörande faktorerna i putlers totala misslyckande i sitt övergreppsanfall mot Ukraina beror på felaktig underrättelse. Det sägs att pruttler trodde att han skulle få uppleva det Adolf Hitler upplevde när han invaderade Österike, alltså att han skulle välkomnas varmt med öppna armar, borscht och
kalinka dans. Oavsett om man håller med just denna slutsats eller inte så följer ändå följande frågeställning.
Det får en att fundera var den här dåliga underrättelsen kommer ifrån. Så jag ställer frågan: kan det vara så att den ryZka underrättelsetjänsten luras utav alla kremltroll som sitter och spammar ner internet med pro-ryskt trams, ofta under falskt flagg som det land som ryssland avser invadera?
Min favorit är "ryssland kan lika gärna invadera Sverige, putin visar vägen från homosexualitet, välkommen Ivanov!". Kan det inte vara så att sådana inlägg missleder den ryZka ditkaturregimens underrättelsetjänst till att underskatta offerstaternas motståndsvilja till att underkasta sig den ryska diktaturen och samtidigt ge dem illusionen av att andra länder vill bli satellitstater eller anekterade av den ryska genomkorkade patetiska fascistregimen?