Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-18, 00:43
  #1
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Var denna tråd av en nyttig idiot med stort i som fick mig att tänka på det (FB) Idioti att bilar tillverkas för att gå fortare än 150 km/h

Nu 3 år senare har BMW månadshyra på att få använda sätesvärmaren.
Många har sedan länge möjlighet att låsa upp bilen genom att ringa fabrikören.
Tesla kan slå av allt. De flesta hänger efter.

Bilen rullar inte ens om du inte är uppkopplad under en för lång period.

Samtidigt är bilen vårt främsta transportmedel världen över. I USA har det varit en "pillar of freedom".

Idag är det microfoner, kameror, sensorer, alltid uppkopplad till tredjepart. De kan, om de vill, konstant lyssna på dig, se dig, och följa dig - måste tillägga här att du är FRUSTRERANDE NAIV om du säger att så inte är fallet, vad du VILL läget ska vara är inte samma som vad läget är. Enda orsaken att de inte gör det är för att det är för mycket data att manuellt gå genom så det körs genom datorer och AI och du är inte tillräckligt intressant att följa, for now (tönt-kärringmannen som dricker starbucks med fötterna på skrivbordet på deras HQ kan mycket väl följa dig över sin lunch för sitt eget patetiska nöjes skull dock).

Men allt du säger, överallt du kör, hur du ser ut när du gör de olika sakerna - allt kommer registreras.

Jag skulle aldrig få för mig att skaffa Alexa, Google Home, eller de andra sinnessjuka spion-sakerna du har i ditt hem, så att ett företag alltid kan höra dig och dina barn, och potentiellt alltid se dig och dina barn. Det är sinnessjukdom att skaffa något sådant.
Jag dock en mobiltelefon som också alltid hör allt jag säger, och potentiellt ser, och så klart allt jag söker på, allt jag läser, och allt jag lyssnar på. Jag har det för att jag inte vet hur jag ska leva utan den, rent praktiskt.

Det är detta jag märker bilen kommer bli. En privat plats som övervakas av storföretag och deras ägare och i förlängningen staten (de är samma skit i många fall). En plats folk hjärntvättas till att tro, och inbillar sig själv att tro, att det är en privat plats. Men kommer bli det ultimata övervakningsverktyget.

Allt kan slås på och stängas av med en knapptryckning från en central server hos företaget, allt kan spelas in, allt kommer att spelas in, allt kommer analyseras, och allt kommer utnyttjas. Det är en så mäktig funktion, att det helt enkelt kommer trumfa stat i hur fucked up det är att staten tvingas samarbeta och själv utnyttja det i stället för att stoppa det.

Du kommer känna din unge, som du fött, kört till dagis, kört till skolan, kört till fotbollsträningen, övningskört med, och kört flyttlasset med när hon eller han lämnar fågelboet och flyttar ut.
Men det är ingenting mot hur bra biltillverkaren, eller den gruppering som äger biltillverkaren, mobiltillverkaren, och allsköns feta stalkersidor som tiktok och facebook gör. De känner din dotter och son.
Om du inte skaffar en bil, så har ändå alla hennes bekanta en bil.

"Foliehatt buhu". Det är inte det, någonstans, det är så patetiks trycka ner huvudet i sanden att säga något sådant.
Det finns folk som frivilligt använder tjänster som Alexa. Som frivilligt hora ut sina barn till ett mäktigt företag för att de lättare ska slå på en låt.
Jag, som alltid varit för privatliv och integritet har en jävla smartphone som hör allt jag gör och följer varenda steg jag tar, och många av mina tankar jag har.
Bilen kommer bli det samma. En övervakningskub, där allt vi säger och gör, in i minsta detalj kommer konstant analyseras av en AI, för att påverka oss i "rätt" riktning. Riktningen till bästa pizzerian för mig? Woho! Men också riktningen i vem jag ska rösta på. Vem och vad jag ska tycka om. Vad som är rätt och fel. När jag ska blunda, när jag ska....
Eller om det misslyckas, påverka mig ner i fördärvet, så jag inte är ett hot.



Blev en liten rant...
Men...någon som faktiskt på riktigt är glad i denna skiten?
Eller bara köper ni det för att så är det? Skiter ni i det?
Att kunna få kaffen redo på nästa bensinmack genom att säga det i bilen är häftigt nog att sälja ut dig som individ, och framförallt sälja ut din son och dotter som individ?
Citera
2022-10-18, 01:37
  #2
Avstängd
Orkade inte läsa exakt allt. Men det är just därför jag älskar gamla bilar. Eller inte just därför, men mer som "tur är". Gamla bilar, tunna, enkla, inte häftiga, känns inte tunga, som jag såg nån annan beskriva det som är dom bästa och skönaste bilarna enligt mig.

Det blir bara värre och värre, men jag tror nånstans att till slut kommer folk att "dampa", det lär ta sin tid, jag hoppas dock att vi kommer gå över till dom gamla enkla modellerna 80-90 tals bilarna snart igen.
Citera
2022-10-18, 02:19
  #3
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkillen
Orkade inte läsa exakt allt. Men det är just därför jag älskar gamla bilar. Eller inte just därför, men mer som "tur är". Gamla bilar, tunna, enkla, inte häftiga, känns inte tunga, som jag såg nån annan beskriva det som är dom bästa och skönaste bilarna enligt mig.

Det blir bara värre och värre, men jag tror nånstans att till slut kommer folk att "dampa", det lär ta sin tid, jag hoppas dock att vi kommer gå över till dom gamla enkla modellerna 80-90 tals bilarna snart igen.

Efter 2030 kommer man inte få köra bilar som drivs av fossila bränslen
Citera
2022-10-18, 02:56
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Efter 2030 kommer man inte få köra bilar som drivs av fossila bränslen
Det är bullshit. Agenda 2030 kommer att gå upp i rök när Trump snart kommer tillbaka.
Citera
2022-10-18, 03:03
  #5
Avstängd
Jango-fetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arbetarkillen
Det är bullshit. Agenda 2030 kommer att gå upp i rök när Trump snart kommer tillbaka.

Dröm vidare
Citera
2022-10-18, 03:06
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Dröm vidare
Du behöver bara max vänta 3 år, men mycket mindre än så för att inse vilka onda planer dom har haft. Klimathysteriet är bara en av deras många planer som kommer misslyckas fenomenalt. Det finns en extremt stor vakenhet hos många, och motstånd mot den skiten.

Nu börjar folk i Frankrike också demonstrera igen, ett bra exempel på motstånd var lastbilsprotesterna i Kanada/USA. Lycka till att slå ett sånt motstånd. Agenda tjugo-trettio ska åt helvete.
Citera
2022-10-18, 07:39
  #7
Moderator
Gromguttens avatar
Bilar -> Øvervakning och integritet

/Mod
Citera
2022-10-18, 10:58
  #8
Medlem
Kione211s avatar
Redan 1993 fick klasskompis låna bil av pappa. Passat wr6. Pappa jobbar på VAG och kollar " svart box" på jobbet hur många g krafter bilen har känt.
Citera
2022-10-18, 19:22
  #9
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Efter 2030 kommer man inte få köra bilar som drivs av fossila bränslen

https://www.globenewswire.com/en/new...rmulation.html

Finns inget som säger att man inte får köra dem med icke-fossila bränslen.
Citera
2022-10-18, 19:26
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jango-fett
Efter 2030 kommer man inte få köra bilar som drivs av fossila bränslen

De ändrade till 2035, och det gäller nyförsäljning av bilar.

Kommer att köra min V8 tills jag dör, på någon form av bränsle!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback