Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-17, 15:45
  #1
Medlem
Vad tycker flashback om denna jakt?

https://www.expressen.se/nyheter/kon...ma-grasander-/
Någon månad efter att änderna sätts ut skjuts de ”besinningslöst”, enligt uppgifter.
I Malmö har kommunen ingen vetskap om att viltvårdsföreningen påstås sätta ut fåglar för att ha mer att skjuta på. Men jakten på tama änder är kontroversiell – även inom jägarkåren. Det finns en stor skara mot det här. Det upplevs oetiskt, säger en jaktkälla. Jakten kan bestå av både vilda änder och änder som har fötts upp och sedan placerats ut vid vattendrag.

Från den 21 augusti till den 31 december är det tillåtet att skjuta änder i Skåne.
Citera
2022-10-17, 15:54
  #2
Medlem
Briasccas avatar
I sak inget konstigt och inget oetiskt. Utsättning av djur för jakt har pågått sedan 1600-talet med kronhjortar, fasaner, bäver, vildsvin och andra djurslag. Sedan förvildas de efter någon generation, om de inte blir skjutna innan dess. Är det inte en söthetsindignation det här handlar om?
Citera
2022-10-17, 16:00
  #3
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I sak inget konstigt och inget oetiskt. Utsättning av djur för jakt har pågått sedan 1600-talet med kronhjortar, fasaner, bäver, vildsvin och andra djurslag. Sedan förvildas de efter någon generation, om de inte blir skjutna innan dess. Är det inte en söthetsindignation det här handlar om?

Att Aftonbladet tror att andens ungar heter "ättlingar" säger väl allt om nivån på artikeln. Självklart är inte ällingar som sats ut för ett halvår sedan tama.

Jag tror dessutom inte en sekund på beskrivningen av jakten. Någon rabiat jaktmotståndare har fått beskriva jakten, helt utan belägg.
Citera
2022-10-17, 16:02
  #4
Avstängd
Här väntar de ju i alla fall en månad, fasaner brukar skjutas 24 h efter att de satts ut
Citera
2022-10-17, 16:10
  #5
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att Aftonbladet tror att andens ungar heter "ättlingar" säger väl allt om nivån på artikeln. Självklart är inte ällingar som sats ut för ett halvår sedan tama.

Jag tror dessutom inte en sekund på beskrivningen av jakten. Någon rabiat jaktmotståndare har fått beskriva jakten, helt utan belägg.
Haha Dagens roligaste att AB skriver att de har satt "ättlingar".
Citera
2022-10-17, 16:12
  #6
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Här väntar de ju i alla fall en månad, fasaner brukar skjutas 24 h efter att de satts ut
Brukar man inte fylla småsjöar med öringar och annan fisk, och så kommer det sportfiskare och fiskar upp den?

Minns kanske fel, men var det inte någon sameby som ordnade renjakt, där de släppte in ren i en jättestor hage och så stod det jägare bredvid hagen och sköt prick på renarna.
Citera
2022-10-17, 16:46
  #7
Medlem
Har jag förstått saken rätt: Man placerar alltså ut djur i naturen, sedan går man ut och skjuter ihjäl dem? Lite svårt att hävda "måste hålla ner beståndet" som argument då. Det här handlar ju om individer som tycker det är kul att ha ihjäl levande väsen "på skoj". Tråkigt att se hur empatistörningar breder ut sig i samhället.
Citera
2022-10-17, 17:22
  #8
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Att Aftonbladet tror att andens ungar heter "ättlingar" säger väl allt om nivån på artikeln. Självklart är inte ällingar som sats ut för ett halvår sedan tama.

Jag tror dessutom inte en sekund på beskrivningen av jakten. Någon rabiat jaktmotståndare har fått beskriva jakten, helt utan belägg.

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Haha Dagens roligaste att AB skriver att de har satt "ättlingar".
Inte ens jag visste att de hette ällingar.
Citera
2022-10-17, 17:26
  #9
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Inte ens jag visste att de hette ällingar.
Ett fint gammalt ord. Tror bara jag använt det i korsordslösande. Inga ällingar här hemmavid som man kan kommentera.
Citera
2022-10-17, 17:52
  #10
Medlem
Onanikrems avatar
Som jägare skulle jag skämmas att jaga uppfödda "tamdjur" Då har man liksom tappat allt som jakt går ut på. Fiska "putandtake" som någon nämnde är ett bra sätt för grabben att lära sig grunderna, kan inte tänka mig seriösa sportfiskare håller på med det.
Citera
2022-10-17, 18:08
  #11
Medlem
C.B.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Här väntar de ju i alla fall en månad, fasaner brukar skjutas 24 h efter att de satts ut

Men det känns nästan värre att vänta en månad. Doftar en aning djurplågeri. Hur mår egentligen tamuppfödda änder i det fria?

Jag har generellt inget emot jakt men här känns det mer som att det är smygbögar i aktion snarare än riktiga jägare.
Citera
2022-10-17, 18:52
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I sak inget konstigt och inget oetiskt. Utsättning av djur för jakt har pågått sedan 1600-talet med kronhjortar, fasaner, bäver, vildsvin och andra djurslag. Sedan förvildas de efter någon generation, om de inte blir skjutna innan dess. Är det inte en söthetsindignation det här handlar om?
Det var väl inte Kronhjort, som sattes ut det var Dovhjort. Men detta är ju inget som kan kallas för viltvård, utan snarare prickskytte på levande djur.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback