• 1
  • 2
2022-10-16, 11:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Thelightbluebird
Brukar kolla in Youtubern LGR. När han testar program el. spel så använder han ofta olika OS på SD kort.

Jag gillar att leka runt lite med Linux. Men jag kör Windows på både stationära och bärbara. Men ibland vill jag köra lite Linux. Så funderar att lägga OS:et "Mint 21" på ett SD.

Finns det mycket negativt med att ha OS på SD förutom att det är lite långsammare?
Och borde man köra på ett USB minne istället?

Ditt bios kanske inte kan boota ifrån SD: Annars är väl SD kort som vilket USB minne som helst men annat kontaktdon.
Citera
2022-10-16, 11:37
Medlem
Citat:
Brukar kolla in Youtubern LGR. När han testar program el. spel så använder han ofta olika OS på SD kort.

Jag gillar att leka runt lite med Linux. Men jag kör Windows på både stationära och bärbara. Men ibland vill jag köra lite Linux. Så funderar att lägga OS:et "Mint 21" på ett SD.

Finns det mycket negativt med att ha OS på SD förutom att det är lite långsammare?
Min raspberry B(andra modellen som kom) från ca 2013 kör fortfarande ok,på samma minnekort.
Bara uppgraderat OS:et emellanåt.
Citera
2022-10-16, 11:57
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirunabengt
Kan man starta ett OS från USB utan att boota om datorn?

Man kan använda t.ex.:
VirtualBox
debootstrap
Citera
2022-10-16, 12:39
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattias_r
Man kan använda t.ex.:
VirtualBox
debootstrap

Har man Windows är det väl bättre att använda HyperV som finns i operativsystemet? Så kör man Linux där istället
Citera
2022-10-16, 14:47
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Har man Windows är det väl bättre att använda HyperV som finns i operativsystemet? Så kör man Linux där istället

Visst kan du det ifall hyper-V har stöd för den distron du vill köra och jag skrev t.ex. jag kunde radat upp en massa andra men nu sitter vi i "övriga operativsystem" och Windows har en egen tråd.

Jag hade valt VM VirtualBox ifall jag satt på Windows och ville köra ett annat OS.
Citera
2022-10-17, 16:48
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Ditt bios kanske inte kan boota ifrån SD: Annars är väl SD kort som vilket USB minne som helst men annat kontaktdon.

Ingen aning om den kan boota från SD. Från usb går ju, så man tycker ju att då borde väl SD fungera.
Har du någon erfarenhet av att SD-kort går sönder snabbare än usb minnen?

Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
Min raspberry B(andra modellen som kom) från ca 2013 kör fortfarande ok,på samma minnekort.
Bara uppgraderat OS:et emellanåt.

Låter bra. Hur ofta har du använt (skrivit/läst) det?
Citera
2022-10-17, 21:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

Varför gå över ån efter vatten?

Har du en stationär dator är det väl bara att köpa till en ssd till.

Nackdelarna är att varken sd kort eller usb-minnen är tänkta att läsa och skriva till konstant vilket en ssd eller i värsta fall hårddisk är.

Har du en bärbar dator är det lite knepigare.

Mellanvägen är en m.2 till usb adapter. Man köper en m.2 ssd och stoppar in i adaptern och kan använda den som os-disk.
Citera
2022-10-17, 22:40
Medlem
Thelightbluebirds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Varför gå över ån efter vatten?

Har du en stationär dator är det väl bara att köpa till en ssd till.

Nackdelarna är att varken sd kort eller usb-minnen är tänkta att läsa och skriva till konstant vilket en ssd eller i värsta fall hårddisk är.

Har du en bärbar dator är det lite knepigare.

Mellanvägen är en m.2 till usb adapter. Man köper en m.2 ssd och stoppar in i adaptern och kan använda den som os-disk.

För att vattnet i ån är dyrt Ta ditt exempel om jag skulle köpa mig en m.2 (ca500-600kr) inkl. kabinett (ca300-400kr). Om man då jämför med att köpa ett SD-kort jag gav som förslag (69kr)

Tanken är att jag vill kunna lätt växla mellan min stationära och bärbara.

Hur många gånger genomsnitt kan man skriva / läsa till ett SD-kort?
Citera
2022-10-17, 23:11
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
För att vattnet i ån är dyrt Ta ditt exempel om jag skulle köpa mig en m.2 (ca500-600kr) inkl. kabinett (ca300-400kr). Om man då jämför med att köpa ett SD-kort jag gav som förslag (69kr)

Tanken är att jag vill kunna lätt växla mellan min stationära och bärbara.

Hur många gånger genomsnitt kan man skriva / läsa till ett SD-kort?

Citat:
Flash memory indeed has limited write cycles. However, by now it is unlikely that you'll encounter this within the normal lifetime of such a card. Usually this is in the order of 100,000 write cycles today and SD cards include circuitry to manage wear-leveling, that is, spread out writes over the storage media evenly to avoid "hot spots"—pages that are written too frequently and therefore failing early.

https://www.colesclassroom.com/how-l...sd-cards-last/

https://community.mobotix.com/t/sd-c...-overview/2816

En ssd (till och med billiga 2,5" sata ssd:er) kan ha flera hundra tusen ggr fler läs och skrivcykler i sin beräknade livslängd. Därtill har de cache minne för den senast lästa eller skrivna datan, något ett sd-kort inte kan ha.

Förutsatt att du kan stå ut med att det kommer gå slött som fan och att du kommer att få diskkorruption för att du är dumsnål så visst, det går att köra ett os på ett sd-kort eller ett usb-minne.

Här har du en ssd för under 300 bagis.

https://cdon.se/hemelektronik/kingst...-2-5-p45480279
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-10-17 kl. 23:13.
Citera
2022-10-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
https://www.colesclassroom.com/how-l...sd-cards-last/
En ssd (till och med billiga 2,5" sata ssd:er) kan ha flera hundra tusen ggr fler läs och skrivcykler i sin beräknade livslängd. Därtill har de cache minne för den senast lästa eller skrivna datan, något ett sd-kort inte kan ha.

Förutsatt att du kan stå ut med att det kommer gå slött som fan och att du kommer att få diskkorruption för att du är dumsnål så visst, det går att köra ett os på ett sd-kort eller ett usb-minne.

Inget av det där är egentligen ett praktiskt problem, cachning sköter operativsystemet.
det är mängder med enheter som använder SD kort eller eMMC (som är iprincip samma sak fast fastlött) som bootpartition inte minst i SBC (single board computer) sammanhang, många kör linux också, det man kanske inte vill ha är en swap på SD kortet annars är slitage normalt inget jätteproblem. Det finns för övrigt endurance SD kort om det är vad man är orolig för.

Det största problemet med att köra något överhuvudtaget på SD kort är att inte alla datorer klarar boota från det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in