Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2023-02-23, 15:30
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Problemet när vi inte är med i Nato är förstås att vi inte kan vara säkra på att få hjälp.
Men troligtvis är det större sannolikhet att vi får hjälp jämfört med Ukraina.

Dels av strategiska skäl. Med rysk trupp på Gotland kan de stänga Östersjön med luftvärn och landbaserade sjömålsrobotar.
Det gör det mycket riskabelt att kunna undsätta Baltstaterna, som är Nato medlemmar.

Ett annat skäl är att vi står närmare många av dessa västländer än vad Ukraina gör.
Vi är grannländer till några. Vi är en del av Eu och eu’s försvarssamarbeten.
De länder som jag räknade upp som troliga att hjälpa oss är även länder vi troligtvis skulle skicka trupp till för att hjälpa om de hamnade i krig mot Ryssland, trots att vi inte är med i Nato.
Skulle exempelvis Norge eller Baltstaterna hamna i krig hade vi garanterat skickat dit soldater.
Förhoppningsvis hade de gjort samma sak för oss.

Men visst har du en poäng i att utan Natomedlemskap kan vi inte vara säkra på hjälp, vilket understryker hur viktigt att medlemskap är för oss.
Helt sant. Jag tror inte något land kommer bistå med trupper på marken om det inte är absolut nödvändigt. Men att de kommer att hjälpa till med att rensa luftrummet och sjöblockad är jag nästan 100% säker på att USA och de övriga NATO-länderna kring Östersjön kommer hjälpa till med, även om det skulle ske innan vi godkänts.

Sen får Sverige landsätta trupper för att lösa problemet på marken.

Det kostar nämligen MER för NATO om Sverige skulle misslyckas med att försvara Gotland, än vad det kostar att försvara den mot en minsta landsättningsstyrka.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback