Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-17, 14:34
  #37
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag kör alltid trådat och har den senaste uppdateringen av firmwaren. Jag hade samma problem på min tidigare router också. Just nu är Porten på 1000 Mbps Full duplex, både på lan och wan. I denna sekund får jag ut max men problemet är att hastigheten stryps efter ett tag. Visst, det är inget jätteproblem eftersom jag bara behöver starta om routern för att få full hastighet igen men det är jävligt störande.
Det kan ju vara idé att testa wifi, och se om du får samma problem där.
Citera
2022-10-17, 14:43
  #38
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad använde du för kabeltestare? Bra sådana som testar om kabeln uppfyller standarden (cat5/cat5e) som krävs för 1Gbit/s är väl dyra.
Fick tag i en NetXpert från ett konkursbo, ingen aning vad den kostar ny. Har några platta Cat6 kablar jag är lite misstänksam mot (det var en sådan som jag bytte) dom gör dock snygga kablage i mediaskåpet så dom får sitta kvar :-)
__________________
Senast redigerad av kimdah2002 2022-10-17 kl. 14:46.
Citera
2022-10-17, 15:52
  #39
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ja det var så jag hittade det. En led på en switch indikerade 100/100 och jag började felsöka på datorn, nätverkskort, drivrutiner m.m. då switchen alltid ställde sig på 1000/1000 när jag startade om datorn i andra änden så misstänkte jag inte kabeln till en början men efter att ha bytt ut den så har nätet varit stabilt 1000/1000 (har kört kabeln i en kabeltestare och där fungerar den helt ok så det kanske beror på något glapp mellan just den kabeln och switchen, vad vet jag...)

Fick en 25-meters kabel från Bredbandsbolaget en gång i tiden som var feltillverkad.
Trådparet som ska ligga på stift 3 och 5 i kontakten låg på 3 och 4.

På den tiden körde man internet på 10/10 Mbit/s. Kabeln som döptes till "djävulskabeln" fungerade mellan router och internet då hastigheten där bara var 10 Mbit/s. Sattes den mellan dator och router klarade den inte 100/100 som ska gå att köra där. Ställde man in 10/10 manuellt på nätverkskortet fungerade det.

Vid hastigheten 1000 Mbit/s gäller det som sagt att alla 8 stiften är anslutna i kabeln.
Citera
2022-10-17, 23:03
  #40
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Har du testat att göra bredbandskoll inifrån routern? Eller testat en annan dator? Kan ju vara nätverkskortet som stryper. Eller drivrutinen.

Sker det alltid efter samma tidpunkt efter omstart?
Sluta knarka nu. Det är inget fel på Tp-link.

Jag har testat annan dator, annan router, annan kabel. Samma problem.
Citera
2022-10-19, 17:30
  #41
Medlem
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag har testat annan dator, annan router, annan kabel. Samma problem.
Bra att du varit såpass systematisk och medveten! Nästa steg är väl att kolla om det är likadant för grannen, de kanske inte ens märkt att de inte har över 100Mbit. Låter som att det är din ISP eller kanske något fel från isp till ditt uttag.

Kontakta dem - detta måste de lösa.
Citera
2022-10-19, 17:32
  #42
Medlem
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Fick en 25-meters kabel från Bredbandsbolaget en gång i tiden som var feltillverkad.
Trådparet som ska ligga på stift 3 och 5 i kontakten låg på 3 och 4.

På den tiden körde man internet på 10/10 Mbit/s. Kabeln som döptes till "djävulskabeln" fungerade mellan router och internet då hastigheten där bara var 10 Mbit/s. Sattes den mellan dator och router klarade den inte 100/100 som ska gå att köra där. Ställde man in 10/10 manuellt på nätverkskortet fungerade det.

Vid hastigheten 1000 Mbit/s gäller det som sagt att alla 8 stiften är anslutna i kabeln.
En kontrollerare är inte dyr, jag har en som funkar på 100m cat6.

Men tänk då koax och token ring.
Citera
2022-10-28, 14:46
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag har testat annan dator, annan router, annan kabel. Samma problem.
Har det löst sig?
Citera
2022-10-28, 23:10
  #44
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gustavadolfstorg14
Har det löst sig?

Ja, problemet har löst sig iom att jag nu automatiskt startar om routern varje måndagsnatt. Däremot vet jag inte varför problemet uppstod från första början.
Citera
2022-11-02, 19:52
  #45
Medlem
hashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Ja, problemet har löst sig iom att jag nu automatiskt startar om routern varje måndagsnatt. Däremot vet jag inte varför problemet uppstod från första början.

Så du har samma problem på två routers, låter ju osannolikt faktiskt?
Är dessa routers av samma märke?
Citera
2022-11-02, 19:59
  #46
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hash
Så du har samma problem på två routers, låter ju osannolikt faktiskt?
Är dessa routers av samma märke?

Två olika märken av routers, två olika datorer, olika nätverkskablar. Har haft problemet länge men nu har inte hastigheten sänkts en enda gång sedan jag fick tipset. Dock startar jag om routern automatiskt en gång i veckan numera, något jag aldrig gjorde innan.
Citera
2022-11-03, 00:35
  #47
Medlem
Hellioss avatar
Typ Telia ger max i början sen drar dom ner hastigheten. Hjälper inte att byta ip adress. Du är en fisk dom fångat..Viva la casa
Citera
2023-03-20, 01:38
  #48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wuseman

Får själv ut ~954mb/s på TPTEST men i Torrents ~119mb/s. TPTEST är inte så bra att prova mot då det är en singlel tråd och det blir alltid snabbare om du tankar ner med torrents från flera olika källor.


954 megabit per sekund är ganska exakt 119 megabyte per sekund..

Man mäter uppkopplingen i megabit och nedladdning i megabyte

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback