Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-15, 20:39
  #13
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vatos.Locos
Främst till hårvilt och klövvilt men fungerar till älg och vildsvin.
Spännande benämningar, kan du utveckla?
Citera
2022-10-15, 20:43
  #14
Avstängd
Vatos.Locoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Spännande benämningar, kan du utveckla?

Fick inte ut så mycket mer utav morfar.
Citera
2022-10-15, 22:01
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Tack för hjälpen pojkar. Får lite dålig magkänsla inför att skaffa en älghund och jaga med den några gånger om året. Så det är nog viktigt att den även går bra på vildsvin och att det fungerar bra att kombinera.

Någon av er som jagat älg med wachtel?

Jag jagar blandat med min wachtel, den kommer inte bli lika bra som en renodlad gråhund på älg men det är en bra kompromiss, han ställer älg men till skillnad från jämtar o gråhundar så går ju wachtlarna mycket kortare, dom har ett sök på kanske 3-400m och vid upptag så går dom kanske 1500-2000m men då är han långt ut. Du får kolla lite hur markerna ser ut, ska man täcka stora arealer är en jämte bättre men jagar du på små marker så har dom hundarna en rätt stor begränsning för dom är långt utanför marek i sök.
Citera
2022-10-15, 22:11
  #16
Medlem
En beagle kanske?
Citera
2022-10-15, 22:11
  #17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangladesh
Hunden kommer vara del av familjelivet. Den kommer bo inomhus med oss i huset. Jag och frugan arbetar ganska olika tider så det blir ofta att någon av oss är hemma. De dagar båda arbetar har jag möjlighet att åka iväg från jobbet och titta till hunden och gå ut med den.

Jag är inte intresserad av att ha en hundgårdshund. En stor del av att ha jakthund är för min del att låta den vara del av familjen.

Håller med om det du skriver om daglig träning för hunden. Även om jag inte kommer ha möjlighet att åka ut i skogen med hunden varje dag så finns det ju andra sätt att stimulera hunden.

Min fru har haft hund tidigare som var duktig inom agility. Hon älskar verkligen att umgås med hundar och aktivera dem. Så känner mig trygg med att vi kommer kunna hjälpas åt med den biten.

Låter bra👍👍
Man måste inte bara promenera med hunden utan träning, hjärngympa och liknande är minst lika viktigt.
Ni kommer säkert lösa hundlivet bra.
Citera
2022-10-16, 09:20
  #18
Medlem
vadsadusadus avatar
Tänker absolut på Beagle, den används i jakt på allt du skriver utom älg.

"Beaglen är en medelstor, korthårig drivande hund för jakt på hare, rådjur och räv." "De används i en del länder även till jakt på bland annat kanin, hjort och vildsvin." (https://jagareforbundet.se/jakt/hund...hundar/beagle/)

"Hur är beagle som sällskapshund?
Så länge du kan ge beagle den stimulans den behöver är den en riktigt bra sällskapshund. Rasen har en vänlig natur och är mycket kärleksfull. Däremot ogillar beagle att bli lämnad ensam och har en tendens att yla av separationsångest. Den följer mycket hellre med dig ut på äventyr än stannar hemma själv."
(https://www.hundmanniska.se/beagle/)
__________________
Senast redigerad av vadsadusadu 2022-10-16 kl. 09:24.
Citera
2022-10-16, 11:37
  #19
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
En beagle kanske?

+1 på den.

Med en beagle kan TS jaga såväl rådjur, som hare och räv och får dessutom en riktigt lång jaktsäsong med en hund som funkar utmärkt som familjehund.
Citera
2022-10-16, 21:42
  #20
Moderator
pbos avatar
Tysk jaktterrier skulle nog passa bra för den allroundjakt du vill bedriva. Men de anses ju rätt folkilskna så det är väl inte mycket till familjehund. Tror möjligen att münsterländer kan funka fast det väl anses vara en fågelhund i Sverige så tror jag mig hört talas om att de används på hårvilt med framgång.
Citera
2022-10-17, 14:04
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pbo
Tysk jaktterrier skulle nog passa bra för den allroundjakt du vill bedriva. Men de anses ju rätt folkilskna så det är väl inte mycket till familjehund. Tror möjligen att münsterländer kan funka fast det väl anses vara en fågelhund i Sverige så tror jag mig hört talas om att de används på hårvilt med framgång.

I tyskland används Munstern till allt men många som föder upp i sverige inriktar de bara på fågel vilket är synd för den funkar bra till klöv. Har en valp på upplärning med tyska rötter och hittils set det bra ut.
Citera
2022-10-25, 22:45
  #22
Medlem
Taxar är väl ganska "allsidiga" då de driver i lämplig takt för både rå och hjort samt bra grythundar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback