2022-10-15, 15:03
Medlem
Jag grillar ofta och gör mycket slow cook med spjäll (tunna, tjocka eller kamben, vad som jag hittar till bra pris) och basrubben jag använder har jag lärt av er på FB!
Jag avslutar oftast med Sweet baby ray's som jag tycker blir såå gott men nu snart kommer jag inte ha råd med denna lyxkrydda av olika anledningar.
Kan man göra något enkelt (läs billigt) alternativ till denna grillsauce?
Bäst om man kan göra batch som håller ett tag i jordkällaren/kylen/frysen..
Tips?
Citera
2022-10-15, 15:12
Moderator
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Jag grillar ofta och gör mycket slow cook med spjäll (tunna, tjocka eller kamben, vad som jag hittar till bra pris) och basrubben jag använder har jag lärt av er på FB!
Jag avslutar oftast med Sweet baby ray's som jag tycker blir såå gott men nu snart kommer jag inte ha råd med denna lyxkrydda av olika anledningar.
Kan man göra något enkelt (läs billigt) alternativ till denna grillsauce?
Bäst om man kan göra batch som håller ett tag i jordkällaren/kylen/frysen..
Tips?
Jag kollade på innehållsförteckningen och det är inte så väldigt många ingredienser i den så det borde vara rätt lätt att göra en godtagbar spar-variant. Här är på den som har honung som smak:

Ingredienser: Hög/høj fruktos majssirap, vinäger/vineddik, tomatpuré, honung (3%), modifierad majsstärkelse/maisstivelse, salt, fruktextrakt, färgämne (sockerkulör/karamel), ananasjuicekoncentrat, kryddor (senap/sennep, svartpeppar), konserveringsmedel (natriumbensoat), naturlig rökarom/røgaroma (0,75%), vitlök, melass, majssirap, socker, tamarind.

Viktigast är skulle jag säga är majssirapen, ananasen, tomaten, styrkan från senap och tamarinden.

Har du i bra med konserveringsmedel och vinäger kan den nog stå i kylskåp ett bra tag. Men annars frysa den och ta fram den i omgångar.
Citera
2022-10-15, 15:29
Medlem
klybans avatar
Denna är nått jag gillar, om den smakar som baby ray tror jag inte.
https://bbqpitboys.com/blogs/recipes...-country-style
Håller sig i flera år i kylen.

Även detta ställe har massor av olika BBQ-såser
https://amazingribs.com/
Men de ändrat lite, men innan fanns det bra förklaringar på vad såserna var för något, ursprung och annat roligt.
Men titta inte nu och letade, men har gjort ett par där som varit goda, en senapsvariant med rosmarin om jag inte minns fel som var god.
Citera
2022-10-15, 15:34
Medlem
Låter som det är möjligt att hitta något liknande, jag är ingen erfektionist men vill hitta nåt liknande.
Är det typ 4del chillisås, 1del honung, 1del japansk soya och sedan Applecidervinäger och kryddor?
Är det typ så man kan tänka?
Citera
2022-10-15, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Denna är nått jag gillar, om den smakar som baby ray tror jag inte.
https://bbqpitboys.com/blogs/recipes...-country-style
Håller sig i flera år i kylen.

Ska verkligen testa denna, kanske kan byta mot honun för jag har det billigt.
Den ser fin ut men jag undrar vad som Sweet baby ray ger sin sak
Citera
2022-10-15, 15:42
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Ska verkligen testa denna, kanske kan byta mot honun för jag har det billigt.
Den ser fin ut men jag undrar vad som Sweet baby ray ger sin sak
Det går säkert göra det bytet, se till att det inte blir för surt eller för sött bara.

Det som är bra med den är tt man gör hela ketchupflaskan Heinze tar jag, så häller man sen tillbaka BBQ-såsen i samma flaska, det blir några deciliter över och detta kan man göra åt rätt snabbt.
Brukar göra denna tillsammans med något som behöver en del BBQ-sås, som tex ribbs.
Citera
2022-10-15, 16:50
Medlem
trewqs avatar
Denna lagade jag i somras som alternativ till köpesås. Riktigt god!

https://heygrillhey.com/kansas-city-style-bbq-sauce/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in