• 1
  • 2
2022-10-15, 03:00
Medlem
Ni som hejar på Ryssland och ni som hejar på Ukraina.

Har ni förmågan att även om ni håller på vardera land även erkänna fel från den ni håller på eller är allt lögner från andra sidan?
Citera
2022-10-15, 03:21
Medlem
krautbrains avatar
Är det en fotbollsmatch med krig? Vilket lag håller du på?

Hoppas på att lidandet där får ett slut. Att både ryssar och ukrainare får leva i fred och frihet med ett icke korrupt ledarskap. Jag är pro folket. Det är mitt lag.
Citera
2022-10-15, 04:49
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Har ni förmågan att även om ni håller på vardera land även erkänna fel från den ni håller på eller

Ja, såklart, ingen är felfri.
Citat:
är allt lögner från andra sidan?
I stort sett. Vi har redan fått bekräftat många gånger om att dom inte bryr sig det minsta om sanningen i Ryssland, så om dom säger nått så betraktar jag det som en lögn tills det är bekräftat från någon man kan lita på. Lögnare kan man inte lita på helt enkelt.
Citera
2023-12-15, 14:09
Medlem
tror de som är pro ukraina verkligen vad som sägs om ukraina? svårt att tro. Jag tror att det finns lite tvivel i dem eftersom de flesta jag har stött på verkar mentalt instabila. så det har att göra med att de är psykiskt sjuka och därför faller de för lögner och är emot sanning eller gott.
Jag tror att endast den pro ryska sidan är mer villig att stanna på sanningsvägen. och jag är neutral när det kommer till detta även om jag älskar Ryssland.
Citera
2023-12-15, 14:33
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
tror de som är pro ukraina verkligen vad som sägs om ukraina? svårt att tro. Jag tror att det finns lite tvivel i dem eftersom de flesta jag har stött på verkar mentalt instabila. så det har att göra med att de är psykiskt sjuka och därför faller de för lögner och är emot sanning eller gott.
Jag tror att endast den pro ryska sidan är mer villig att stanna på sanningsvägen. och jag är neutral när det kommer till detta även om jag älskar Ryssland.

Det ryska tvärtomspråket igen? Alla vet att det är ryssarna och proryssarna som ständigt undviker sanningen och hittar på saker. Hänvisar till trollkällor och till artiklar med påhittat innehåll/påhittade journalister som inte existerar i verkligheten (som t.ex här). Och det ljugande trollet Donbass Devushka som avslöjades tidigare i år. Var hon pro-ukraina eller pro-ryss? Eller Gonzalo Lira som sprider förfalskade dokument. Pro-ukraina eller pro-ryss?

USA varnade innan Rysslands invasion av Ukraina februari 2022 att Ryssland sannolikt kommer anfalla och invadera Ukraina. De ljugande ryssarna förnekade flera veckor efter invasionens start, att de ens hade invaderat Ukraina:

Citat:
Sergej Lavrov: "Russia has not invaded Ukraine" (10 mars 2022)

https://tass.com/politics/1419745
https://www.expressen.se/nyheter/lav...putins-ordval/

Vem ljuger värst?

Lite artiklar i ämnet:

Citat:
Expert: Lögnerna är en viktig del av rysk krigföring

https://www.dn.se/varlden/expert-log...sk-krigforing/
Citat:
Därför ljuger Ryssland – trots att vi vet att de ljuger

https://www.dn.se/varlden/darfor-lju...att-de-ljuger/
Senast redigerad av -Info- 2023-12-15 kl. 14:47.
Citera
2023-12-15, 14:43
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ni som hejar på Ryssland och ni som hejar på Ukraina.

Har ni förmågan att även om ni håller på vardera land även erkänna fel från den ni håller på eller är allt lögner från andra sidan?

Jo. Bägge sidor gör ju misstag och efteråt kan man ju undra varför t.ex Ukraina gjort på ett visst sätt.

T.ex i Ukrainas fall: annonsera stort om en jätteoffensiv så att hela världen vet om det. Inklusive ryssarna, som minerar och befäster fronten så hårt att Ukraina får mycket svårt att ta sig igenom. Hade kanske varit bättre att hålla tyst om en offensiv och säga att man behöver vapnen till försvar. Och sedan överraska. Som hösten 2022.

Men det är förstås alltid lätt att vara efterklok. Det här visste man inte innan. Däremot kan man alltid undra varför Ukraina annonserade sin offensiv så hårt.
Citera
2023-12-15, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Jo. Bägge sidor gör ju misstag och efteråt kan man ju undra varför t.ex Ukraina gjort på ett visst sätt.

T.ex i Ukrainas fall: annonsera stort om en jätteoffensiv så att hela världen vet om det. Inklusive ryssarna, som minerar och befäster fronten så hårt att Ukraina får mycket svårt att ta sig igenom. Hade kanske varit bättre att hålla tyst om en offensiv och säga att man behöver vapnen till försvar. Och sedan överraska. Som hösten 2022.

Men det är förstås alltid lätt att vara efterklok. Det här visste man inte innan. Däremot kan man alltid undra varför Ukraina annonserade sin offensiv så hårt.

Offensiven var politik. Ukraina hade aldrig fått stöd om dom hade tänkt ge sig.
Citera
2023-12-15, 15:16
Medlem
Citat:
Det ryska tvärtomspråket igen? Alla vet att det är ryssarna och proryssarna som ständigt undviker sanningen och hittar på saker. Hänvisar till trollkällor och till påhittade artiklar/till påhittade fejkade journalister som inte existerar i verkligheten (som t.ex här). Och det ljugande trollet Donbass Devuschka som avslöjades tidigare i år. Var hon pro-ukraina eller pro-ryss? Eller Gonzalo Lira som sprider förfalskade dokument. Pro-ukraina eller pro-ryss?

USA varnade innan Rysslands invasion av Ukraina februari 2022 att Ryssland sannolikt kommer anfalla och invadera Ukraina. De ljugande ryssarna förnekade flera veckor efter invasionens start, att de ens hade invaderat Ukraina:

Vem ljuger värst?

Lite artiklar i ämnet:
Jag kommer inte att undersöka ditt inlägg. men jag vet av tidigare erfarenhet att den ukrainska sidan ljuger och lägger upp sin egen falska version för att motverka något sanningsenligt, vrida ord och mening om något, länka till sin egen journalist eller västmedia som de påstår sig vara oberoende och neutrala men inte är, skapa falska videor eller använda videor av sig själva men begår brott utklädd till ryss eller visar döda ukranier men säger att det är ryska så det finns många sätt de ljuger på. Jag har också sett vad jag tror är ukranier eller pro-ukranier som lägger ut falska saker om sig själva och hävdar att det kom från rysk sida, sedan avfärdar de det som falskt för att öka sin trovärdighet och minska Rysslands trovärdighet.
Ryssland är på sanningens sida, det behöver inte ljuga. någon lögn som inträffade var förmodligen missförstånd eller något den ukrainska sidan hittade på. det är lätt att hitta på lögner och hävda att man "avslöjar" något så det enda sättet att verkligen veta vem som talar sanning är att titta på varje resonemang. Rysslands anledning till invasionen berättades direkt, men det faktum att den andra sidan ignorerar det som meningslöst även om de är giltiga farhågor är tillräckligt för att tro att den ukrainska regeringen kommer att ljuga när som helst de behöver. och den som ställer sig på det onda kommer som standard att hitta på saker eftersom du inte kan vara ond och följa sanningen annars skulle du inte vara ond. så mycket av tiden går jag genom att känna för det kan säga mig om något är sant eller inte. du kan inte gå efter din känsla korrekt eftersom du är dum så ditt enda sätt att förstå är via material men det gör att du kan tro lögner eftersom du naturligt attraheras av negativa energier som lögner och till dig är det på något sätt sanning för återigen är du dum. och du kan inte utvecklas korrekt med ett sådant tänkesätt.
den ukrainska sidan gör bara mycket mer ansträngning i sin propaganda för att dölja sina handlingar.
till exempel är din dokumentavslöjningslänk är bara en länk till någon tweet från någon slumpmässig kille som photoshopat två olika sidor sida vid sida som är i cyrrelik och hävdar att det är vad orginallen av vad gonzalos postat och vi ska bara tro på det? Kan ju vara vad som helst. Vem som helst kan enkelt skriva ut något sånt. Det är mest hans ord mot deras ord det är inte bevis. så man måste tänka bortom kriget för att få sanningen som annan politik. till exempel kan du inte förneka Nato-expansionen, eller att ett fredsavtal inte har kommit överens om på flera år, vilket medgavs av några av dina västerländska politiker. vi har också sett våld i ukranisk mobilisering och korruption. så alla dessa är för mig tecken på att den ukraniska sidan och väst är den (mer) ljugande även om de talar sanning då och då.
Senast redigerad av ForumsHack 2023-12-15 kl. 15:36.
Citera
2023-12-15, 15:34
Medlem
Citat:

de annonserar det i hopp om att få mer vapenstöd eftersom ukrainarna misslyckades så hårt att andra regeringar tappade hoppet. det kan också ha många anledningar som att skrämma ryssarna. Jag tror att den ukrainska sidan hoppades att donationerna skulle bli större. det kan också betyda att de inte ens var ute efter att vinna kriget utan bara för att få så mycket pengar de kan så att de kan ha det för sig själva regeringen alltså.
Citera
2023-12-15, 15:35
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForumsHack
till exempel är din dokumentavslöjningslänk är bara en länk till någon tweet från någon slumpmässig kille som photoshopat två olika sidor sida vid sida som är i cyrrelik och hävdar att det är vad orginallen av vad gonzalos postat och vi ska bara tro på det? Kan ju vara vad som helst. Vem som helst kan enkelt skriva ut något sånt.

Här har du originalposten på Gonzalo Liras Twitter-konto, med "dokumenten":

https://twitter.com/GonzaloLira1968/...38640283910144

Dokumenten har gjorts medvetet suddiga så man inte ser texten så bra, men anstränger man sig så ser man texten och kan läsa orden - och då upptäcker man fejket.

Det här har dock diskuterats många varv redan, men ville lägga till Gonzalo Liras originalinlägg. Den är förstås viktig för diskussionen.
Citera
2023-12-15, 15:41
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Offensiven var politik. Ukraina hade aldrig fått stöd om dom hade tänkt ge sig.

Ja. I alla fall att man gapade högt om det. Det var nog mer politik än militär nytta. För rent militärt så är ju avledning och vilseledning mycket bättre. Det som fienden förväntar sig att man ska göra, det ska man inte göra, utan istället ska man göra något annat.

Just detta är kanske Ryssland bättre på. Vilseledning och avledning. Dock har amerikanarna bra koll på dem, så de genomskådas i stort sett alltid. Men de försöker i alla fall.
Citera
2023-12-15, 15:43
Medlem
Citat:
Här har du originalposten på Gonzalo Liras Twitter-konto, med "dokumenten":

https://twitter.com/GonzaloLira1968/...38640283910144

Dokumenten har gjorts medvetet suddiga så man inte ser texten så bra, men anstränger man sig så ser man texten och kan läsa orden - och då upptäcker man fejket.

Det här har dock diskuterats många varv redan, men ville lägga till Gonzalo Liras originalinlägg. Den är förstås viktig för diskussionen.
varför är det falskt? vad jag tror hände här är att någon god inom den ukrainska regeringen släppte det för att visa vad som verkligen pågår och sedan tog den ukrainska regeringen snabbt de riktiga sidorna och skapade en falsk ur den för att dölja sanningen och släppte ut den falska verisionen till internet och kallar det original.
Senast redigerad av ForumsHack 2023-12-15 kl. 15:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in