Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-30, 13:51
  #85
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Men snälla rara Purpursopp, vi gör en jämförelse mellan saker som finns i naturen. Då får man ju kanske utgå ifrån hur saker är i naturen?!
Personen jag försöker förklara för, hon undrar varför man skiljer Vallmo från Toppslätskivling i svensk lag och jag förklarar, upprepade gånger, att det handlar bl.a om hur lätt det är att få i sig skadliga mängder av substansen. Att leta upp Vallmo i naturen, eller t.o.m i nåns trädgård, är som jag sa, knappast lika lätt att sen omvandla till ett rus, som att hitta Toppslätskivling och bara beta på plats!
I källan står klart och tydligt att det inte är fröna i sig som innehåller opioiderna, utan att skördeprocessen kan lämna spår på fröna. Skördeprocessen som du troligtvis INTE kommer efterlikna om du ger dig på plantan med kökssaxen själv...
Om man ger sig ut för att hitta ett rus, så är Vallmo inte direkt snabbaste/lättaste/säkraste sättet. Bl.a därför finns ingen lag som reglerar den. Medans Toppslätskivling är så pass enkelt att trycka i sig, så lagen anser sig behöva lägga fingrarna emellan.
Diskussionen handlar m.ao inte om huruvida man KAN punda Vallmo, utan om hur lätt det är i jämförelse med att plocka Toppslätskivling och bara trycka rakt in i kakhålet.
Budskapet gick inte hem.
Och trots detta, var jag otrevlig på något sätt?
Nej. Mild som brisen.
Om man inte är jävligt känslig.


Att hålla på med härskartekniker är typiskt otrevligt, helt rätt.

Så du erkänner att du har fel?
Citera
2022-10-30, 16:50
  #86
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Men snälla rara Purpursopp, vi gör en jämförelse mellan saker som finns i naturen. Då får man ju kanske utgå ifrån hur saker är i naturen?!
Personen jag försöker förklara för, hon undrar varför man skiljer Vallmo från Toppslätskivling i svensk lag och jag förklarar, upprepade gånger, att det handlar bl.a om hur lätt det är att få i sig skadliga mängder av substansen. Att leta upp Vallmo i naturen, eller t.o.m i nåns trädgård, är som jag sa, knappast lika lätt att sen omvandla till ett rus, som att hitta Toppslätskivling och bara beta på plats!
I källan står klart och tydligt att det inte är fröna i sig som innehåller opioiderna, utan att skördeprocessen kan lämna spår på fröna. Skördeprocessen som du troligtvis INTE kommer efterlikna om du ger dig på plantan med kökssaxen själv...
Om man ger sig ut för att hitta ett rus, så är Vallmo inte direkt snabbaste/lättaste/säkraste sättet. Bl.a därför finns ingen lag som reglerar den. Medans Toppslätskivling är så pass enkelt att trycka i sig, så lagen anser sig behöva lägga fingrarna emellan.
Diskussionen handlar m.ao inte om huruvida man KAN punda Vallmo, utan om hur lätt det är i jämförelse med att plocka Toppslätskivling och bara trycka rakt in i kakhålet.
Budskapet gick inte hem.
Och trots detta, var jag otrevlig på något sätt?
Nej. Mild som brisen.
Om man inte är jävligt känslig.

Personen du riktar dig till har just förklarat och citerat delar ur din egen länk. Och ändå väljer du att svamla runt?
Citera
2022-10-30, 17:45
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Uhm... Nej? Jag visar dem ett urval av vad vi blir kallade. Vad menar du ens?
Varför det? Om det inte är för att visa hur kränkt du är? Vilket annat syfte finns det att presentera sig så?

Lägg inte ord i min mun.
Det blir så svårt att diskutera då.

Smakprov från tidigare i den här tråden:
"Folk blir helt sjuka i huvudet av att komma ut I skogen en enda gång per år. Är det verkligen så jävla svårt att bara följa reglerna för gruppen?”

De som lipar och tycker sig bli illa behandlade är uteslutande de som inte är kapabla att läsa vad de skriver under

Folk som vill rabbla en massa hippie-dravel, de som försöker avkräva oss att vi ska gulledutta med alla istället för att bara vara raka, de som konsekvent vägrar ta vettiga bilder, läsa alla tidigare kommentarer innan de skriver själva och/eller har en massa åsikter om hur gruppen borde skötas, de är de som blir kränkta.
Så vilket är du?"
Nedan:
"att folk bara VÄGRAR följa reglerna"
"Idag är min irritation över att SAMTLIGA amerikaner skriver enbart förkortningarna på sin stat och vägrar fatta att Emergency ID är en internationell grupp, fast det står öööööverallt.
Tröttsamt är bara förnamnet."

Fråga: Och du verkar hänga upp dig på den delen av beskrivningen som passar ditt beteende, att det modereras hårt, att man ska vara trevlig eller att nybörjare är välkomna är sekundärt?
Svar: Ja, det är sekundärt. Vi prioriterar fakta över trevligheter.
Oj. Du anser att otrevlighet och fakta är samma sak?

Kantarellpedofil, inte pedofil.
Håll isär termerna, vänligen.
De flesta klarar nog av att förstå vad han menar när han säger så.

Aha. Jag visste inte att ordabetydelsen eller konnotationer ändrades genom att sätta ordet svamp som prefix?
Då kan man ju verkligen fråga sig varför du vill tala om för internet att någon kallats "svamp-Hitler", det har inget med Hitler att göra?
Att använda pedofili i den kontexten är helt tokigt.
Att svampbindgalna och avdankade gamla svampraveslampor försöker försvara urvattning, normalisering, det förolämpande i ordet pedofili och förknippa sexuella dragningar och psykiatriska diagnoser till svamp är sjukt.


Tanken har inte slagit dig att folk kanske bara helt enkelt håller med..?
En del kanske gör det, många gör det inte. Men de opponerar sig inte. Ett exempel är ovan, att dra in pedofili, barnarov och liknande i svampdiskussioner. Det finns ett fåtal moderatorer som vågar ta striden offentligt. Ännu färre medlemmar eftersom man blir bannad om man säger att det är en helt störd koppling.

Jag tror inte alls att siffrorna ser ut så.
Intresset för naturvård ökar lavinartat och vi är många som inventerar skog, håller i exkursioner och breddar över i andra artgrupper som kan vara signalarter osv.
Matsvamp är en inkörsport, men det övergår snabbt i ett bredare intresse. Det är väldigt lätt att bli fascinerad av dessa märkliga små prylar.
Det är ju du som sitter och är nedlåtande mot medlemmar som frågar om något är ätligt. Naturvård och svampplockning är inte samma sak. Alls.
Så hur många % av svamp-klapp tänker du har ett intresse för svamp utanför matsvamp? Eller färgning, som också är nytto. För att fatta matsvamp måste man fatta vad som inte är matsvamp.


Vi har en hel annan grupp att gnälla av oss i och det gör vi. Vi diskuterar där vilka problem som uppstår, hur vi kan hantera dem och är oftast någorlunda överens om saker. Vi får ganska tydliga instruktioner om vad som gäller och väldigt mycket backup från ledningen.
Och inbilla dig inte att en enda av oss tycker om att upprepa sig en miljon gånger. Det tar fullständigt knäcken på oss, att folk bara VÄGRAR följa reglerna. De finns ju liksom där för ER skull med. Om vi ska KUNNA hjälpa så många som vill bli hjälpta, då måste vi få vettiga bilder och bra info. Får man då enbart en kass bild med ordet "Ätlig?" ovanför, då känns det ganska respektlöst faktiskt.
Men vi räddade livet på en vovve idag, så jag tycker just nu att det är värt det ändå.
Idag är min irritation över att SAMTLIGA amerikaner skriver enbart förkortningarna på sin stat och vägrar fatta att Emergency ID är en internationell grupp, fast det står öööööverallt.
Tröttsamt är bara förnamnet.
Ok. Japp. Fakta går före känslor. Och trevlighet.
Fast dina inlägg är tirader om hur trött, uppretad, kränkt och uppgiven du är?
Och hur korkade medlemmarna är.
Och hur lite RESPEKT du får
Citera
2022-10-30, 18:22
  #88
Medlem
”Kantarellpedofil, inte pedofil.
Håll isär termerna, vänligen.
De flesta klarar nog av att förstå vad han menar när han säger så.”

Det här måste vara det roligaste någonsin. Någon sätter ihop termerna kantarell och pedofoli och tycker att man ska hålla isär termer. I samma inlägg.
Citera
2022-10-31, 02:01
  #89
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
”Kantarellpedofil, inte pedofil.
Håll isär termerna, vänligen.
De flesta klarar nog av att förstå vad han menar när han säger så.”

Det här måste vara det roligaste någonsin. Någon sätter ihop termerna kantarell och pedofoli och tycker att man ska hålla isär termer. I samma inlägg.

Men du, jag fick ändå ett rätt skärpt intryck av dig. Är det där du vill lägga ribban nu verkligen?

Jag har aldrig hotat med ban, jag är inte det minsta kränkt och jag vill jättegärna höra vad du tyckte var härskarteknik i diskussionen om Toppslätskivling.

Du kan tycka att jag är helt sämst i hela världen på allt, men det betyder ju inte att gruppen är kass. Tänk bort mig ur scenariot helt, hade gruppen fungerat för dig om min fasansfulla närvaro upphörde? Nånting görs ju tydligen rätt, eftersom vi är Europas största svampgrupp. It can't be all bad.
Citera
2022-10-31, 14:56
  #90
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Men du, jag fick ändå ett rätt skärpt intryck av dig. Är det där du vill lägga ribban nu verkligen?

Jag har aldrig hotat med ban, jag är inte det minsta kränkt och jag vill jättegärna höra vad du tyckte var härskarteknik i diskussionen om Toppslätskivling.

Du kan tycka att jag är helt sämst i hela världen på allt, men det betyder ju inte att gruppen är kass. Tänk bort mig ur scenariot helt, hade gruppen fungerat för dig om min fasansfulla närvaro upphörde? Nånting görs ju tydligen rätt, eftersom vi är Europas största svampgrupp. It can't be all bad.

Jag har givetvis inga åsikter om hur du är i det stora hela, jag påstår bara att du inte kan argumentera. Vilket du bara bevisar, igen, genom att presentera en kränkt halmgubbe.

Jo, du har hotat med mute eller ban. Jag har själv läst det och det har reciterats i tråden till dig. Det känns rejält knepigt att förneka något som står svart på vitt?
Citera
2022-10-31, 18:46
  #91
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulten-i-Bo
Jag har givetvis inga åsikter om hur du är i det stora hela, jag påstår bara att du inte kan argumentera. Vilket du bara bevisar, igen, genom att presentera en kränkt halmgubbe.

Jo, du har hotat med mute eller ban. Jag har själv läst det och det har reciterats i tråden till dig. Det känns rejält knepigt att förneka något som står svart på vitt?

Mute är väl ändå ganska långt från ban?
Och var drar du gränsen mellan att "hota med" och att påpeka att någon närmar sig regelbrott? Borde jag istället låta dem trippa glatt vidare mot att faktiskt BLI kickade? Det är nämligen inte bara jag som moddar, så alla de där som ev. blivit bannade har inte blivit det av mig, men nån som tröttnat långt innan mig. Jag brukar inte heller plocka bort alla pantade kommentarer, som inte är direkta regelbrott, utan försöker bemöta dem istället. Men det som plockas bort, det ni andra inte ser, det är ju oftast det som leder till kick. Så vi kanske inte är så triggerhappy som folk verkar tro?
Citera
2022-10-31, 20:33
  #92
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Mute är väl ändå ganska långt från ban?
Och var drar du gränsen mellan att "hota med" och att påpeka att någon närmar sig regelbrott? Borde jag istället låta dem trippa glatt vidare mot att faktiskt BLI kickade? Det är nämligen inte bara jag som moddar, så alla de där som ev. blivit bannade har inte blivit det av mig, men nån som tröttnat långt innan mig. Jag brukar inte heller plocka bort alla pantade kommentarer, som inte är direkta regelbrott, utan försöker bemöta dem istället. Men det som plockas bort, det ni andra inte ser, det är ju oftast det som leder till kick. Så vi kanske inte är så triggerhappy som folk verkar tro?

Jag ger upp. Det är så förvirrat.
Och det sätter onekligen fingret på varför enskilda moderatorer inte bör ha möjligheten att banna medlemmar på personliga grunder.
Och att du inte riktigt är en bra representant att förklara varför man valt att ha det så.
Citera
2022-11-02, 12:34
  #93
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Mute är väl ändå ganska långt från ban?
Och var drar du gränsen mellan att "hota med" och att påpeka att någon närmar sig regelbrott? Borde jag istället låta dem trippa glatt vidare mot att faktiskt BLI kickade? Det är nämligen inte bara jag som moddar, så alla de där som ev. blivit bannade har inte blivit det av mig, men nån som tröttnat långt innan mig. Jag brukar inte heller plocka bort alla pantade kommentarer, som inte är direkta regelbrott, utan försöker bemöta dem istället. Men det som plockas bort, det ni andra inte ser, det är ju oftast det som leder till kick. Så vi kanske inte är så triggerhappy som folk verkar tro?


Hur är det i hjärnkontoret egentligen? Man blir ju nästan orolig att du har afasi.

Har du glömt detta du skrev(till någon som har rätt i sak, medans du snackar i närhet med pseudovetenskap) "Snälla säg inte emot mig igen, jag kommer bli tvungen att ge dig en mute eller kicka dig ifrån gruppen."

Jag märker att du har svårt att stå för dem misstag du gör och gärna pekar och säger "men alla andra då". Det är ju en härlig strategi för att undvika ansvar, men det är även ett väldigt narcisistiskt personlighetsdrag, så att du vet.
Citera
2023-08-13, 20:53
  #94
Medlem
Nu är det än en gång högsäsong i gruppen. Den som vill kan nu roa sig med att observera hur (visa av) administratörerna, påhejade av majoriteten av användarna, lägger ansenlig energi på att gå digital holmgång mot en brokig samling av glada amatörer, självupptagna förstå-sig-påare, lättretade snöflingor, chaga-hippies, oförstående pensionärer, självutnämnda experter och diverse annat pack som misslyckas med att följa gruppens regler.
Citera
2023-10-28, 20:35
  #95
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Det finns inga alternativa vetenskaper, det är liksom det som är poängen. Folk som vill rabbla en massa hippie-dravel, de som försöker avkräva oss att vi ska gulledutta med alla istället för att bara vara raka, de som konsekvent vägrar ta vettiga bilder, läsa alla tidigare kommentarer innan de skriver själva och/eller har en massa åsikter om hur gruppen borde skötas, de är de som blir kränkta.
Så vilket är du?
Vad exakt är det du tycker vi borde göra annorlunda och hur?
Inte för att vi kommer ändra ett endaste smack. Det fungerar ju ypperligt som det är nu.
Med 92000 medlemmar.


Fungerar det fortfarande ypperligt?
Citera
2023-10-31, 10:57
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Hahaha jag fick mig ett dagens skratt när jag läste det sista
+1
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback