Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2022-10-14, 03:41
  #61
Medlem
Mr Coffees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Gå å lägg dig, självklart kan jag neka dig att sätta din fot i min butik..

Lagen (2021:34) om tillträdesförbud till butik.
Ger endast dig som butiksägare stöd för att juridiskt kunna fälla personer som bryter mot lagen.
Dvs böter eller fängelse i max sex månader
Och denna lag kan som du skriver endast åklagare besluta.

Så sluta blanda ihop dessa 2 saker. Att neka någon, eller att neka någon med juridisk uppbackning.
Ja men du kan inte hindra dem från att gå in då det inte klassas som olaga intrång:

https://lawline.se/answers/far-man-n...-till-en-butik
Citera
2022-10-14, 06:12
  #62
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad
Konstigt du har inga problem med att visa upp ditt personnummer (som defacto står på legitimationen), men vägrar berätta dina siffror för kassörskan.
Du borde faktiskt vara glad för att kassörskan ville ge dig rabatten, trots att du inte hade något medlemskort med dig.
Citera
2022-10-14, 08:54
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jthundera
Hur ska det gå till menar du?

Har han leg får han bonusen, de har således bekräftat att han är medlem.

Har han leg och de nekar bonusen, de har således bekräftat att han inte är medlem.

GDPR är ett spöke för vissa.....
Men då är han på plats och valt att få bonus.
Jag visar mitt leg. OK.
Jag har inte leg men säger ditt personnummer i syfte att få reda på om du är medlem. Butiken svarar Ja eller Nej om medlemskap. GDPR brott.
Citera
2022-10-14, 20:27
  #64
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
Men då är han på plats och valt att få bonus.
Jag visar mitt leg. OK.
Jag har inte leg men säger ditt personnummer i syfte att få reda på om du är medlem. Butiken svarar Ja eller Nej om medlemskap. GDPR brott.
Om butiken bara säger "jaha" utan att bekräfta medlemskapet? Medlemmen med det angivna p-numret, vilket kan vara samma som säger det, får rabatten, men kunden får, av uppenbara skäl, inga frågor av typen "vill du använda din 2 för 1-rabatt".
Citera
2022-10-14, 22:42
  #65
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Har sagt mitt personnummer ofta utan koll av id på mataffär, apotek mm och det har gått hur bra som helst utan id-korts kontroll. Ser kanske farlig ut i andras ögon med min längd och kroppsbyggnad där dom isåfall kanske vill undvika bråk.
Citera
2022-12-13, 00:00
  #66
Medlem
BlueSwedes avatar
Ett tips, såhär 2 månader senare:
Scanna baksidan på legget med QR-koden (om det finns, Nationellt ID har en sjukt lång radda siffror), förstora QR-koden lite och redigera bort allt annat.

Printa den sen på en klisteretikett och klistra på mobilen. (printa några, dom slits)

Jag har inte blivit nekad nånstans att använda den och det fungerar bra att läsa den i affären.
Citera
2022-12-13, 00:02
  #67
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marre8719
Detta är nu andra gången jag blir nekad i kassan då jag glömt min legitimation och vill ha bonus + rabatter för mig som medlem. Jag sa att jag glömt leg och att kassörskan kan ta mitt personnummer. ”Nej vi får inte göra så” Blev svaret. Jag försökte en gång till med att tala om att jag på eget bevåg uppger mitt personnummer. Men icke… Har försökt att googla men finner inget direkt vad som faktiskt gäller i detta fall, är lite luddigt vad som gäller. Jag äger mitt personnummer och får väl ändå göra vad jag vill med den uppgiften? Eller ?
Mvh Förvirrad

Har väl med GDPR att göra och håller med dig om att det är lite löjligt då det ändå är väldigt enkelt att få veta ditt personnummer.

Det finns en app för att ha ditt körkort i mobilen, kommer tyvärr inte ihåg namnet.
Citera
2022-12-13, 14:09
  #68
Medlem
WhiteNightFlights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Konstigt du har inga problem med att visa upp ditt personnummer (som defacto står på legitimationen), men vägrar berätta dina siffror för kassörskan.
Du borde faktiskt vara glad för att kassörskan ville ge dig rabatten, trots att du inte hade något medlemskort med dig.

Oj, du har verkligen inte förstått någonting av trådstarten.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback