Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2022-10-18, 09:30
  #49
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Ställa om portens hastighet? Nej, det låter inte troligt, porten jobbar väl med samma hastighet, oftast 1Gbps, oavsett bredbandsavtal?

Det varierar mellan olika nät, nuförtiden görs det ofta med mjukvarumässig rate limiting, men det är inte ovanligt (speciellt i mindre/äldre nät) att man gör det med porten. Gäller även duplex, de flesta kunder märker inte/bryr sig inte om de har halv duplex på abonnemanget. Men jag kanske inte skulle skrivit "oftast" utan snarare "ofta".

Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Porten kopplas av, vad innebär det?

Ja, vad tror du?
Citera
2022-10-19, 16:49
  #50
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk

Ja, vad tror du?
Jag tror ingenting när det gäller "porten kopplas av".
Först tänkte jag på att sätta porten till disabled, men det kan ju inte stämma.

Klarar du inte av att berätta för oss vad som avses?
Citera
2022-10-22, 03:00
  #51
Avstängd
wusemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Det varierar mellan olika nät, nuförtiden görs det ofta med mjukvarumässig rate limiting, men det är inte ovanligt (speciellt i mindre/äldre nät) att man gör det med porten. Gäller även duplex, de flesta kunder märker inte/bryr sig inte om de har halv duplex på abonnemanget. Men jag kanske inte skulle skrivit "oftast" utan snarare "ofta".

Hur gör dom det med porten? Via serial console eller direkt på enheten eller sshar dom in? Hur menar du med direkt på porten? Alltså ändrar FULL till HALF i Vilka as, det kunde jag ge mig fan på därför jag försökt ta mig upp till switchen men det gick käpp rätt åt helvete för jag råka ha av ena kabeln så fick skylla på råttorna det funkade men vågar inte göra det igen, tänkte även ta bort limits på antal ip addresser i inteno switchen vilket jag vet dom har satt till två men jag har nu limmat för den så jag inte skall pilla där igen det gör ont i mig att inte få svaren. Därför frågar jag.

Ändrar dom värdet i: /sys/class/net/<port>/duplex till half per port? eller via någon mjukvara som gör det? Om du vet mer exakt hade det varit mycket intressant- Det tro fan det dom gör allt för att spara 50 öre om det så vore mot oss konsumenter. :$ſ£€@

Vad för mjukvara används för rate limits m.m undrar jag allmänt? Är det CISCOS?
Hur aktiverar / stänger dom av dhcp på en port?

Jag tycker personerna som kommit hem till mig och pillat med kablarna verkar vara helt snurriga, till och med Cygates it säkerhetschef (inte den nuvarande) tyckte jag verka vara helt snurrig i bollen och fattade inte vad jag förklarade riktigt så han fick skicka mig vidare till företaget utomlands istället och det var inte mycket bättre där, men nu handlar det om CISCO gissar jag? Där är nog kunskaperna bredare än just "Inteno" , men jag är mest intresserad hur man kontrollerar det från andra sidan det skulle vara askul om du svarade. Dom kan knappt något om tftp m.m, bara det absolut yttersta så jag litar inte på dom riktigt dom bara har läst efter en bok.

Jag satte upp allt från scratch på en: Cisco C1111 8PLTEEA och där kan man ju visa interface och sätta half/full duplex och stänga av diverse portar. Men är det så man hanterar det från operatörens sida eller är jag på tok för nördig och används det mer vanliga mjukvaru saker för detta?

https://cisco.nr1.nu/

Det jag gör verkar inte dom göra riktigt, för dom verkar inte fatta allt jag pratar om och därför misstänker jag det finns en mycket enklare väg att göra det? Vad är det för mjukvara som dom aktiverar/deaktiverar en connection är mest intressant typ.

Är några år gammal nu men jag grejjar ännu så därför undrar jag det du nämner om portar. När jag sniffar trafiken på vlan kan jag också se cisco trafiken. Men, andra sidan. Vad använder dom egentligen för att göra inställningar/ändringar? Jag har naturligtvis stenkoll på hur dom gör på router sidan för har ringt support, bett om support samtidigt som jag sniffat vlan_mgmt utan att dom vet om det med lite tricks men aldrig just cisco delen.

Detta får mig att tänka på tvisten en person hade med NetAtOnce: http://nao.vindevag.com/

Dom raderade tråden på Sweclockers, lmao! Men Finns kvar på Flashback.

Förresten, är det verkligen manuellt dom gör det för jag kan ju byta hastighet direkt via nätet? Vad är det för program som man skickar info till vid en beställning? Sorry för alla frågor i denna tråden, men jag var tvungen att fråga när jag såg du svarade.


// wuseman
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-22 kl. 03:51.
Citera
2022-10-22, 03:51
  #52
Medlem
Vet inte om detta är till någon hjälp, men de brukar ha trafiken igång ändå.

Just därför att de analoga TV-kanalerna finns och samsas i samma fibertråd så måste dekodern hela tiden hålla en bitström på ingång.
Och då finns det redan en giltig IP-adress i det hålet i väggen.

Tror nämligen att det ska ingå med analogt uttag enligt de flesta normala hyreskontrakt.
Fast det kan skifta mellan olika orter förstås.
Och mellan olika hyresvärdar.

Det fanns väl ett rättsfall för många år sedan om en hyresgäst som vägrade betala bredbands/kabelTV-avgiften, och till slut slapp den.
Men inte kopplade de bort den hyresgästen, nej det gick att använda ändå.

Annars måste de in i lägenheten och klippa av ledningen - knipsa av den fysiskt alltså.
Det kan man vanligen inte göra för då kan det bli fler lägenheter som blir utan.

Det kan bli så mycket pill med tekniken för teknikern att in och rota bland inställningar.
Det kostar för mycket att skicka ut en tekniker bara för att koppla bort kunderna,
därför skiter de ibland i det.

Oftast så när de sätter upp switchen i källaren så läser de bara in de första sidorna med defaultinställningar. Och glömmer hur man ska ta itu med att utesluta vissa kunder.
Det är för mycket jobb helt enkelt.
Citera
2022-10-22, 03:54
  #53
Avstängd
wusemans avatar
Du ovan fick mig precis att komma ihåg att hos mig ingår det 1mbit bredband efter att dom ändrat till att internet är en mänsklig rättighet. Vill man ha mer får man dock betala, men det finns alltid 1mbit gratis sedan några månader tillbaka (Telia)

Kolla hastigheten TS? Vet inte om det är samma hos alla dock.

https://internetkunskap.se/artiklar/...lig-rattighet/
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-22 kl. 04:00.
Citera
2022-10-23, 05:21
  #54
Avstängd
wusemans avatar
HIttade informationen om hur dom styr det, sorry för dubbel post.
__________________
Senast redigerad av wuseman 2022-10-23 kl. 06:07.
Citera
2022-10-23, 14:16
  #55
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Jag sade upp mitt bredband i slutet av februari. Då det efter en månad fortfarande var aktivt ringde jag upp internet-leverantören och påpekade detta. De lovade att åtgärda det.

Men här sitter jag alltså, åtta månader senare och surfar fortfarande för fulla muggar.
Inget betalar jag heller. ca 400 riksdaler sparar jag in per månad.

Kollar jag på https://www.bredbandskollen.se/ så är det fortfarande samma leverantör.

Däremot tycks mitt Internet tro att jag bor i en annan stad. Går jag in på hitta.se så hamnar kartan automatiskt på en ort i norra Sverige. Likaså om jag använder mig av tex. Facebook marketplace.

Frågor:

1. Gör jag nåt olagligt som utnyttjar bredbandet? Jag har ju trots allt sagt upp det, samt påmint leverantören om uppsägningen.

2. Kan abonnemanget fortfarande kopplas till mig, eller har jag fått en gratis VPN-tjänst tillika?

När jag flyttade in i min lägenhet satt här redan en router. Det var inget jag hört nåt om innan inflytt, men gratis är gott tänkte jag. Kan det vara nåt med den som spökar? Är det egentligen han som bodde här innan som sitter och spionerar på mig och mina digitala förehavanden?

Är det OpenWRT eller DDWRT i routern?
Citera
2022-10-23, 15:38
  #56
Medlem
Ärdet BB2?, som förövrigt ofta ingår i hyran 100/100, så kanske ditt standardavtal tagits i bruk?
Citera
2022-10-23, 16:24
  #57
Medlem
sluskjohans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raytheon
ISPn måste väl betala en avgift till nätägaren för att ha tjänsten igång?
Dom har så många kunder så helt omöjligt att ha koll. Tror vissa blir automatiskt inaktiverad efter x månader per automatik, var längesedan jag satt på bredbansupporten.
Citera
2022-10-28, 14:29
  #58
Medlem
Kan inte tänka mig att de kan få det till att vara ditt fel.
Citera
2023-09-28, 11:01
  #59
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallpojken
Jag sade upp mitt bredband i slutet av februari. Då det efter en månad fortfarande var aktivt ringde jag upp internet-leverantören och påpekade detta. De lovade att åtgärda det.

Men här sitter jag alltså, åtta månader senare och surfar fortfarande för fulla muggar.
Inget betalar jag heller. ca 400 riksdaler sparar jag in per månad.

Kollar jag på https://www.bredbandskollen.se/ så är det fortfarande samma leverantör.

Däremot tycks mitt Internet tro att jag bor i en annan stad. Går jag in på hitta.se så hamnar kartan automatiskt på en ort i norra Sverige. Likaså om jag använder mig av tex. Facebook marketplace.

Frågor:

1. Gör jag nåt olagligt som utnyttjar bredbandet? Jag har ju trots allt sagt upp det, samt påmint leverantören om uppsägningen.

2. Kan abonnemanget fortfarande kopplas till mig, eller har jag fått en gratis VPN-tjänst tillika?

När jag flyttade in i min lägenhet satt här redan en router. Det var inget jag hört nåt om innan inflytt, men gratis är gott tänkte jag. Kan det vara nåt med den som spökar? Är det egentligen han som bodde här innan som sitter och spionerar på mig och mina digitala förehavanden?

Hur har det gått TS? Jag tror jag sitter i samma sits med samma ISP.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback