• 1
  • 2
2022-10-12, 21:25
För några månader sedan beställde jag en tidning värt ca 300 kr online, råkade dock av misstag att beställa dubbelt. Det fanns bara ett exemplar kvar vid tiden jag beställde som jag då fick hem bara ett par dagar efter beställningen men sedan skickade de den andra nån vecka senare. Tidningarna blev dock inte levererat hem till dörren utan till min lokala matbutik där jag fick hämta ut tidningen som jag nu har hemma och även betalat. Min personliga erfarenhet har dock varit att om man inte hämtar ut sitt packet inom en viss tid så skickas det tillbaka till avsändaren så tänkte att bara jag skiter i att hämta ut den andra tidningen som jag inte vill ha så skickas den tillbaka och jag slipper betala något vilket jag även fick sms på att den har gjort. Lik förbannad har jag nu fått ett brev från kronofogden som kräver mig på betalning som höjts från 300 kr till ca 1300. Fattar ju att jag måsta ta ställning men vet inte hur jag ska gå till väga. Har mailat butiken angående detta men än inte fått nått svar. Är nu orolig över att de ska komma över och kräva skulden dvs börja ta massa saker ifrån mig.

Edit: När jag betalade tidningen hade jag redan fått faktura på båda tidningarna och eftersom att det var samma pris så betalade jag bara en av de snabbt så vet inte om det var den jag hade hemma jag betalade för eller den som jag aldrig hämtade ut. Tycker dock att det borde vara skitsamma eftersom att det var exakt samma pris.
Senast redigerad av Erubatos 2022-10-12 kl. 21:27.
Citera
2022-10-12, 21:29
Medlem
TröttSvensks avatar
Bestrid betalningskravet till kronofogden.
Då gör de inget utan säljaren får stämma dig i domstol och vinner han där tar kronofogden upp ärendet igen.
Citera
2022-10-12, 21:35
Citat:
Ursprungligen postat av NoKHO
Ja du har helt rätt i att om du inte hämtar ut din försändelse så skickas den tillbaka till avsändaren, och du blir då betalningsskyldig. Troligtvis är det den betalningen som du missat och missat så pass länge att den tycks ha gått till KFM utan att passera inkasso.

Vad du ska göra? Tja, torka dig bakom öronen, njuta av att inte längre kunna handla och välja avbetalning samt fortsättningsvis så kanske du inte ska handla saker om du inte kan betala dom. I detta fall så är det solklart att du har gjort alla fel.

Nej det går att skicka tillbaka saker som man inte vill ha längre av en eller annan anledning. Har gjort det massa gånger tidigare, visst hämtar man ut det och sedan skickar tillbaka det själv så får man betala faktura men har även struntat i att hämta ut och då fått en notis hos klarna att produkten är tillbaka i butiken och därav finns inget att betala.
Citera
2022-10-12, 21:42
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erubatos
Betala för något som skickades tillbaka till butiken? Nej tack har hänt liknande saker förut och aldrig blivit nått problem så länge jag aldrig hämtat ut det.

Citat:
Nej det går att skicka tillbaka saker som man inte vill ha längre av en eller annan anledning. Har gjort det massa gånger tidigare, visst hämtar man ut det och sedan skickar tillbaka det själv så får man betala faktura men har även struntat i att hämta ut och då fått en notis hos klarna att produkten är tillbaka i butiken och därav finns inget att betala.
Ibland kan man säkert göra så, hos vissa företag.

Men företaget har haft en kostnad, och jag anser inte det är det minsta konstigt att de vill att du står för den.

Ring och prata med fogden, bestrid fakturan. Prata även med företaget du beställde ifrån. Kanske ni kan komma överens om en lägre kostnad, men jag tvivlar på att du kan slippa att betala något alls.

Företaget har nu förutom frakten, fått betala till fogden, och det är garanterat pengar de vill ha in.

Var snabb så du slipper betalningsanmärkning!
Citera
2022-10-12, 21:43
Citat:
Ursprungligen postat av NoKHO
Nej, du har fel. Om det inte tillkommer en kostnad för att sända försändelsen åter på grund av att mottagaren inte hämtat sitt paket efter 14 dagar, så är det för att avsändaren har en deal med utlämningsstället och posten att frakten tillbaka är gratis. Zalando är ett företag med en sådan deal. Du menar alltså att din tidningsaffär har samma specialdeal?

Ingen aning men du menar alltså att de har rätt att kräva full betalning för en tidning som skickades tillbaka dit för att jag inte betalade frakten? Stället jag beställde ifrån var comicsheaven btw
Citera
2022-10-12, 21:45
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ingen aning men du menar alltså att de har rätt att kräva full betalning för en tidning som skickades tillbaka dit för att jag inte betalade frakten? Stället jag beställde ifrån var comicsheaven btw
Du har väl fortfarande inte avbeställt den?

I den vanliga världen fungerar det så att man får betala för saker man beställer. Om du inte hämtar ut varan så är det ditt problem.
Citera
2022-10-12, 21:48
Citat:
Ursprungligen postat av Stormpiskare
Du har väl fortfarande inte avbeställt den?

I den vanliga världen fungerar det så att man får betala för saker man beställer. Om du inte hämtar ut varan så är det ditt problem.

Nej inte om den skickas tillbaka till avsändaren enligt mina tidigare erfarenheter om det inte tillkommit en ny lag
Citera
2022-10-12, 21:51
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Nej inte om den skickas tillbaka till avsändaren enligt mina tidigare erfarenheter om det inte tillkommit en ny lag
Snälla människa, hur curlad är du?

Man har alltid fått betala för saker man beställer. Att det sedan kanske finns företag som accepterar att du skiter i att hämta ut det du beställt är en helt annan sak.
Citera
2022-10-12, 21:55
Citat:
Ibland kan man säkert göra så, hos vissa företag.

Men företaget har haft en kostnad, och jag anser inte det är det minsta konstigt att de vill att du står för den.

Ring och prata med fogden, bestrid fakturan. Prata även med företaget du beställde ifrån. Kanske ni kan komma överens om en lägre kostnad, men jag tvivlar på att du kan slippa att betala något alls.

Företaget har nu förutom frakten, fått betala till fogden, och det är garanterat pengar de vill ha in.

Var snabb så du slipper betalningsanmärkning!

Ja jo har mailat butiken redan. Visst jag förstår att det kostar en del att skicka en vara men är ju ändå produkten som utgör den största betalningen och eftersom att de fick tillbaka produkten i samma skick som den lämnade butiken så fattar jag inte varför jag måste betala full pris för själva produkten
Citera
2022-10-12, 21:59
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ja jo har mailat butiken redan. Visst jag förstår att det kostar en del att skicka en vara men är ju ändå produkten som utgör den största betalningen och eftersom att de fick tillbaka produkten i samma skick som den lämnade butiken så fattar jag inte varför jag måste betala full pris för själva produkten
Antagligen för att du hos företaget fortfarande har beställt produkten. Din beställning ligger där och skräpar och de väntar sig att du hör av dig.

Du har beställt en sak, den fraktas till dig, och du skiter i att hämta ut den. Varan har du fortfarande beställt, nu ska du bara komma överens med företaget hur de ska kunna skicka den igen, och även betala frakt för det.

Jag tycker ingenting i det är det minsta konstigt. Sedan har jag förstått att det finns företag som rakt av accepterar att något inte hämtas ut, och helt enkelt stryker fakturan, kanske för att kunden inte ska skrämmas att beställa därifrån nästa gång, men i normalfall så betalar man för det man beställer.

Och du, kontakta fogden också. Betala in vad företaget begär, så kommer skulden strykas och troligen slipper du betalningsanmärkning.
Citera
2022-10-12, 22:02
Citat:
Antagligen för att du hos företaget fortfarande har beställt produkten.

Du har beställt en sak, den fraktas till dig, och du skiter i att hämta ut den. Varan har du fortfarande beställt, nu ska du bara komma överens med företaget hur de ska kunna skicka den igen, och även betala frakt för det.

Jag tycker ingenting i det är det minsta konstigt. Sedan har jag förstått att det finns företag som rakt av accepterar att något inte hämtas ut, och helt enkelt stryker fakturan, kanske för att kunden inte ska skrämmas att beställa därifrån nästa gång, men i normalfall så betalar man för det man beställer.

Men poängen är väl att man ska betala för det man får? I det här fallet kräver de mig på att betala luft i princip
Citera
2022-10-12, 22:06
Bannlyst
Bara gör som du ska göra, gå till TR.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem