Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-11, 21:06
  #1
Medlem
enlightenmentbeds avatar
Som rubriken lyder. Någon som vet varför, om det saknas något ämne i kroppen eller varför man aldrig blir naturligt trött på kvällen?
Citera
2022-10-11, 21:09
  #2
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Gör av med energi eller drick vin
Citera
2022-10-11, 21:09
  #3
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Som rubriken lyder. Någon som vet varför, om det saknas något ämne i kroppen eller varför man aldrig blir naturligt trött på kvällen?

Blir du trött på fel tid så har jag hört att man äter på fel tid och sömnen anpassar sig. När jag var liten fick vi inte äta efter kl 18 för att vi skulle bli trötta i tid. Det funkade väl.
Citera
2022-10-11, 21:15
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlightenmentbed
Som rubriken lyder. Någon som vet varför, om det saknas något ämne i kroppen eller varför man aldrig blir naturligt trött på kvällen?
Melatoninbrist.

Edit:
Det finns förstås andra stressrelaterade hormoner som håller en vaken, men då är det ju överskott och inte brist.
__________________
Senast redigerad av a-mortal 2022-10-11 kl. 21:17.
Citera
2022-10-11, 21:56
  #5
Medlem
MyJustices avatar
Kolla ditt blodsocker
Du kan ligga i gråzonen mellan Diabetes eller inte Diabetes
Citera
2022-10-11, 22:00
  #6
Medlem
Belters avatar
Lär dig någon sjukgymnastik övning så ska du se att du somnar. Utan skön sömn funkar vi inte.
Citera
2022-10-11, 22:00
  #7
Medlem
Crabbofixs avatar
du kanske jobbar för lite med fysiskt arbete
gå och hugg ved i 12 timmar och testa om du blir trött
Citera
2022-10-11, 22:03
  #8
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
du kanske jobbar för lite med fysiskt arbete
gå och hugg ved i 12 timmar och testa om du blir trött

Blir man mer sömnig av att ens muskler gör ont? Jag har hört att man blir pigg av motion. Folk skulle inte orka motionera om man måste sova hela tiden.
Citera
2022-10-11, 22:04
  #9
Medlem
Melatonintabletter kan fungera. Melatonin är ett ämne i kroppen som gör att man blir sömnig och saknas det kan man behöva ta tabletter. Jag gör det och oftast funkar det bra men om det är för att jag faktiskt har melatoninbrist eller för att jag bara tror att det ska funka vet jag inte. Men du kan ju testa.

Annars är det bra att lägga sig samma tid varje kväll och gå upp samma tid, och hålla stanhårt på det. Gör inte att man blir trött men gör att man somnar. Vill du bli trött så läs en bok på byråkratisvenska och försök fatta innehållet. Det funkar ännu bättre än melatonin, åtminstone för mig.
Citera
2022-10-11, 22:04
  #10
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Blir man mer sömnig av att ens muskler gör ont? Jag har hört att man blir pigg av motion. Folk skulle inte orka motionera om man måste sova hela tiden.

det beror väl på dosen.
ingen kan väl påstå att dom blir pigga av att ha sprungit ett marathon.
Citera
2022-10-11, 22:05
  #11
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonSmFngadeBlixten
Blir man mer sömnig av att ens muskler gör ont? Jag har hört att man blir pigg av motion. Folk skulle inte orka motionera om man måste sova hela tiden.
Are you serious bro?
Tränar man mycket så blir man trött och kroppen behöver sedan återhämtning.
Citera
2022-10-11, 22:07
  #12
Medlem
HonSmFngadeBlixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShotsFired
Are you serious bro?
Tränar man mycket så blir man trött och kroppen behöver sedan återhämtning.

Man får mer syre upp i hjärnan och då blir man pigg i huvudet. Det är därför folk som tränar får långsammare demens än de som slöar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback