2022-10-11, 09:15
Medlem
Jag begriper inte ovannämnda paradox?
Det är ju enligt min uppfattning samma sak som kilopriset på skalade t.ex. apelsiner skulle vara lägre än oskalade?
Har det kanske nåt med tillverknings-processen att göra?
Senast redigerad av Hultabultan 2022-10-11 kl. 10:02.
Citera
2022-10-11, 09:22
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag begriper inte ovannämnda paradox?
Det är ju enligt min uppfattning samma sak som kilopriset på skalade t.ex. apelsiner skulle vara högre än oskalade?
Har det kanske nåt med tillverknings-processen att göra?
Och som att kilopriset på skalade räkor skulle vara högre än för oskalade?
Citera
2022-10-11, 09:31
Medlem
yz44s avatar
Bara en spekulation men kan det vara så att kraven på kvalitet och rengöring ökar när mer av skalet ska med.
Citera
2022-10-11, 09:32
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Bara en spekulation men kan det vara så att kraven på kvalitet och rengöring ökar när mer av skalet ska med.
Kan också vara att det produceras och säljs så pass mycket mer vanligt vetemjöl än fullkornsmjöl.
Citera
2022-10-11, 10:30
Medlem
ChrisMcCandlesss avatar
Att köpa fullkornsprodukter idag är populärt. Då skruvar de upp priserna för att tjäna lite extra slantar.
Citera
2022-10-11, 13:18
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisMcCandless
Att köpa fullkornsprodukter idag är populärt. Då skruvar de upp priserna för att tjäna lite extra slantar.

Jag tror du är nära sanningen. Det låter alltid nyttigare med fullkornsmjöl än vanligt mjöl och är det nyttigt så kan man göra det dyrare.
Citera
2022-10-11, 19:39
Moderator
impieteers avatar
Det är säkert så att det säljs mycket mindre fullkornsmjöl än vanligt kärnvetemjöl, vilket gör att man måste ta ett högre pris för att betala för de fasta kostnaderna för en produktionslinje. Råvaran eller ja i det här fallet momenten som skiljer fullkornsmjöl mot kärnmjöl är ju bara en liten del av kostnaden i butik. Så är det i det flesta branscher. Storsäljare är mest prisvärda och har ett lägre "jämförpris" vad man än mäter det i medan specialprodukter kostar mer.
Citera
2022-10-11, 19:41
Bannlyst
För att processen att tillverka det är dyrare och det är färre bönder som erbjuder fullkorn.
Citera
2022-10-12, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
För att processen att tillverka det är dyrare och det är färre bönder som erbjuder fullkorn.

Jag är inte så insatt i läran om spannmål.
Men blir det inte fullkornsmjöl om man mal hela kornen med skalet på?
Citera
2022-10-14, 16:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hultabultan
Jag är inte så insatt i läran om spannmål.
Men blir det inte fullkornsmjöl om man mal hela kornen med skalet på?
Nej jag är inte heller någon expert på det. Men jag tänker att bönderna har köpt utrustning som ska utföra det de vill från början, och när det blir nya krav och önskemål så måste de ändra sin metodik, köpa in ny utrustning och jobba på ett nytt sätt. Vilket kostar pengar, och de pengarna tas ut från slutkund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in