• 1
  • 2
2022-10-11, 12:08
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goenissen
Äter du inälvorna också?

Om det är rom i dom.

LL
Citera
2022-10-11, 19:49
Medlem
Stormpiskares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldmann
O ffa häll INTE bort spadet utan blanda den med vispgrädde i Jansson.
Spadet passar till massor mer, exempelvis en skvätt i köttbullarna, pannbiffen med mera. Inte så mycket så det smakar ansjovis, bara så det ger lite umami.

En gång i tiden hände det att jag frös in små iskuber av spadet, för att ha i diverse matlagning.

Man ska använda så mycket det går av sin mat :-)
Citera
2023-01-05, 21:42
Medlem
Gjorde samma misstag när jag inte hittade den ansjovis jag brukar köpa. Det blev ett jävla pill att rensa dem men till slut löste det sig.

Vad jag undrar är vem som är målgruppen för denna märkliga produkt? Tycker folk verkligen att smaken är pass mycket bättre att de köper dessa slöjdprojekt till förtäring?
Citera
2025-10-24, 23:23
Medlem
Blir svårt att hitta ansjovis till jul.
Citera
2025-10-24, 23:39
Medlem
Galejans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daskmoert
Vad jag undrar är vem som är målgruppen för denna märkliga produkt? Tycker folk verkligen att smaken är pass mycket bättre att de köper dessa slöjdprojekt till förtäring?
Målgruppen är gamla gubbar. Samma målgrupp som äter makrill i tomatsås och isterband och pölsa.

Ansjovis funkar i små doser i en Jansson men det är bara sinnessjuka människor som häller spadet i köttbullssmeten.

Hade jag av misstag fått hem en burk hel orensad skarpsill hade jag kastat skiten.
Citera
2025-10-24, 23:51
Medlem
Saltkatts avatar
Vilken surströmmingsätare som helst vet att egenrensad hel fisk är hundra gånger bättre än burkfiléerna. Det är samma sak med ansjovis, och inte är de svårrensade heller. Att jag så sällan köper hel ansjovis beror på att jag nästan aldrig ser de burkarna i butik längre.
Citera
2025-11-09, 19:35
Medlem
Sladdarens avatar
koka slaktresterna (fiskrenset), blir umamigötth buljong

Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto