• 1
  • 2
2022-10-11, 06:54
Medlem
Jag citerar

” Sverige är ett av de OECD-länder där den ekonomiska ojämlikheten ökat mest de senaste decennierna. Vi har ett högt skattetryck, ja, men tillgångar beskattas avsevärt lägre i Sverige än i många andra länder. Det innebär att personer med låg inkomst ibland betalar högre andel skatt än personer med stora tillgångar,”
”På två år har landet tappat tio placeringar på organisationens globala index – och är nu lägst rankat i Norden.
– Ojämlikheten i Sverige har ökat markant, säger Suzanne Strandfast vid Oxfam Sverige.”

Länk https://www.svt.se/nyheter/inrikes/o...kant-i-sverige

Vad kommer detta att innebära på sikt för Sverige?
Citera
2022-10-11, 07:01
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag citerar

” Sverige är ett av de OECD-länder där den ekonomiska ojämlikheten ökat mest de senaste decennierna. Vi har ett högt skattetryck, ja, men tillgångar beskattas avsevärt lägre i Sverige än i många andra länder. Det innebär att personer med låg inkomst ibland betalar högre andel skatt än personer med stora tillgångar,”
”På två år har landet tappat tio placeringar på organisationens globala index – och är nu lägst rankat i Norden.
– Ojämlikheten i Sverige har ökat markant, säger Suzanne Strandfast vid Oxfam Sverige.”

Fan va gött att vi är bra på detta..vi är bäst i norden på att vara sämst..
Citera
2022-10-11, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honkenbonken
Fan va gött att vi är bra på detta..vi är bäst i norden på att vara sämst..

Ja Sverige är bäst på vara sämst-
Med undantag att vi är bäst på glorifiera landets egna politik som bara gjort allt sämre
Citera
2022-10-11, 07:06
Citat:
Ja Sverige är bäst på vara sämst-
Med undantag att vi är bäst på glorifiera landets egna politik som bara gjort allt sämre

Ja självklart vi måste ju stoltsera och inte svartmåla det sämsta bästa landet i norden.
Citera
2022-10-11, 07:29
Medlem
Jättebra att vi står upp för att skydda folkets pengar från politikernas giriga fingrar. De som gnäller betalar generellt mycket mindre skatt än de människorna de klagar på. Om de inte är nöjda med sin lön efter skatt, så får de jobba lite hårdare så de kan börja bygga upp sitt kapital av redan skattade pengar.
Citera
2022-10-11, 07:35
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Jag citerar

Finns bara en lösning, skyll allt på SD då det är de som nu sitter i förhandlingar om regeringsmakten. Man har lovat att göra något åt sverige men inget har hänt.

Detta inlägg är ironi men det är så här det låtit sen valet.

Att sossarna har misslyckats så fatalt då just detta ska vara deras huvudämne att de fattiga ska få det bättre och de rika ska få det sämre.
Citera
2022-10-11, 07:36
Medlem
Citat:
Jag citerar

Nu talar ju SD om att ta bort diskrimineringslagen så vi lär se det eskalera i alla fall.

På sikt innebär det såklart att de fattiga blir fattigare och de rika blir rikare. Dvs det folk röstar för.
Citera
2022-10-11, 07:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det handlar nog om att vi har en stor andel bidragstagare som aldrig har eller komma lyfta ett finger. Klart det blir klyftor då för inte kan väl VD för Vattenfall ha samma lön som arbetsvägrande Ahmed?

Man landar åter igen i "va fan får vi för pengarna?"

Däremot är det stundtals larvigt när utbildning inte betalar sig...
Citera
2022-10-11, 07:51
Medlem
991ESSs avatar
Om man duktig på att tjäna pengar ska det märkas i plånboken. Det är ingen annans pengar... jag vet att det är svårt för svenskar att förstå detta, men "vi" är inget vi.... ni har inget med mina besparingar att göra, ni ville bla tvinga mig att medicinera mig med experimental mRNA häxsås, jag är frisk har inga sjukdagar.

Jag vill ha så lite som möjligt med er att göra, lämna mig och mina besparingar i fred.. vill du också ha pengar, jobba och spara, som jag gjorde..
Citera
2022-10-11, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det handlar nog om att vi har en stor andel bidragstagare som aldrig har eller komma lyfta ett finger. Klart det blir klyftor då för inte kan väl VD för Vattenfall ha samma lön som arbetsvägrande Ahmed?

Man landar åter igen i "va fan får vi för pengarna?"

Däremot är det stundtals larvigt när utbildning inte betalar sig...

Ja, precis. Dessa klyftor beror till stor del på invandring av outbildad, oanställningsbar arbetskraft. Diskussionen påminner om det som kallas barnfattigdom och trångboddhet. En somalisk sjubarnsfamilj kan omöjligen ordna eget rum till alla barn eller åka på skidsemester. Jag, som svensk villaägare har inte lust att betala för att andra inte vill planera sina liv.
Lös dessa problem med återvandring!
Citera
2022-10-11, 07:59
Medlem
Citat:
Jag citerar

Inte jättekonstigt då ena halvan arbetar och den andra sidan går på bidrag...hade varit mer orättvist om alla tjänar lika mycket!
Citera
2022-10-11, 08:02
Medlem
grey.eagles avatar
Intressant, räknas bidrag som inkomst?

Om inte så är detta gravt missvisande, då vi har en stor del som skickar iväg sina pengar hem och lever med lägre standard.

https://sverigesradio.se/artikel/tuf...-anda-oka-i-ar
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in