2022-10-10, 08:59
Medlem
MyJustices avatar
Kanske äldrevården blir nerstängd ..
Dyrt med äldrevård lärde vi oss under coronaepedimin
Citera
2022-10-10, 09:08
Medlem
doncroces avatar
Man undviker såklart att stänga av elen i områden där det finns risk för kravaller och social oro. Därför kan det bli dom "bra" områdena som blir utan el, vilken kan verka paradoxalt tills man tänker efter lite.
Städer prioriteras alltid före landsbygd, så det kan också bli så att städerna klarar sig bra, medans landsbygden få ta hela smällen.

Måste Malmö tex. ransonera el, så kommer man undvika att koppla bort elen från områden som Södra Sofielund/Nydala/Hermodsdal/Lindängen/Rosengård in i det sista.
Senast redigerad av doncroce 2022-10-10 kl. 09:10.
Citera
2022-10-10, 09:29
Medlem
DoktorNos avatar
Den poetiska rättvisan vore ju om områden som till största delen är befolkad av mp- c-och s-röstare fick elen avstängd. De har ju ändå röstat för det här eländet med nerlagda kärnkraftverk. Helst skulle hela jävla Södermalm släckas ner mellan oktober och mars.
Citera
2022-10-10, 09:50
Medlem
Jag tror inte de styrande är medvetna om att energin de sparar genom att stänga av elen periodvis kommer användas upp och mer därtill när de sätter på elen igen för att värma upp bostäder igen.

I Vilket fall så är det ingen som drabbar mig. Har 40kwh lifepo4 batteri och en 2kw laddare som laddar på natten, jag använder aldrig el direkt från elnätet under dagen när det är som dyrast ändå.
Citera
2022-10-10, 10:17
Medlem
fimbuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontusVonPluring
Jag tror inte de styrande är medvetna om att energin de sparar genom att stänga av elen periodvis kommer användas upp och mer därtill när de sätter på elen igen för att värma upp bostäder igen.

I Vilket fall så är det ingen som drabbar mig. Har 40kwh lifepo4 batteri och en 2kw laddare som laddar på natten, jag använder aldrig el direkt från elnätet under dagen när det är som dyrast ändå.

Det handlar inte om att spara energi, det handlar om att minska effektuttaget tillfälligt.

Vi har ingen energibrist i Sverige, men några timmar om året har vi effektbrist.

Skillnaden mellan energi och effekt fick du lära dig på fysiken i grundskolan.
Citera
2022-10-10, 10:51
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Prioriteringen går till så att man identifierar de linjer som har samhällsviktig verksamhet och sparar dem till sist.

När ordern om frånkoppling kommer så kommer elbolaget att börja koppla bort linjer som är oprioriterade tills de nått den mängden effekt som ordern är på.

Sen efter ett par timmar kommer de att fortsätta koppla bort i listan över oprioriterade linjer samtidigt som de kopplar in de som nyss var utan.

Sen fortsätter man så tills ordern kommer om att bristen är över och allt kan kopplas in igen.

Tanken är att ge så liten påverkan på samhället som möjligt och att ingen ska ha för långa avbrott.

Inget hus blir utkylt på ett par timmar, och två timmar strömavbrott ska knappast vara någon katastrof.

Sen finns ju alltid risken att babianer börjar klättra på fasaden och kasta gatstenar, men den risken finns ju alltid

Oftast ingen risk men kan ställa till det rätt så rejält ändå för en svenssonfamilj om elen plötsligt försvinner. Är det också så att telefonnäten lägger ner så kommer det bli kaos för väldigt många.
Om det sker på en vanlig vardag i mitt liv så dyker först min dator så får istället köra den på batteri och istället för två skärmar på 24" så går jag ner på en på 14". Ingen kris egentligen då jag fortfarande kan jobba. Skulle sen telefonnätet samtidigt läggas ner så jag inte heller kommer ut på nätet så kan jag lika bra lägga ner tills strömmen är tillbaka.
Batteribackupen för masterna är tydligen inte så värst lång och gissar samtidigt att fler skulle koppla upp sig bara för att informera omvärlden att de är utan ström i huset och att regeringen är de skyldiga. Skulle alltså få backuptiden att minskas ytterligare.

Sker det på natten så skulle jag inte bry mig alls då jag sover vid den tiden.
Sker det på kvällen så får man väl tända några ljus så man iallafall har belysning för det man vill göra. Dator och TV klarar man sig utan några timmar. Problemet är väl om man står och gör något i köket vid tillfället för avbrottet då det mycket väl kan bli så att man måste kasta den man gjort och äta något annat istället.

Nu är detta ett värsta fall som jag hoppas vi slipper uppleva då Sverige helt plötsligt kommer kännas som ett jävla U-land men vi får helt enkelt återigen tacka S och MP som drivit igenom detta scenario med deras nedstängning av kärnkraften innan det finns ett fungerande alternativ.
Jag har själv inget emot att man stänger ner kärnkraftverk då dessa faktiskt är farliga men att stänga ner INNAN det finns något som är minst lika bra att ersätta dessa med är idioti och i det skithålet sitter vi just nu.
Citera
2022-10-10, 11:03
Medlem
HipToBeSquares avatar
Är det ingen som ifrågasätter varför Sverige behöver stänga ner elen för hushåll. Sverige importerar noll gas från Ryssland och är inte påverkade av Ukrainakriget annat än möjligtvis högre oljepriser.

Ingenting har förändrats sedan förra vintern och behövdes inte stängas ner, nödkraftverken behövde köras i alla fall.

Har Sverige ökat sin energiförbrukning på 1 år?
Citera
2022-10-10, 11:18
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fimbul
Prioriteringen går till så att man identifierar de linjer som har samhällsviktig verksamhet och sparar dem till sist.

När ordern om frånkoppling kommer så kommer elbolaget att börja koppla bort linjer som är oprioriterade tills de nått den mängden effekt som ordern är på.

Sen efter ett par timmar kommer de att fortsätta koppla bort i listan över oprioriterade linjer samtidigt som de kopplar in de som nyss var utan.

Sen fortsätter man så tills ordern kommer om att bristen är över och allt kan kopplas in igen.

Tanken är att ge så liten påverkan på samhället som möjligt och att ingen ska ha för långa avbrott.

Inget hus blir utkylt på ett par timmar, och två timmar strömavbrott ska knappast vara någon katastrof.

Sen finns ju alltid risken att babianer börjar klättra på fasaden och kasta gatstenar, men den risken finns ju alltid

Det rimliga vore naturligtvis att vrida ned dimmern som kontrollerar exporten till Tyskland.
Citera
2022-10-10, 11:32
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Det rimliga vore naturligtvis att vrida ned dimmern som kontrollerar exporten till Tyskland.

Detta är så klart det enda rimliga, speciellt då Tyskland själva kommer kapa strömmen till andra länder i vinter.
Citera
2022-10-10, 11:34
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Är bra om myndigheter går ut med en karta oavsett om Ryssland får informationen eller inte(vilka andra fiender är intresserade av vår elförsörjning). Då kan vi som sitter hemma och jobbar i december och januari för att slippa gå ut i mörker och snö lägga om och sätta oss på jobbet om det har reserkraft.

Det är också bra för elitlagen i idrott att veta att de kanske tvingas göra uppehåll under vissa timmar för att de inte får ström.

Bra för gemene man att veta när det är risk att hissarna stannar.

Sluta med snacket om babbar och annat, detta är något som berör alla som bor här. Skärp er och försök någon gång att använda även vänsterhanden när ni skriver och inte ha högerhanden utsträckt.

Att Facebooks servrar inte får plockas ner känns som att regeringen kommer att skita i och ta eventuella böter.
Facebook har ingen samhällsnytta eller vital betydelse .
Men kohandel mellan facebook och stat gällande informations hämtning och propaganda spridning är tydlig
Citera
2022-10-10, 11:52
Medlem
sedan blir det väl när förbrukningen är som störst?

2-3 timmar när folk kommer hem från jobbet och ska koka potatis och ladda batteribilen?
eller på morgonen när folk kokar gröt innan man åker till jobbet?

"– Man släcker ner ett område helt enkelt, säger Damsgaard.

Hur länge ett elavbrott i så fall skulle pågå är oklart. Damsgaard tror att det i första skulle kunna bli aktuellt på morgnarna då elförbrukningen normalt sett är störst."

https://www.tn.se/naringsliv/elen-ka...s-av-i-vinter/
Citera
2022-10-10, 12:10
Medlem
swebarbs avatar
Lär ju bli kaos om folk inte har el på morgonen när familjer ska göra sig i ordning göra mat till barnen och själva åka till jobbet, blir liksom ingen snabbdusch eller koka kaffe innan man ger sig ut i kylan, ska detta accepteras ??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in