• 1
  • 2
2022-10-09, 22:50
Medlem
Kollat p fotboll i snart 40 r och insg idag att jag, troligtvis, missfrsttt offsideregeln hela tiden.

Helt sinnessjukt.

Frgestllning:
Tv anfallare befinner sig bda bakom motstndarens backlinje och springer mot ml.
Om d anfallare 1 slr en passning framt till anfallare 2 d denna befinner sig framfr honom d passningen sls, r det d offside?

Har alltid trott att s inte r fallet.
Citera
2022-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteveStaunton
Kollat p fotboll i snart 40 r och insg idag att jag, troligtvis, missfrsttt offsideregeln hela tiden.

Helt sinnessjukt.

Frgestllning:
Om d anfallare 1 slr en passning framt till anfallare 2 d denna befinner sig framfr honom d passningen sls, r det d offside?

Ja det r det
Citera
2022-10-09, 23:04
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteveStaunton

Helt sinnessjukt.

Frgestllning:

Ja! Han fr sl den bakt utan att det r offside..
Citera
2022-10-10, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Free12
Ja! Han fr sl den bakt utan att det r offside..

Om vi nu ska vara noggranna. Spelaren som str lngst fram R offside ven om passningen gr bakt. Men d mste han ju springa bakt fr att n bollen, och drfr har han ingen FRDEL av att st offside, och DRFR ska offside inte dmas. Glasklart?
Citera
2022-10-10, 00:32
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vindstege
Om vi nu ska vara noggranna. Spelaren som str lngst fram R offside ven om passningen gr bakt. Men d mste han ju springa bakt fr att n bollen, och drfr har han ingen FRDEL av att st offside, och DRFR ska offside inte dmas. Glasklart?
Va? Om spelaren lngs fram passar bakt kan det ALDRIG vara offside!
Citera
2022-10-10, 00:36
Medlem
Citat:
Va? Om spelaren lngs fram passar bakt kan det ALDRIG vara offside!

Nu ingick det i frgan att den som passade var lngre bak n den som tog passningen.
Citera
2022-10-10, 00:39
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Nu ingick det i frgan att den som passade var lngre bak n den som tog passningen.
Hur i helvete r spelaren som passar offside?
Citera
2022-10-10, 00:40
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Hur i helvete r spelaren som passar offside?

Ls vad hen skrev en gng till. Du missfrstr.
Citera
2022-10-10, 00:43
Medlem
Free12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Ls vad hen skrev en gng till. Du missfrstr.
Okej, ja! Men jag menade ju sjlvklart att spelaren lngst fram passar spelaren bakom. Man passar aldrig bakom en spelare allts r det rtt att sga bakt. Rtt?

Har ven jvligt svrt att tro att ngon som kollat p fotboll i 40r inte kan offsideregeln.
Senast redigerad av Free12 2022-10-10 kl. 00:46.
Citera
2022-10-10, 00:59
Medlem
Citat:
Okej, ja! Men jag menade ju sjlvklart att spelaren lngst fram passar spelaren bakom. Man passar aldrig bakom en spelare allts r det rtt att sga bakt. Rtt?

N. Okej, vi tar det nnu noggrannare med ett exempel.

Spelaren som har bollen r p vnsterkanten och har 30 meter kvar till kortlinjen. Han r ansatt av en motstndare som har 31 meter till kortlinjen. P hgerkanten har han en lagkamrat som r 25 meter frn kortlinjen. Mlvakten r i mlomrdet. Inga andra spelare finns p den planhalvan.

Spelaren med bollen passar nu spelaren p hgerkanten, men INTE dit han str utan mer rakt tvrs ver planen eftersom offsideSTENDET inte fr vara en frdel i mottagandet. Mottagaren blir tvungen att springa bakt fr att ta emot passningen, vilket r bttre n att bli avblst fr offside.

Med viss frhoppning om att behva klarlgga ytterligare...
Citera
2022-10-10, 01:07
Medlem
Free12s avatar
Citat:
N. Okej, vi tar det nnu noggrannare med ett exempel.

Spelaren som har bollen r p vnsterkanten och har 30 meter kvar till kortlinjen. Han r ansatt av en motstndare som har 31 meter till kortlinjen. P hgerkanten har han en lagkamrat som r 25 meter frn kortlinjen. Mlvakten r i mlomrdet. Inga andra spelare finns p den planhalvan.

Spelaren med bollen passar nu spelaren p hgerkanten, men INTE dit han str utan mer rakt tvrs ver planen eftersom offsideSTENDET inte fr vara en frdel i mottagandet. Mottagaren blir tvungen att springa bakt fr att ta emot passningen, vilket r bttre n att bli avblst fr offside.

Med viss frhoppning om att behva klarlgga ytterligare...
Men ja! Passar du en spelare i offside s r det offside! Passar du en spelare BAKOM DIG! s r det inte offside oavsett om han r helt jvla ensam! Proffsen passar inte 6 meter bakom och i vilken match har du sett det sjuka scenariot du la upp?
Tv mot en men dom ska samspela genom att vara p varsin kant och idioten p egna kanten str offside och vill ha en lngboll lngsida till lngsida medans jag antar att alla andra ska st sova? Det r s ologiskt att kontra s... Nr han slr bollen ver halva planen s r lget ver fr lnge sedan ven om han r onside. Men bra exempel.
Senast redigerad av Free12 2022-10-10 kl. 01:20.
Citera
2022-10-10, 01:13
Medlem
Citat:
Men bra exempel.

Jag tar till mig detta. Resten verkade frvirrat. Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in