Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-10-13, 19:30
  #265
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Du har också hört om det? Min kompis berättade att den stackars jakthunden tömde tarmarna av chock i bilen och var helt hysterisk.
Otroligt oansvarig jägare. Tydligen tänkte han att de bara skulle åka en liten bit så ”det var lugnt”.
Han hade tur som inte träffades.

Nästan värre eller på samma nivå av slarv som att missta 2 kossor för vildsvin.

Ja det stämmer väl, men hur det gick för hunden vet jag inte men hunden sköt jägaren som var en slarver, det stämmer, kanske 10-15 år sedan.
I usa sköt en kalkon jägaren…samma upplägg men en pickup där dumskallen la sitt laddade o osäkrade gevär på flaket tillsammans med den döda kalsongen (som visade sig leva) o körde iväg.

Ja killen som sköt kossor som han trodde vart vildsvin, den killen var bara 30 år, han är väl under åtal nu.
Citera
2022-10-14, 15:55
  #266
Medlem
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jadå. Av allt att döma var den här jägaren inte den typen av jägare. Jag hörde en intervju med jaktledaren för jaktlaget och den här skytten ansågs nog vara väl erfaren och i god balans.

Btw: Jaktledaren berättade också att den som träffades av kulan inte skadades på något livshotande sätt. Han träffades visserligen i magen men inga organ skadades.

EDIT: Sedan ska vi kanske alla invänta utredningen. Det är ju inte helt säkert att jaktledaren har rätt i allt.

Går det här till åtal kommer ju en FUP och då kan vi räta ut alla frågetecken.
Ja jag tänkte rikoschett och olyckliga omständigheter. Kan ju hända även om man har bra kulfång.
Citera
2022-10-14, 15:59
  #267
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Ja jag tänkte rikoschett och olyckliga omständigheter. Kan ju hända även om man har bra kulfång.
Ja man spekulerade även i att kulan kunde ha ändrat riktning inuti älgkroppen. Det låter trovärdigt med tanke på att kulan orsakade mycket lindriga skador i den träffade.
Citera
2022-10-14, 16:10
  #268
Medlem
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja man spekulerade även i att kulan kunde ha ändrat riktning inuti älgkroppen. Det låter trovärdigt med tanke på att kulan orsakade mycket lindriga skador i den träffade.
Sånt kan ju hända! Hur bra skytten än är. Det finns mycket ben i bogen och att en kula får en studs är inte omöjligt på något sätt!

Jag tror att detta enbart var en olycklig omständighet.
Citera
2022-10-14, 16:21
  #269
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Det är ju det jag försöker trycka fram men även detta tror man ju naivt inte på, eller kommer med flosker att alla individer är olika hit och dit.

Jag ser ju i vilket state of mind folk som är över 60 hamnar i, något som nöstan verkar unikt här i Sverige.

I resten av världen så sitter "gamlingar" på en bänk och pratar skit med varandra om dagarna över en kopp kaffe, här i Sverige fortlöper deras liv som om de skulle vara 30.

Är inte Sveriges äldre befolkning de som knaprar mest mediciner också? Har för mig att jag såg en sådan studie för några år sen.

Som Biden menar du? Och Nancy Pelosi. Putin…
Citera
2022-10-14, 16:21
  #270
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Sånt kan ju hända! Hur bra skytten än är. Det finns mycket ben i bogen och att en kula får en studs är inte omöjligt på något sätt!

Jag tror att detta enbart var en olycklig omständighet.
Ja, precis. Jag landar själv i den bedömningen, åtminstone till dess att jag läst FUP i fallet.
Citera
2022-10-14, 16:39
  #271
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 25cm-slak
Jaktledarens ansvar att sätta folk i tornet som kan skjuta. Men jag förstår att det är svårt att efter kanske femtio år i jaktlaget,
- Jo, Gunnar, nu är du så gammal att du inte duger längre.

Precis det som utspelar sig i den fantastiska svenska filmen Dödsklockan. Jag vill inte spoila den för dig så du får se utgången själv.
Citera
2022-10-14, 18:46
  #272
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winny-
Precis det som utspelar sig i den fantastiska svenska filmen Dödsklockan. Jag vill inte spoila den för dig så du får se utgången själv.

Tack! Den får jag se. Finns f.ö. på SvTPlay.
Citera
2022-10-15, 16:03
  #273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Ja det stämmer väl, men hur det gick för hunden vet jag inte men hunden sköt jägaren som var en slarver, det stämmer, kanske 10-15 år sedan.
I usa sköt en kalkon jägaren…samma upplägg men en pickup där dumskallen la sitt laddade o osäkrade gevär på flaket tillsammans med den döda kalsongen (som visade sig leva) o körde iväg.

Ja killen som sköt kossor som han trodde vart vildsvin, den killen var bara 30 år, han är väl under åtal nu.

Tror det var ett annat fall. Det jag känner till hände i södra Norrland. Jägaren träffades inte.

Haha kalkonen vilket öde.

Verkar vara några fall av slarv varje år.
Citera
2022-11-06, 09:30
  #274
Medlem
Dags att strama åt älgjakten. Det är fanimej alldeles för många idioter som skjuter fritt i tätortsnära områden.

Krav på recertifiering av jägarlicensen med synkrav, psykkrav etc efter en viss ålder. Återinförande av helgförbudet och helt förbud mot att jaga i naturreservat och liknande områden med vandringsslingor där vanligt folk rör sig. Helt jävla galet att svampplockare, motionärer och vandrare ska behöva anpassa sig för att några inkompetenta jeppar med manlighetskomplex vill leka rambo i skogen. Folk dör eller skadas årligen bara för att dessa jävla idioter tvunget ska ut och skjuta på något. Skit samma om de inte ens ser tydligt i siktet vad det är eller om de är för gamla och skakiga och svagsinta för att hantera vapen. Skjutas ska det lik förbannat.
__________________
Senast redigerad av FranzIam 2022-11-06 kl. 09:34.
Citera
2022-11-06, 09:37
  #275
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Skjuten i magen med ett jaktgevär, överlever man en sådan skada? Känns som att det sitter rätt mycket tarmar och organ i just det området.

Ett kulgevär klass 1 vapen. De vanligaste kalibrarna är 9,3x62, . 308, 30-06 och 6,5x55 som används för att jaga högvilt även kallat högviltsjakt – i det här fallet Älg.
Skulle Hålspetsammunition träffat målet blir skadan helt fatalt.

speer gold
__________________
Senast redigerad av Jsjsusi 2022-11-06 kl. 09:40.
Citera
2022-11-06, 09:39
  #276
Medlem
R
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback