Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-09, 15:52
  #13
Medlem
Clas.Ohlsson.453s avatar
Isåfall får vi införa autobahn på våra vägar annars så kommer det inte fungera. Blir bara mer övervakning på medborgarna istället för att sätta dit de riktiga buset. Tråkigt att folk går in i fällan. Great reset here I come!

Bättre med vanliga traditionella fartkameror istället.
Citera
2022-10-09, 16:18
  #14
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Givetvis är det bra med hastighetsgränser. Jag är emot på det sättet hur vissa kontroller genomförs.
(kamera i bilen t. ex.)

Det börjar med kameror lite här och där. Som t. ex. i bilarna och om din hastighetsmätare visar lite fel, så flashar kameran i bilen när du kör 111km/h valfri motorväg med 110km/h hastighetsgräns. 1000 euro i böter får du. Härligt vad?

Har du hört talas om övervakningssamhället? Snart kommer sådana som du som förespråkar för ett övervakningssamhälle ha en kamera i bröstfickan och så en i skitan. Gud nåde dig om du går mot rött, spottar ut en prilla eller bajsar så det blir stopp i avloppet på en offentlig toalett. Det kan bli dyrt, för du vet sådana där hårda skitar man måste bända upp rören med och skrapa bort med en machete? Kameran flashar och skickar bilderna till polisen och du får en räkning hem.

Så kanske du blir förstasidesstoff på köpet. Pinsamt?

Jag vet inte hur det är i Frankrike men i Sverige är det först vid 6 km/h överskriande som en bot är aktuellt. Förstår inte hur övervakningssamhället kommer in i bilden? Blir det mindre övervakningssamhälle av att personen är anställd direkt av staten? Att kontrollera hastigheten har jag även svårt att se är kopplat till övervakningssamhället. Håll hastigheten så fångas du inte på film, övervakningssamhället är något annat.
Citera
2022-10-09, 16:27
  #15
Medlem
Citat:
Förarna får inte provision på antalet utfärdade böter, utan betalt per resta mil och det finns en övre gräns. I nuläget finns omkring 450 av dessa bilar i Frankrike och enligt reglementet får varje bil utfärda böter till ett värde av max 194 000 euro per år, cirka 2,1 miljoner kronor.

Ok vad är den övre gränsen? Vad spelar de för roll och varför finns det en gräns på hur mycket böter en bil utfärdar?
Citera
2022-10-10, 00:14
  #16
Moderator
yz44s avatar
Övervakningen kommer att bli komplett när EU väl bestämmer sig för att alla nya bilar ska vara utrustade med gps.
Citera
2022-10-10, 01:21
  #17
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Jag vet inte hur det är i Frankrike men i Sverige är det först vid 6 km/h överskriande som en bot är aktuellt. Förstår inte hur övervakningssamhället kommer in i bilden? Blir det mindre övervakningssamhälle av att personen är anställd direkt av staten? Att kontrollera hastigheten har jag även svårt att se är kopplat till övervakningssamhället. Håll hastigheten så fångas du inte på film, övervakningssamhället är något annat.

Jag ser inte bara i nuet, utan jag tänker givetvis lite längre fram i tiden. Låter det så omöjligt? Så en kamera i bilen har inget med övervakning att göra? Jag gör den kopplingen direkt, som med så mycket annat. Allt sker i små steg.
Citera
2022-10-10, 05:48
  #18
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Övervakningen kommer att bli komplett när EU väl bestämmer sig för att alla nya bilar ska vara utrustade med gps.


men "-öh, vadååååå, jag har inget att dölja, så dom får Gääärna veta vart jag är, och det skall ju gälla alla, annars blir det ju orättvist, vaddå, DU har väl inget att dölja?"

Svenskarna fullständigt älskar övervakning, och varje gång det blivit någon ändamålsglidning, så händer det just ingenting.
Inte något.

det är därför man inte har så mycket med folk att göra längre, utan man sköter sitt och håller käften om det.

sedan kopplar man ur den där GPS:en exempelvis.
Citera
2022-10-10, 08:06
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Övervakningen kommer att bli komplett när EU väl bestämmer sig för att alla nya bilar ska vara utrustade med gps.

Jepp och du blir tvingad att hålla hastigheten för att behålla dina sociala poäng för att få din medborgarlön så du kan köpa mat.
Citera
2022-10-10, 16:09
  #20
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Givetvis är det bra med hastighetsgränser. Jag är emot på det sättet hur vissa kontroller genomförs.
(kamera i bilen t. ex.)

Det börjar med kameror lite här och där. Som t. ex. i bilarna och om din hastighetsmätare visar lite fel, så flashar kameran i bilen när du kör 111km/h valfri motorväg med 110km/h hastighetsgräns. 1000 euro i böter får du. Härligt vad?

Har du hört talas om övervakningssamhället? Snart kommer sådana som du som förespråkar för ett övervakningssamhälle ha en kamera i bröstfickan och så en i skitan. Gud nåde dig om du går mot rött, spottar ut en prilla eller bajsar så det blir stopp i avloppet på en offentlig toalett. Det kan bli dyrt, för du vet sådana där hårda skitar man måste bända upp rören med och skrapa bort med en machete? Kameran flashar och skickar bilderna till polisen och du får en räkning hem.

Så kanske du blir förstasidesstoff på köpet. Pinsamt?

Jag förstår inte varför det ens skulle vara bra med hastighetsgränser. Tyskland hade inga hastighetsgränser utanför tätort innan 1975, inte bara på autobahn utan på alla vägar på landsbygden överhuvudtaget, undantaget extremt smala vägar, skarpa kurvor och liknande.

Alla lagar mot offerlösa brott handlar bara om att kontrollera människor: vapenlagar, droglagar, förbud mot att köpa sex av vuxna, myndiga människor som säljer frivilligt, hastighetsbegränsningar, bälteslagar osv. De flesta vuxna människor vid sina sinnens fulla bruk kan hantera allt sådant ändå. Faktum är att inte ens Sverige hade några lagar mot allt det jag räknade upp för bara 100 år sedan.

Varje gång du accepterar en lag mot ett offerlöst brott har staten lurat dig att ge upp en del av din frihet.
Citera
2022-10-10, 21:55
  #21
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Privata företag bör nog hållas så långt borta från bötfällning som möjligt. Särskilt om de har vinstintresse. Det är illa nog med parkeringarna redan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback