Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-10-09, 14:04
  #1
Medlem
enlevandemans avatar
https://teknikensvarld.expressen.se/...miljon-forare/

Citat:
I Frankrike är det sedan 2018 tillåtet för privata företag att utföra övervakning med fartkameror längs landets vägar. Sedan dess har antalet kamerabilar ökat markant, och under helåret 2021 stod dessa kamerabilar för att dra in 76 miljoner euro, cirka 830 miljoner kronor, till den franska staten.

Fartkamerorna monteras i bilar som ägs av den franska staten men framförs av anställda i ett privat företag. Förarna följer en förutbestämd rutt och måste hålla hastighetsbegränsningen, annars kan de få betala upp till 1 000 euro. Kameran som sitter monterad på instrumentpanelen ”flashar” automatiskt bilar som överträder hastighetsgränsen. Informationen skickas sedan till den franska myndigheten som utfärdar fortkörningsböter.

Diskutera! Är detta bra eller är det här en otäck framtid som även väntar Sverige och andra länder? Skulle inte förvåna mig om detta kommer att sluta med att alla bilar får en fartkamera monterad i sig. D.v.s. standard vid producering av bilar.
Citera
2022-10-09, 14:16
  #2
Avstängd
Vapenbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
https://teknikensvarld.expressen.se/...miljon-forare/



Diskutera! Är detta bra eller är det här en otäck framtid som även väntar Sverige och andra länder? Skulle inte förvåna mig om detta kommer att sluta med att alla bilar får en fartkamera monterad i sig. D.v.s. standard vid producering av bilar.
vf sätter dom kamran i bilen? fattar inte så den flashar andra bilar, så min bil kan tex flasha en annan bil som kör fort? wtf
Citera
2022-10-09, 14:32
  #3
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenbroder
vf sätter dom kamran i bilen? fattar inte så den flashar andra bilar, så min bil kan tex flasha en annan bil som kör fort? wtf
Din bil är inte statligt ägd. Så svaret är att du inte kan göra det med ”din” bil.

Ett enkelt sätt att klara sig är ju att köra lagligt. Så jag tycker sånt här är helt okej. Kör jag själv alltid lagligt? Oftast men knappast alltid!
Citera
2022-10-09, 14:34
  #4
Avstängd
Vapenbroders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Din bil är inte statligt ägd. Så svaret är att du inte kan göra det med ”din” bil.

Ett enkelt sätt att klara sig är ju att köra lagligt. Så jag tycker sånt här är helt okej. Kör jag själv alltid lagligt? Oftast men knappast alltid!
Vem orkar köra 90 på en motorväg på väg till flygplatsen, då kör jag personligen 110-120.
Citera
2022-10-09, 14:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenbroder
Vem orkar köra 90 på en motorväg på väg till flygplatsen, då kör jag personligen 110-120.

Fortkörare är oftast aggressiva människor så det är bra om de hålls i Schack med övervakning. Det är inte tristess som gör att människor kör för fort. Det är raseri.
Citera
2022-10-09, 14:59
  #6
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
https://teknikensvarld.expressen.se/...miljon-forare/



Diskutera! Är detta bra eller är det här en otäck framtid som även väntar Sverige och andra länder? Skulle inte förvåna mig om detta kommer att sluta med att alla bilar får en fartkamera monterad i sig. D.v.s. standard vid producering av bilar.

Det är klart detta kommer att införas förr eller senare, svensken autogenererar ju
"har man inget att dölja så är mjölet vitt i påsen" till precis allting, så det är ju så vi vill ha det.

Helst skall man inte bestämma någonting, det är bättre någon sossekärring bestämmer åt en.

Ja, du ser ju svaren ovan. .
Citera
2022-10-09, 15:09
  #7
Medlem
Tranquility Bass avatar
Vad är du emot? Att man genomför hastighetsövervakning eller att det är privata företag på uppdrag av staten som gör det? Hastighetsgränser finns av en anledning och jag ser inget problem med att staten utökar sina hastighetskontroller.
Citera
2022-10-09, 15:16
  #8
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapenbroder
Vem orkar köra 90 på en motorväg på väg till flygplatsen, då kör jag personligen 110-120.

Ytterligare en anledning till att detta bör övervägas i Sverige, med andra ord.

/AI
Citera
2022-10-09, 15:39
  #9
Avstängd
Barentss avatar
Utmärkt, om man tar de värsta dårarna och inte de som kör 115 på 110-väg.

När jag kör de 5 milen mellan Malmö och Helsingborg så brukar jag kring fem-tiden köras om av kanske 20 bilister som håller 130-160 på 110-vägen. De ska hem till frugans köttbullar. Om man tar 2000 kr i böter av dem en enda gång så slutar de troligen och man får en mycket säkrare väg. Jag har aldrig sett en fartkontroll där på 20 år som jag bott i Skåne.
Citera
2022-10-09, 15:44
  #10
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Vad är du emot? Att man genomför hastighetsövervakning eller att det är privata företag på uppdrag av staten som gör det? Hastighetsgränser finns av en anledning och jag ser inget problem med att staten utökar sina hastighetskontroller.

Givetvis är det bra med hastighetsgränser. Jag är emot på det sättet hur vissa kontroller genomförs.
(kamera i bilen t. ex.)

Det börjar med kameror lite här och där. Som t. ex. i bilarna och om din hastighetsmätare visar lite fel, så flashar kameran i bilen när du kör 111km/h valfri motorväg med 110km/h hastighetsgräns. 1000 euro i böter får du. Härligt vad?

Har du hört talas om övervakningssamhället? Snart kommer sådana som du som förespråkar för ett övervakningssamhälle ha en kamera i bröstfickan och så en i skitan. Gud nåde dig om du går mot rött, spottar ut en prilla eller bajsar så det blir stopp i avloppet på en offentlig toalett. Det kan bli dyrt, för du vet sådana där hårda skitar man måste bända upp rören med och skrapa bort med en machete? Kameran flashar och skickar bilderna till polisen och du får en räkning hem.

Så kanske du blir förstasidesstoff på köpet. Pinsamt?
Citera
2022-10-09, 15:47
  #11
Medlem
DixieDs avatar
Mycket mycket bra!
Folk ska hålla sig till lagar och regler. Ingen människa ska behöva dö i onödan. Sedan behöver inte polisen ägna sig åt detta elände heller utan fartkameror gör det mesta

Jag vill ha det så överallt
Citera
2022-10-09, 15:48
  #12
Medlem
Då får man ta och plussa på 10kmh på samtliga skyltar. Alla ligger +10. Känns som att de räknar med det. Jag kör aldrig om någon som kör i skyltad hastighet. Sällan kommer jag ikapp någon. Det finns 50- och 60-sträckor här där nästan alla ligger 20 för fort! Ska jag respektera hastighetsgränsen (vilket jag gärna skulle vilja) då måste trafikverket respektera mig också. Annars blir det nog att ta till motmedel.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback