Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-12, 12:40
  #1
Medlem
(Denna tråd riktar sig enbart till personer som spelar Xperteleven, inte folk som tycker illa om det managerspelet)

Det måste ju gå att hitta den ultimata taktiken för varje lag, alltså det finns väl ingen universal taktik som funkar bra för alla lag.

Hur ska man gå till väga för att hitta denna gyllene taktiken/laguppställningen?

Sen undrar jag också hur man ska resonera kring unga nya spelare som har lite erfarenhet men grym form? ska man sätta in dem istället för mkt rutinerade spelare med dålig form?
Citera
2006-07-12, 15:23
  #2
Medlem
spårvagns avatar
*Det är viktigt att vara stark på mitten.

*Unga spelare är formbara och tränar duktigt.

*Kolla vilka egenskaper domaren besitter.


Lite som hattrick, lite som i verkligheten, synd bara att träningsmatcher på försäsongen är helt menlösa.

Det var lite tips och trix!
Citera
2006-07-13, 20:29
  #3
Medlem
Tack, det var bra tips.

Undrar dock lite om det här med varierat/spela i mitten/på kanterna - när bör man välja vilket? Om man köper taktikrapporter och ser att motståndaren normalt spelar i mitten kan man ju naturligtvis välja att täppa till där och sen spela på kanterna. Men när väljer man varierat?
Citera
2006-07-14, 10:36
  #4
Medlem
K-bobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantasticNeil
Tack, det var bra tips.

Undrar dock lite om det här med varierat/spela i mitten/på kanterna - när bör man välja vilket? Om man köper taktikrapporter och ser att motståndaren normalt spelar i mitten kan man ju naturligtvis välja att täppa till där och sen spela på kanterna. Men när väljer man varierat?

En nyckel till att bli lite framgångsrik är väl ändå att inte köra en statisk taktik utan att anpassa sig till hur ditt och motståndarens lag ser ut. Det finns alltså ingen gyllene lösning som är svaret på alla frågor, och det är bra annars hade ju alla kört den. Det går bra att anpassa sitt lag till att köra med 4-2-4 eller 5-4-1, det är du som väljer hur det ska gå till.

Man kan ju titta lite på hur målen görs av motståndaren, om han gör mycket mål på skott i straffområdet, nick eller långskott.
Sen den egna taktiken väljer man om man ser att backarna har brist på något.

Och sen så måste man givetvis skaffa sig en bra frisparksläggare, om man ser vilka som vinner poängligorna så är det nästan alltid en med specialegenskapen F.

Mycket kan man klura ut genom att läsa på det interna forumet, där sägs mycket som inte står i regelboken.
Citera
2006-07-14, 16:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spårvagn
synd bara att träningsmatcher på försäsongen är helt menlösa.

Fel, fel, fel. Träningsmatcherna på försäsongen är absolut inte menlösa.
Citera
2006-07-14, 17:34
  #6
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickey O'Neil
Fel, fel, fel. Träningsmatcherna på försäsongen är absolut inte menlösa.

Instämmer ! Speciellt om man har många spelare som har blivit bättre och därmed fått sämre form. Träningsmatcher är lika bra som vanliga matcher att höja formen, men om man har riktigt bra form på alla spelarna så kan träningsmatcher vara riskabla.
Citera
2006-07-14, 19:09
  #7
Medlem
Lastbils avatar
Jag har match ikväll. Har en liten fråga. Vem av dessa backar ska spela:
Nr1: 25 år, Hjärta för klubben och duktig på huvudet, 7 i skicklighet och 2 i form.
Nr2: 32 år, Hjärta för klubben och är en ledare, 5 i skicklighet och 13 i from.
Har stor betydelse har formen gentemot skickligheten?
Citera
2006-07-14, 20:01
  #8
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Jag har match ikväll. Har en liten fråga. Vem av dessa backar ska spela:
Nr1: 25 år, Hjärta för klubben och duktig på huvudet, 7 i skicklighet och 2 i form.
Nr2: 32 år, Hjärta för klubben och är en ledare, 5 i skicklighet och 13 i from.
Har stor betydelse har formen gentemot skickligheten?
Skulle aldrig lyfta in en kille med 2 i form, du kan gå långt ner i skicklighet med 13 i form för att väga upp den låga formen.
Mycket formträning i fortsättningen, jag har medelform på 15-17 på alla mina 4 lag.
Citera
2006-07-14, 20:49
  #9
Medlem
Brottardockans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Jag har match ikväll. Har en liten fråga. Vem av dessa backar ska spela:
Nr1: 25 år, Hjärta för klubben och duktig på huvudet, 7 i skicklighet och 2 i form.
Nr2: 32 år, Hjärta för klubben och är en ledare, 5 i skicklighet och 13 i from.
Har stor betydelse har formen gentemot skickligheten?

Om det är en väldigt viktig match så bör du spela med han med hög form, är matchen inte så viktig så hade JAG satsat på han med dålig form för att få upp den. Tror inte det är så stor skillnad mellan spelarna...
Citera
2006-07-15, 18:51
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjoho
Mycket formträning i fortsättningen, jag har medelform på 15-17 på alla mina 4 lag.

Vad gör du för att hålla så hög form? Pengarna sinar ju lite om man formtränar alla spelare, iaf i min kassa.
Citera
2006-07-16, 00:19
  #11
Medlem
Rizes avatar
En annan sak är ju att spelarna brukar bli övertränade om man försöker hålla dem på så hög nivå
Citera
2006-07-16, 14:51
  #12
Medlem
tjohos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FantasticNeil
Vad gör du för att hålla så hög form? Pengarna sinar ju lite om man formtränar alla spelare, iaf i min kassa.
Ser till att alltid hålla dem högt, så fort en kille har en neråtpil får han en träning. Men aldrig träning direkt på träning och inte på en kille som har 16 eller högre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback