Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-07-16, 15:24
  #1165
Medlem
Det bästa hemmet för killar säjs vara Valbo utanför Norrköping.Där 80% visst ska klara dig i livet senare.Det ska va tufft .Inget tjafs utan klara tydliga regler.Kontunitet .Denna modell tror jag på om man är seriös och att viljan att förändra finms.Fot arbetet måste man ju själv göra Om man inte gillar det relationella behandlingshemmet med terapi och sånt.Så finns BASTA arbetskoprativ Nykvarn.Där arbetar du dej friska.Lever i ett samhälle i samhälle.Företag i företaget tex jobbar du på hundpensiomatet. städ .klotter sanetate..sköter hästar är i kök eller trädgård.m.m.Efter ett år kan du stanna kvar och på där.Ångrar mej djupt men jag strulade till det.Vill rekomendera Bästa från hela mitt hjärta.Mitt liv hade säkert sett anorlunda ut om jag ..ja ni vet..Sen finnsOasen i Lonköpingen.Bara tjejer..Passade mej bra.Ligger mitt i stan
Citera
2017-07-18, 11:01
  #1166
Medlem
smoker27s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av APELSINBONG
svanö är helt okej
menar du 1212
Citera
2017-07-19, 20:32
  #1167
Medlem
Andy85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piecees
Jag sitter för nuvarande på Strandhagen Aleris behandlingshem i Vimmerby. Trivs sjukt bra och skönt folk här. Jävligt slappt ställe om ni frågar mig.

Ställer gärna upp på frågor om stället mm.

Så de är ett bra place då?
Citera
2017-08-10, 16:06
  #1168
Medlem
sävik bra eller dåligt?
Citera
2017-08-11, 05:22
  #1169
Medlem
skeggmuffs avatar
Selfhelp, Söderhamn 2015 (avgiftning och 12steg, - Riktigt bra ställe ifall man verkligen vill bli drogfri, Man får ha mobil och dator på rummet, finns inget wifi dock, bra käk, grym personal,särskilt Thomas)
Dom första 5 veckorna får man inte lämna stället utan personal, men man får gå och röka utanför hur mycket man vill, samt gå till kiosken som ligger nära ifall man har med sig minst en annan boende.
Tillgång till gym, innebandyplan 2 ggr i veckan.

Iris, Enköping 2017- Ett bra ställe ifall man vill äta gott, träna och vila upp sig i 3 månader. Men ifall du vill fortsätta vara drogfri efteråt är det verkligen inte rätt ställe. "Behandlingen" går ut på att ha 1 timmes KBT-samtal på morgonen, sen äter man lunch och därefter är det olika aktiviteter på eftermiddagen som är frivilliga. Även alla möten "frivilliga" då det räcker att man säger att man mår lite dåligt så är det helt ok att skita i mötena för personalen.

Väldigt enkelt att få tag i droger tyvärr, många som bor där kommer från närliggande städer så det är många som ber sina kompisar köra dit saker, samt att det går beställa RC-droger till affären som ligger 10 minuters promenad från ställt. Dom har egentligen ett avtal med affären att personal från boendet måste vara med för att man ska få hämta ut postförskott, men det är enbart 1 person av alla som jobbar på affären som bryr sig, vilket är en äldre tant med mörkt hår, alla yngre som jobbar där låter dig hämta ut hur mycket du vill..
Citera
2017-08-11, 20:23
  #1170
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skeggmuff
Iris, Enköping 2017- Ett bra ställe ifall man vill äta gott, träna och vila upp sig i 3 månader. Men ifall du vill fortsätta vara drogfri efteråt är det verkligen inte rätt ställe. "Behandlingen" går ut på att ha 1 timmes KBT-samtal på morgonen, sen äter man lunch och därefter är det olika aktiviteter på eftermiddagen som är frivilliga. Även alla möten "frivilliga" då det räcker att man säger att man mår lite dåligt så är det helt ok att skita i mötena för personalen.

Vad var medelåldern på Iris Enköping ungefär när du var där? Många ungdomar?

Funderar på att välja det behandlingshemmet, men vill gärna inte hamna bland en massa 18-åringar som tar rc-droger. (Om man får tro dig angående tillgången till droger)
Citera
2017-08-11, 23:13
  #1171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Vad var medelåldern på Iris Enköping ungefär när du var där? Många ungdomar?

Funderar på att välja det behandlingshemmet, men vill gärna inte hamna bland en massa 18-åringar som tar rc-droger. (Om man får tro dig angående tillgången till droger)
Om jag inte minns fel är målgruppen 18-30 år. När jag var där var det någon enstaka 18 åring och några 30 plus men mest folk 20-30 år.
Fanns mycket spice där då men det här var några år sedan. Inte ett ställe jag skulle rekommendera.
Citera
2017-08-12, 01:25
  #1172
Medlem
skeggmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Centitri
Vad var medelåldern på Iris Enköping ungefär när du var där? Många ungdomar?

Funderar på att välja det behandlingshemmet, men vill gärna inte hamna bland en massa 18-åringar som tar rc-droger. (Om man får tro dig angående tillgången till droger)


När jag var där så var det åldersmässigt grovt räknat ungefär 70% mellan 18-22, 20% 23-30 och 10% 30-35.

I stort sett alla som bodde där var jävligt sköna, men det kändes ändå lite för mycket som en ungdomsgård.
Det är extremt lyhört i byggnaden så man hör alltid folk som gapar, spelar pingis, spelar hög musik från gymmet osv mellan 9-22 på kvällarna.
Hörlurar är ett måste ifall du vill ligga och kolla film osv på ditt rum under dagtid.

Det är dock ett grymt bra ställe annars med bra personal, käk osv + att man får ha dator, tv, mobil och det finns wifi i hela byggnaden, inkl rummen.

Men om du mår dåligt och vill hålla dig för dig själv mesta av tiden så blir det snabbt jävligt irriterande med alla ljud och alla ungdomar som springer omkring.

Själva behandlingen är obefintlig i stort sett, så du måste verkligen vilja sluta av egen vilja till 100%, annars kommer du garanterat ta återfall ganska snabbt alternativt börja direkt du kommer hem igen.
Det är mer som ett vilohem än ett behandlingshem imo.
__________________
Senast redigerad av skeggmuff 2017-08-12 kl. 01:32.
Citera
2017-08-17, 20:22
  #1173
Medlem
Krullbaggens avatar
Alefors 12-steg (nära Göteborg): Rena skämtet, men antagligen bra om man nu absolut vill ha 12-steg. 90% av personalen är kraftigt nikotinberoende. Mycket oseriös behandling såsom att se på videolångfilm på VHS om AAs grundare starring Winona Ryder och krypskytten från Saving Private Ryan. Rätt trevlig skogsmiljö men mycket övervakning med nykterhetskontroller (exempelvis efter att man träffat flickvännen som var den som fick IN en på hemmet.. jodå hon kommer nog smuggla in sprit.. )... Allmän hjärntvättskänsla, antagligen som på andra 12-stegshem. Behandlingen består enbart i att sälja in AA, gå på diverse möten, få besök av folk från AA som blivit räddade av Gud osv. Andra behandlingar och eget tänkande ej tillåtna. Kan nu recitera "Dagen idag" i sömnen efter behandlingen.

Villa Vita Jönköping: Riktigt bra, bästa jag varit på. Finns både boende där man blir serverad och mer kollektivboende där man får sköta sig själva, laga mat till gruppen etc. Mobiltelefon, dator etc tillåtna. Man blir litad på vilket iallafall fick mig att ta mer ansvar. Kvaliteten på terapeuterna varierar mycket. Lite väl mycket rekreationsinslag för min smak. Tyvärr lyckades jag inte hålla mig nykter efteråt men fick mycket hjälp för skamkänslor osv som hjälper mig än idag när jag hittat andra lösningar.

Iris Hestra: var bara på studiebesök men verkade bra, likt Villa Vita.

LVM-hem Renforsen och Rällsögården: Sky som pesten. Lämna landet om du måste.
Citera
2017-08-19, 15:39
  #1174
Medlem
Fazerfazers avatar
Odengatan i Sandviken, öppnat bara för ett år sedan, någon som varit där och kan berätta lite om stället? Värt att rekommendera?
Citera
2017-09-02, 13:59
  #1175
Avstängd
KringExs avatar
Norrlandsgården (Örnsköldsvik) och Lindalen/Håsta (Hudiksvall)
Norrlandsgården var rena skämtet. Dom hade ingen låst brevlåda så folk beställde knark konstant.
Lindalen/Håsta är/var ett bra ställe om man vill bli fri från droger. Mycket rutin och regler
Citera
2017-09-09, 19:58
  #1176
Medlem
kattvalps avatar
Ligger nu i utredning efter x antal orosanmälningar då jag slutade upp på psyk med en psykos efter coldturkey på benso och annat smått och gott. Brukat benso i cirka 10 år.
Till en början va jag riktigt motivera att sluta, då man såg skräckexempel inne på psyk.
Det börjar sakta klinga av mer och mer, men jag vill ge det ett helhjärtat försök efter många egna försök att sluta(vilket bara slutat i brutala avtändningar och återfall)
Några hem som nuvarande jobbar med KBT metoder och har sjysst personal med inte för många intagna? Kan tillägga att jag är väldigt orolig och osäker i mitt nuvarande tillstånd( 1månad clean).

Mvh Kattvalp
__________________
Senast redigerad av kattvalp 2017-09-09 kl. 20:44.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback