Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-03-06, 17:27
  #1141
Medlem
Jag har varit på Kvarngården i Ludvigsborg. Trots att de säger att behandlingen inte alls bygger på Tolvstegsprogrammet ligger detta som en bottenplatta i alla aktiviteter. Det står inte heller i deras information att man utgår från tolvstegsmetoden. Jag valde därför detta behandlingshem då de inte ska arbeta enligt tolvstegsmetoden.

Man har 45 minuter med en KBT-terapeut och 45 minuter med drogterapeut i veckan. Man har även en grupp på 1½ timmer per vecka med två drogterapeuter, som påminner om AA och NA möten. Man läser dagens bön ur litteraturen från NA eller AA.

Jag hade svårt med allt tjat om gud och en högre makt, och att jag skulle känna skam, bitterhet och självömkan. Jag lämnade hemmet efter två månader, och ska nu gå i öppenvården.

http://www.tre-o.se/kvarngarden/team-1/

Är det någon annan som har erfarenhet från Kvarngården?
Citera
2017-03-14, 03:30
  #1142
Medlem
Någon som varit på Finjagården?

Skulle gärna vilja ha tips på behandlingshem som använder sig av DBT som behandlingsmetod.
__________________
Senast redigerad av Fefferoni 2017-03-14 kl. 03:42.
Citera
2017-04-17, 09:24
  #1143
Avstängd
12&12 behandlingshem i kramfors... hjärntvätteri av högsta rang
Citera
2017-05-05, 12:48
  #1144
Medlem
FiffelMonas avatar
Snart en vecka sedan jag tog varor, har bara rökt lite weed och käkat lyrica för att palla AT. Fick LVM på mig efter en OD, men det hävdes och jag sökte hjälp frivilligt istället. Jag har några diagnoser, asperger och ångestprolematik (bla GAD).

De pratade om att det fanns några behadlingshem som kallas "arbetskollektiv" eller något liknande, det som Basta kör. Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt ställe? Är så jävla less på att vara pundare, ska göra ett seriöst försök att bli drogfri men om det inte funkar så kastar jag nog in handduken.

Vill inte köra 12-steg, absolut inte. Att snacka med folk som alltid upprepar "kom tillbaka, det fungerar" får mig att rygga undan, gillar inte det upplägget öht. Men är glad för att det verkar hjälpa vissa människor att bli rena.

Nån som har tips på nåt ställe? Är riktigt nervös för det här, möta massa okända människor helt nykter.. Fyfan.
Citera
2017-05-08, 11:42
  #1145
Medlem
Har endast gjort en behandling tidigare och då var det Renkronan i Vidsel som det blev 2015. Som TUR är har detta skitställe slagit igen sina portar föreståndaren var helt skev och körde med bestraffningsmetoder.

Nu är det dock dags igen då jag har benso utskrivet så fanns inte mycket att välja på det enda stället som tog emot mig utan några problem var Höga Kusten Vård och omsorg. Åker dit i övermorgon googlade på det i efterhand och det kom direkt upp en massa skit med artiklar från aftonbladet om folk som dött på behandlingshemmet i ÖD mm. Är det någon som varit där och kan säga om jag lyckats hitta det sämsta i hela Sverige eller om det överdrivs det som skrivits?
Citera
2017-05-08, 12:23
  #1146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicebitch666
Hej, finns det någon som kan säga något om Strandgården.
Vill även berätta att jag själv ansökt om att få åka till ett behandlingshem. Har bordelie och vet då att 12-stegs programmet inte ska vara bra för mig.


Om du tänker på strandgården utanför Luleå så har jag varit där 2 gånger. Det är ingen behandling för det första utan mer ett skyddat boende som gör lite som dom vill men det gör du också där så det kan jämna ut sig. Personal mellan 07.00-16.00 2-3 gånger i veckan komemr en kvällsjour komma och kolla att allt är lugnt kring 20 tiden. Har du medeciner så får du ha kvar dem om du lämnar in dom till personal. Det festas tyvärr till bland dom andra intagna minst 2 gånger i månaden åker du dit då så kör dom ut dig i en vecka sen är du välkommen tillbaka. Varje dag en "kioskresa" till ica Maxi bra ställe om du klarar frihet under ansvar men blev på tok för tråkigt för min del..
Citera
2017-05-11, 20:59
  #1147
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Snart en vecka sedan jag tog varor, har bara rökt lite weed och käkat lyrica för att palla AT. Fick LVM på mig efter en OD, men det hävdes och jag sökte hjälp frivilligt istället. Jag har några diagnoser, asperger och ångestprolematik (bla GAD).

De pratade om att det fanns några behadlingshem som kallas "arbetskollektiv" eller något liknande, det som Basta kör. Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt ställe? Är så jävla less på att vara pundare, ska göra ett seriöst försök att bli drogfri men om det inte funkar så kastar jag nog in handduken.

Vill inte köra 12-steg, absolut inte. Att snacka med folk som alltid upprepar "kom tillbaka, det fungerar" får mig att rygga undan, gillar inte det upplägget öht. Men är glad för att det verkar hjälpa vissa människor att bli rena.

Nån som har tips på nåt ställe? Är riktigt nervös för det här, möta massa okända människor helt nykter.. Fyfan.

Basta är ju ett alternativ. Annars:

http://www.sanpatrignano.com/about-u...san-patrignano
Citera
2017-05-16, 20:57
  #1148
Medlem
15APRILs avatar
Balder stödboende

Någon som har bott i Stuvsta på Balder?

Hur var det isåfall?
Citera
2017-05-20, 16:25
  #1149
Medlem
svanö är helt okej
Citera
2017-05-22, 16:11
  #1150
Medlem
vargenbaras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Snart en vecka sedan jag tog varor, har bara rökt lite weed och käkat lyrica för att palla AT. Fick LVM på mig efter en OD, men det hävdes och jag sökte hjälp frivilligt istället. Jag har några diagnoser, asperger och ångestprolematik (bla GAD).

De pratade om att det fanns några behadlingshem som kallas "arbetskollektiv" eller något liknande, det som Basta kör. Är det någon som har erfarenhet av nåt sånt ställe? Är så jävla less på att vara pundare, ska göra ett seriöst försök att bli drogfri men om det inte funkar så kastar jag nog in handduken.

Vill inte köra 12-steg, absolut inte. Att snacka med folk som alltid upprepar "kom tillbaka, det fungerar" får mig att rygga undan, gillar inte det upplägget öht. Men är glad för att det verkar hjälpa vissa människor att bli rena.

Nån som har tips på nåt ställe? Är riktigt nervös för det här, möta massa okända människor helt nykter.. Fyfan.

Vet faktiskt inget ställe som är bra. Men testa laro innan du ger upp! Jag gjorde det, med väldigt låga förväntningar. Har inte rört en drog på läänge sen jag började med sub. Värt att testa framför att ge upp. Kämpa på

Låter soft med ett ställe man kan jobba på, arbeta med något eller pyssla med något. Min tid på 12 stegshem var bara bortkastad tid iallafall. Och de gjorde också att jag velade längre över att börja med sub. Borde gjort det direkt, men det är lätt att vara efterklok. Och jag tror sub funkar bäst om man verkligen försökt vara helt ren innan och misslyckats, annars tror jag inte man till 100% uppskattar hur galet jävla effektivt det är mot drogsuget jämfört med utan. Känner inte någon effekt övh men suget för opiater är som väck. Alkoholsuget är också mindre. Enda drogen jag kan bli sugen på är lyrica. Men att avstå lyrica är direkt som att hålla sig borta från varor...
Citera
2017-05-28, 16:53
  #1151
Medlem
federeXs avatar
Är inskriven på Granby Storgård just nu. Schysst ställe, bra personal. Trivs jävligt bra här.
Citera
2017-05-31, 21:45
  #1152
Medlem
Update har nu varit på Höga Kusten i Ramvik i 3 veckor och helt okej faktiskt. Inga superkontroller direkt men inte heller så att folk går runt drogade mm eftersom det är en ny ägare sen 8 månader tbks. Ett jäkligt bra alternativ för er som inte fixar 12 stega svanmlet och har benso,sin,morfin utskrivet. Mycket handlar om att man ska hitta annat än att droga i livet. Men visst kan man knarka om man skulle vilja reko personal men mest opiatmissbrukare. Jag klickade inte med dessa i början och fick utslusslägenhet för att det skulle funka och nu går det kanon. Själva behandlingen är rätt slapp så du bör vara motiverad samt ha gjort någon annan behandling innan du åker hit annars är det stor risk att du bara sitter av tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback