Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-22, 08:08
  #1261
Medlem
Igelkottsarméns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Playam
Någon som har varit på ett könsblandat behandlingshem dom kan rekommendera? Kompis och hans tjej som ska åka iväg så jag letar runt lite.

Tack på förhand.

Aleforshemmet i Alingsås
Citera
2018-05-25, 08:16
  #1262
Medlem
Playams avatar
Tack för att ni tog er tiden att tipsa, jag förmedlar informationen. Dom såg onekligen intressanta ut.

Ha en trevlig helg!
Citera
2018-05-30, 10:31
  #1263
Medlem
Pyrokemis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Jämför Val-bo och Korpbergets siffror med din Kalle Anka behandling och kolla.

Det kanske inte finns bevis för att tolvtegsrörelsen gör folk drogfrie men dessa behandlingshem har statistik. Socialstyrelsen rekommenderar 12 stegs behandling av en anledning.

Det säger väl sig själv att ett ställe där du inte får se på tv, ha mobil eller dator och arbetar med dig själv från 08.00 till 22.00 har bättre resultat än att snickra pall och åka go cart, var tillfrisknar du på go carten. Att bli drogfri ska inte vara roligt, det ska kännas.

Du vet själv att jag har rätt, sluta knarka och klipp dig.

Driver du med mig eller har du helt pundat sönder skallen?

Jag har diskuterat detta ämne flitigt, bland annat med två stycken högt uppsatta socionomer i en utav Sveriges största städer. De båda besitter samma kunskaper som jag försökte förmedla till dig , 12-stegsbehandling är oeffektivt, förnedrande och framförallt: det finns inga som helst belägg för att det fungerar. De enda siffror som tyder på att 12-stegsbehandling skulle ha Någon som helst positiv inverkan på " tillfrisknandet" (som du så gulligt kallar det) är 12-stegsrörelsens egna utredningar.

Men, detta är OT och jag föreslår att vi försöker hålla oss till trådens ämne.
Citera
2018-05-30, 21:30
  #1264
Medlem
GanjaThorulfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pyrokemi
Driver du med mig eller har du helt pundat sönder skallen?

Jag har diskuterat detta ämne flitigt, bland annat med två stycken högt uppsatta socionomer i en utav Sveriges största städer. De båda besitter samma kunskaper som jag försökte förmedla till dig , 12-stegsbehandling är oeffektivt, förnedrande och framförallt: det finns inga som helst belägg för att det fungerar. De enda siffror som tyder på att 12-stegsbehandling skulle ha Någon som helst positiv inverkan på " tillfrisknandet" (som du så gulligt kallar det) är 12-stegsrörelsens egna utredningar.

Men, detta är OT och jag föreslår att vi försöker hålla oss till trådens ämne.


Socionomer får noll utbildning om beroende. Socialstyrelse rekommenderar 12 stegs behandling på goda grunder. Snickra pall, åka go-cart och leka paintball är bara lata pundares utväg
Citera
2018-05-31, 12:19
  #1265
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaThorulf
Socionomer får noll utbildning om beroende. Socialstyrelse rekommenderar 12 stegs behandling på goda grunder. Snickra pall, åka go-cart och leka paintball är bara lata pundares utväg
12-steg är säkert bra men såklart inte för alla. Alla insatser man gör för drogfrihet är bra. Varför hålla på att tjafsa? Går själv LARO då inget annat fungerat. Laro fungerar bra för mig men känner givetvis att det hade vart bättre om 12-steg eller KBT hjälpt. Det som jag hört på KBT hem är att 12-steg är skit o sekt o förnedrande och en tävling om vem som är den ”renaste” och att man blir elak mot de som avviker från regler.. På KBt hem har jag kännt att kbt är skit om man inte uttövar det professionellt. Alltså har gedigna kunskaper om hur man behandlar. Många hem och behandlare är bluff o skit.

LARO är överlägset gällande evidens om att motverka återfall men då har man ju mättat receptorerna. För att acceptera beroendesjukdom så behöver den behandlas som just en kronisk sjukdom ex. diabetes typ 1.. Man kan inte snacka bort behovet av insulin. Konsekvenserna är ju inte direkt lika men även återfall leder slutligen till döden...

Tack o ha det bäst!!
Citera
2018-05-31, 12:24
  #1266
Avstängd
Halloween2s avatar
Bara varit på Rockesholm, Det var för 3 årsen. Hört att stället blivit skit dåligt efteråt, bra personal har slutat..

Ganska soft ställe förutom att man skulle fixa mat åt alla andra varje dag.
Citera
2018-06-11, 08:36
  #1267
Medlem
Tropexs avatar
En fråga till er bemedlade:

Jag ska tillbaka till Villa Skogshydd*n då jag behöver en "startraket" med min start i LARO. Dom tar emot LARO-patienter där. Det är mer ett hvb-hem än behandlingshem med kock som lagar mat om dagarna samt det klassiska kioskresor, 10-15 platser, får ha mobil samt 15" tv på rummet. Om dom nu inte har plats över hela sommaren, vad mer kan ni rekommendera? LARO måste vara ok.

Tack på förhand!

PS *=a. Censurerade namnet då jag inte vill att google ska träffa mitt inlägg.
__________________
Senast redigerad av Tropex 2018-06-11 kl. 08:38.
Citera
2018-06-11, 11:21
  #1268
Medlem
Soc ska betala en plats åt mig på "Larokliniken" så fort jag blivit godkänd för laro av landstinget...hördet va bra iallafall.
Citera
2018-06-12, 12:59
  #1269
Avstängd
Har varit på 12 och 12 ute på Svanö. Faktiskt bra behandling. All personal är väldigt trevlig och alla personal är ganska olika så alla som kommer dit har någon personal dom kan känna igen sig i. Bra rutiner, bra mat, lagomt mycket lektion, väldigt fin omgivning. Erbjuder akupunktur och KBT kan du få efter 3 månader. Fick enskilda samtal minst en gång i veckan. Ytterst lite folk som använde på hemmet. Kan absolut rekomendera det.
Citera
2018-06-12, 13:08
  #1270
Avstängd
KringExs avatar
Har varit på Norrlandsgården (Örnsköldsvik), Avstampet (Älvsbyn) Lindalen (Hudiksvall) och Håsta (Hudiksvall.

Norrlandsgården vill jag inte ens kalla för ett behandlingshem. Det händer INGENTING och allt går jääättelångsamt. Dålig personal tycker jag också. Det är mer som ett vilohem än behandlingshem. Man ligger mest och kollar på tv och äter (Maten är jääävligt bra där dock

Avstampet var jag inte på så länge men det var trångt som fan där (små lokaler) och maten var katastrof. Hemmagjorda hamburgare VARJE DAG till lunch.

Lindalen var faktiskt riktigt bra. Är man seriös och vill bli drogfri då är Lindalen rätt ställe!

Håsta är djupare behandling efter att man har varit på Lindalen. Man kan välja till det om man känner att man behöver mer hjälp med sitt missbruk och många väljer att dra till Håsta efter att dom är klar med Lindalen
Citera
2018-06-12, 21:42
  #1271
Medlem
Crazefangs avatar
Val-Bo, när man har sin "konsekvenstavla" uppgiften där känner man sig rätt liten man blir rejält slaktad under den också. Alla som varit där vet vad jag menar
Citera
2018-06-25, 16:39
  #1272
Medlem
General-snuss avatar
Någon som har varit på älvgården nyligen?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback