Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-06-15, 12:53
  #1189
Medlem
Läser här i tråden att han skulle ha fått nytt namn osv, är det verkligen sant? Det är inte så som jag har uppfattat det.

En annan sak: Det var som jag har förstått det en ganska tight grupp vänner som brukade umgås, festa och dricka och så. Det var inte bara killar i gänget utan även en del flickor förutom Flinks f d flickvän. Eftersom jag känner en väldigt närstående till en av dessa vänner och vi kom att prata om det här (det var inte igår precis) och min kära vän berättade då att hen var nära släkting till en av de andra som var med den där kvällen. Enligt vad jag fick berättat så skulle Flinks flickvän ha varit väldigt, väldigt retsam och lekt med honom, inte behandlat honom bra alls och han var hopplöst förlorat dödskär. Hon ska ha haft ett sätt som gjorde honom kollrig.

Nu såg jag här på tråden att flickvännen och hans bästa kompis ska ha varit tillsammans under den här tiden. Bakom ryggen på honom om jag förstår rätt. Har ingen som helst aning om detta stämmer. Till skillnad från det jag själv hört och här berättat, där är jag säker på att jag har fått det rätt återgivet men såklart kan någon annan i gänget ha tolkat det annorlunda.

Det jag funderar på är att om man behandlar någon annan illa, och som dessutom uppenbarligen inte mår bra, så får man också tänka på att man är medansvarig till det monster man eventuellt skapar när man uppenbart inte bryr sig om sina vänners känslor eller det kan vara en klasskamrat, arbetskamrat m fl. Medansvarig men inte straffbar. Tillåtet men omoraliskt och oansvarigt. Man får tänka sig för.

Så är man med om att skapa ett monster så skulle i alla fall känna gruvlig ånger, ångest och ansvar resten av livet. Tycker de anhöriga ska tänka på det också. Att det kanske finns fler att vara arg/hatisk på.

Om det nu var så som jag skrivit ovan. Allt kan tolkas olika som sagt.
Citera
2014-06-15, 12:59
  #1190
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Läser här i tråden att han skulle ha fått nytt namn osv, är det verkligen sant? Det är inte så som jag har uppfattat det.

En annan sak: Det var som jag har förstått det en ganska tight grupp vänner som brukade umgås, festa och dricka och så. Det var inte bara killar i gänget utan även en del flickor förutom Flinks f d flickvän. Eftersom jag känner en väldigt närstående till en av dessa vänner och vi kom att prata om det här (det var inte igår precis) och min kära vän berättade då att hen var nära släkting till en av de andra som var med den där kvällen. Enligt vad jag fick berättat så skulle Flinks flickvän ha varit väldigt, väldigt retsam och lekt med honom, inte behandlat honom bra alls och han var hopplöst förlorat dödskär. Hon ska ha haft ett sätt som gjorde honom kollrig.

Nu såg jag här på tråden att flickvännen och hans bästa kompis ska ha varit tillsammans under den här tiden. Bakom ryggen på honom om jag förstår rätt. Har ingen som helst aning om detta stämmer. Till skillnad från det jag själv hört och här berättat, där är jag säker på att jag har fått det rätt återgivet men såklart kan någon annan i gänget ha tolkat det annorlunda.

Det jag funderar på är att om man behandlar någon annan illa, och som dessutom uppenbarligen inte mår bra, så får man också tänka på att man är medansvarig till det monster man eventuellt skapar när man uppenbart inte bryr sig om sina vänners känslor eller det kan vara en klasskamrat, arbetskamrat m fl. Medansvarig men inte straffbar. Tillåtet men omoraliskt och oansvarigt. Man får tänka sig för.

Så är man med om att skapa ett monster så skulle i alla fall känna gruvlig ånger, ångest och ansvar resten av livet. Tycker de anhöriga ska tänka på det också. Att det kanske finns fler att vara arg/hatisk på.

Om det nu var så som jag skrivit ovan. Allt kan tolkas olika som sagt.

Min gräns för provokation som leder till massmord är troligtvis högre än din gräns. Detta inlägg var nog det dummaste jag läst på Flashback. Här finns gott om idioter..
Citera
2014-06-15, 13:41
  #1191
Medlem
rigbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brunton77
FUP

Har frågat i FUP-tråden och sökt som en tok i interners alla hörn. Men någon FUP har jag inte hittat för de sju morden samt tre mordförsöken som Mattias Flink utförde.

Är det någon som har FUP, alternativt vet målnummer osv så jag kan begära ut handlingarna?
Målnummer är B5718-94 enligt https://lagen.nu/dom/nja/1995s48 där även HD:s dom kan läsas.
Citera
2014-06-15, 13:47
  #1192
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Min gräns för provokation som leder till massmord är troligtvis högre än din gräns. Detta inlägg var nog det dummaste jag läst på Flashback. Här finns gott om idioter..
Det är inte din "Brain-Level" gräns som disskuterats utan Flinks gräns.Du och alla andra i hela i Sverige har säkert klarat en lättare kränkning.Men Flink klarade det inte.

Flinks gräns för provokation som leder till massmord är som bekant mycket låg.Lättkränkt och opålitlig.


Tycker inte fd flickvännen ska belastas för det som hänt.En normal kille skulle inte ens ha en tanke på att göra dylikt.

Men frågan jag skulle vilja ha svar på är varför det blev som blev.Har Flink någon medfödd skada i hjärnan?Eller om det blivit någon skada senare i livet?Om så är fallet är den kvar vilket kan ställa till det för honom även senare i livet.

Vi får se om det händer nåt mer med Flink inblandad i.Det som hände för 20 år sedan är nog inte det enda vi får höra om Flinken
Det är nog bäst att inte kränka Flink det allra minsta för då kan saker hända.
__________________
Senast redigerad av olovpalme 2014-06-15 kl. 13:50.
Citera
2014-06-15, 13:53
  #1193
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Det är inte din "Brain-Level" gräns som disskuterats utan Flinks gräns.Du och alla andra i hela i Sverige har säkert klarat en lättare kränkning.Men Flink klarade det inte.

Flinks gräns för provokation som leder till massmord är som bekant mycket låg.Lättkränkt och opålitlig.


Tycker inte fd flickvännen ska belastas för det som hänt.En normal kille skulle inte ens ha en tanke på att göra dylikt.

Men frågan jag skulle vilja ha svar på är varför det blev som blev.Har Flink någon medfödd skada i hjärnan?Eller om det blivit någon skada senare i livet?Om så är fallet är den kvar vilket kan ställa till det för honom även senare i livet.

Vi får se om det händer nåt mer med Flink inblandad i.Det som hände för 20 år sedan är nog inte det enda vi får höra om Flinken
Det är nog bäst att inte kränka Flink det allra minsta för då kan saker hända.


Du skriver att andra var delaktiga till MF:s massmord. Medskyldiga. Oavsett provokation så är ingen annan medskyldig, oavsett otrohet, svartsjuka, jävelskap m.m. Inget. Tycker man som du är man tappad.
Citera
2014-06-15, 14:06
  #1194
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain-Level
Du skriver att andra var delaktiga till MF:s massmord. Medskyldiga. Oavsett provokation så är ingen annan medskyldig, oavsett otrohet, svartsjuka, jävelskap m.m. Inget. Tycker man som du är man tappad.
Jag har aldrig skrivit att någon annan varit delaktig i MF.s massmord.
Massmordet utförde han på egen hand.

Men nånting utlöste Flinks vrede.
Citera
2014-06-15, 15:42
  #1195
Medlem
Brain-Levels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Jag har aldrig skrivit att någon annan varit delaktig i MF.s massmord.
Massmordet utförde han på egen hand.

Men nånting utlöste Flinks vrede.

Tolkningsfråga:

"Det jag funderar på är att om man behandlar någon annan illa, och som dessutom uppenbarligen inte mår bra, så får man också tänka på att man är medansvarig till det monster man eventuellt skapar när man uppenbart inte bryr sig om sina vänners känslor eller det kan vara en klasskamrat, arbetskamrat m fl. Medansvarig men inte straffbar. Tillåtet men omoraliskt och oansvarigt. Man får tänka sig för."
Citera
2014-06-16, 22:00
  #1196
Medlem
Gusselbys avatar
Håller med föregående postare. Någonting var det som utlöste MF:s psykos. Jag tror det var sprit. Och att han var upp över öronen kär. Han klarade inte av att hantera det. Dessutom i en ålder då psykiska sjukdomar ofta debuterar och visar sitt fula ansikte. Om man läser lite vad som skrivits så uppträdde han uppenbarligen mycket obalanserat redan tidigare. Han levde tydligen i en illusion, samma dag sa han ju också till f d flickvän och även till sin närmaste chef att han åkt helikopter till Stockholm tillsammans med regementschefen och där träffat ÖB. Han var hemlig agent enligt honom själv. Är övertygad om att detta var helt sant ur hans synvinkel. Han trodde säkert verkligen att det var så.

Har arbetat en del på psykavdelning men är på inget sätt någon expert. Har där sett flera exempel på människor som blivit "galna" och mått fruktansvärt dåligt av att ha blivit svikna och fått sina liv ställda på ända. Även sådan som inte har gått in i någon riktig psykos kanske och som tidigare aldrig haft några psykiska problem. Men som helt enkelt blir tokiga och inte kan hantera detta. Total ångest. Det kan ta många, många år att komma ur. Vi är olika och befinner oss i olika faser i livet. Somliga har tur och råkar ut för kriser när de i övrigt är starka och allt i övrigt är bra. Kanske är de ursprungliga känslorna inte så starka så att man kan ta det hela mera med klackspark.

Vem som helst kan råka ut för psykisk ohälsa är jag helt säker på, men bara någon promille om ens det utför något så fatalt som MF.

Såklart kunde inte vännerna förutse att någonting så fruktansvärt skulle hända. Vem kan förutse något sådant som man inte ens i sin fantasi kan föreställa sig.

Off topic: Den som är med och mobbar någon t ex under en hel skolgång och den utsatte sedan tar livet av sig, vad tycker ni, har mobbaren någon skuld i detta eller är det bara den som i detta exempel tar sitt eget liv för att det blivit så hemskt som har ansvaret? Är den personen helt enkelt för känslig och klen, tål inte en törn, inte tuff nog för att borsta av sig och gå vidare med ett glatt vissel på läpparna.

Det har kommit en rapport nyligen att den som blivit långvarigt utsatt för mobbning (=utfrysning, slagen, förlöjligad) aldrig kommer in i samhället på riktigt sedan utan mår kass hela livet. En riktig skitrapport.
Citera
2014-06-18, 19:34
  #1197
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Jag undrar om han klarar av att leva i frihet eller om han återfaller i brott som så många andra som suttit nog länge i fängelse och inte klarar av livet utanför murarna.
Äterst att se, håller han sig borta från alkohol=nog risk för återfall minimal. I grund har han ju ign
krim identitet+har svårt för just den typen(kryllar ju utav dem i alla fäng) ! Han=ju ign Nikita
Fougenthine t.e.x( som nu åter sitter inne i Finl) ! Stor skilln på dessa 2 pers-typer, klart att Flink
borde klara sig bättre i frihet--------förh-vis går det bra att återanpassa hnm i samh !
Citera
2014-06-27, 21:24
  #1198
Medlem
FurirRevaers avatar
Någon som vet om karln är i Dalarna månntro? Gick förbi en man på Borlänge järnvägsstation idag vid lunchtid, som var förbaskat lik honom i varje fall. Samma snaggade silvergråa hår, samma sammanbitna drag och rörde sig som en gammal militär. Kan ju inte vara för kul att vara lik MF om det nu inte var han.
Citera
2014-06-27, 23:01
  #1199
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Någon som vet om karln är i Dalarna månntro? Gick förbi en man på Borlänge järnvägsstation idag vid lunchtid, som var förbaskat lik honom i varje fall. Samma snaggade silvergråa hår, samma sammanbitna drag och rörde sig som en gammal militär. Kan ju inte vara för kul att vara lik MF om det nu inte var han.


Svårt att säga, han ska ju enligt massmedia försöka starta om i en mellansvensk stad, jag antar att man kan räkna in Borlänge dit men tror personligen att han har dragit sig längre bort, Borlänge ligger nog för nära Falun för att kännas trivsamt.
Citera
2014-06-28, 14:27
  #1200
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Någon som vet om karln är i Dalarna månntro? Gick förbi en man på Borlänge järnvägsstation idag vid lunchtid, som var förbaskat lik honom i varje fall. Samma snaggade silvergråa hår, samma sammanbitna drag och rörde sig som en gammal militär. Kan ju inte vara för kul att vara lik MF om det nu inte var han.

Lämna MF ifred så är risken mindre att han blir pressad och hittar på något dumt. Det vill ni väl inte? 😐
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback