2006-07-09, 12:51
Medlem
Spahzers avatar
Läget är så att jag sitter på ett Telia 0,5 anslutning, ett vanligt ADSL.

Jag vill naturligtvis ha mer att surfa på, och farsan har sagt att han betalar om jag hittar ett bra erbjudande o så.

Vi har fiberkabel indragen i huset, dock är den tom, dvs inte blåst nått fiber in i den än.

Frågan är vad som är mest prisvärt och värt i allmänhet, farsan säger att fibern kommer ju lätt hålla längst, för telejacksinternet är ju begränsat och i framtiden när det kommer bättre så är det lika bra att ha startat med fiberkabeln.

Men hur är det att uppgradera telias? det är det smidigaste tycker jag, slipper vänta så jävla länge och så?

Andra alternativ?

Snabbt, billigt, säkert, bra avtal helt enkelt...
Citera
2006-07-09, 13:26
Medlem
Pfft, felia. ptftft.
795 kr för 100mbit hos oss, förjävla pris.
Dock var BBB jättetrevliga under hultsfred, försent nu dock. Var 275 kr/mån för alla deras hastigheter, 100/100 eller 10/10 och alla andra som annars är dyrare.
Citera
2006-07-09, 13:39
Medlem
SweTechs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spahzer
Läget är så att jag sitter på ett Telia 0,5 anslutning, ett vanligt ADSL.

Jag vill naturligtvis ha mer att surfa på, och farsan har sagt att han betalar om jag hittar ett bra erbjudande o så.

Vi har fiberkabel indragen i huset, dock är den tom, dvs inte blåst nått fiber in i den än.

Frågan är vad som är mest prisvärt och värt i allmänhet, farsan säger att fibern kommer ju lätt hålla längst, för telejacksinternet är ju begränsat och i framtiden när det kommer bättre så är det lika bra att ha startat med fiberkabeln.

Men hur är det att uppgradera telias? det är det smidigaste tycker jag, slipper vänta så jävla länge och så?

Andra alternativ?

Snabbt, billigt, säkert, bra avtal helt enkelt...

Det tar kan ta upp till 24 timmar att uppdatera ditt Telia abonnemang, dock brukar det ta ca 15-30 minuter, sen startar du om modemet. Snabbt och smidigt.

Sen måste ni ju inte låsa abonnemanget, dvs ni kan säga upp abonnemanget med en månads varsel, när jag jobbade på Telia så verkade dom flesta dock välja att låsa sitt abonnemang på 18 månader för att få ett "gratis" modem värt ca 800:- men som sagt, du kan ifall du inte har ett låst abonnemang nu, skriva t.ex 8/1 som ett tillsvidare avtal där du kan säga upp det med en månads varsel som sagt.

Så skaffa ett snabbare ADSL och sen när ni får fiber möjligheten så kan ni säga upp ADSL och byta.
Citera
2006-07-09, 13:44
Medlem
Hej!

Har du någon bindningstid på ditt telia abb, och i så fall hur länge?

- Vet inte exakt hur det är med TELIA, men jag tycker du bör uppgradera till 8mbit, om det är så att du sitter kvar med bindningstid på TELIA i några månader till. Däremot om det står klart att du skall få fiber nästa månad, är läget helt annorlunda. Men vad du än gör, gå inte med på att binda dig till TELIA ifall man måste, då skulle jag hellre hålla fast vid 0,5 mbit.
Citera
2006-07-09, 19:36
Medlem
Seagates avatar
Ja, du kan uppgradera. Det mest prisvärda är väl svårt att svara på, men någonting mellan "upp till 2-8 mbit" Telia ADSL är väl kanon?

Är det kvalitet du söker så är Telia ADSL mest lämplig enligt min åsikt. Otroligt litet downtime, har upplevt cirka 2-3 nedtider på högst 10 minuter åt gången det senaste året. "Upp till 24 mbit" är onödigt att skaffa när det gäller ADSL, eftersom du troligtvis ändå aldrig kommer få ut mer än "upp till 10-15 mbit" i praktiken. Därav mitt förslag om "upp till 8 mbit".

I framtiden när du eventuellt får tillgång till fiberoptisk uppkoppling kanske "upp till 10/10 mbit" skulle passa.
Citera
2006-07-11, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SweTech
Det tar kan ta upp till 24 timmar att uppdatera ditt Telia abonnemang, dock brukar det ta ca 15-30 minuter, sen startar du om modemet. Snabbt och smidigt.

Sen måste ni ju inte låsa abonnemanget, dvs ni kan säga upp abonnemanget med en månads varsel, när jag jobbade på Telia så verkade dom flesta dock välja att låsa sitt abonnemang på 18 månader för att få ett "gratis" modem värt ca 800:- men som sagt, du kan ifall du inte har ett låst abonnemang nu, skriva t.ex 8/1 som ett tillsvidare avtal där du kan säga upp det med en månads varsel som sagt.

Så skaffa ett snabbare ADSL och sen när ni får fiber möjligheten så kan ni säga upp ADSL och byta.

Ursäkta om jag lånar tråden lite men eftersom du jobbat på telia kanske du kan svara på en snabb fråga.
Det där avtalspappret som skickas ut och som man ska skicka tillbaka, om man inte skrivit under det och skickat tillbaka gäller bindningstiden då?
Ja menar jag har ju inte skrivit på nåt.

Vill nämnligen inte ha adls längre nu när dom uppgraderat till 100mb här i huset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in