Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-09, 01:04
  #1
Medlem
Bob-Dylans avatar
Eftersom sökfunktionen ballat ur totalt så gick det inte att söka efter ämnet.
Så, vilka är Stockholms mest kriminella förorter?
Har hört att Aftonbladet alternativt Expressen lanserade en statistisk tabell för ett antal år sedan, men hittar inte den heller.
Nu är det inte nödvändigt att gå efter statistik eftersom de flesta brott sällan anmäls (den svenska rättsprocessen är ju beundransvärt idiotisk).
Dock vore det trevligt om någon kunde lägga upp en statistisk tabell, så man får lite överseende.
Kom gärna med era egna erfarenheter...vilka områden tycker ni är värst? Vilka undviker ni, samt vilka tunnelbanestationer och pendeltågsstationer är de otrevligaste?
Ni ska helst ha varit i alla olika områden, söderort, norrort samt västerort så att ni har en objektiv synvinkel.
De förorter jag tycker är värst är Södertälje, Märsta, Solna, Norsborg och även Kista.
Har vittnat brott på alla dessa ställen.
Märsta station måste dock vara den värsta tågstationen jag vart på, samma kväll såg jag gängbråk och vandalisering. Kan tillägga att jag inte bor på något av dessa ställen.
Om mod tycker att denna tråd inte passar in så kan han ju flytta den..
Citera
2006-07-09, 01:14
  #2
Banned
LeifFörsvararens avatar
Märsta och Solna är ju förhållandevis lugna och heller inte några förorter.
De flesta förorter som ligger långt ut på varje tunnelbane linje brukar inte vara så kul.
Citera
2006-07-09, 01:42
  #3
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifFörsvararen
Märsta och Solna är ju förhållandevis lugna och heller inte några förorter.
De flesta förorter som ligger långt ut på varje tunnelbane linje brukar inte vara så kul.

Okej och varför räknas inte de som förorter till Stockholm?

Citat:
Ursprungligen postat av LeifFörsvararen
De flesta förorter som ligger långt ut på varje tunnelbane linje brukar inte vara så kul.

Exempel?..
Citera
2006-07-09, 02:25
  #4
Banned
LeifFörsvararens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Okej och varför räknas inte de som förorter till Stockholm?



Exempel?..

Det är väl snarare egna städer, men de kanske kan gå under benämningen förort ändå?
Rinkeby, Tensta, Fittja, Farsta, Alby, Norsborg för att nämna några stycken
Citera
2006-07-09, 02:34
  #5
Medlem
storytellers avatar
Går i vågor, oftast en mindre grupp som skapar tjafs...
Ena året är det kolugnt i Alby, men ett jävla liv i Norsborg... Tre år senare är det tvärtom och så vidare...
Ungdomsgäng som upplöses efter tonåren och så vidare
Citera
2006-07-09, 02:46
  #6
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifFörsvararen
Det är väl snarare egna städer, men de kanske kan gå under benämningen förort ändå?
Rinkeby, Tensta, Fittja, Farsta, Alby, Norsborg för att nämna några stycken

I Norsborg vet jag att det ska vara stökigt...
Citera
2006-07-09, 02:47
  #7
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av storyteller
Går i vågor, oftast en mindre grupp som skapar tjafs...
Ena året är det kolugnt i Alby, men ett jävla liv i Norsborg... Tre år senare är det tvärtom och så vidare...
Ungdomsgäng som upplöses efter tonåren och så vidare

Jo det stämmer..
Men ingen som kan komma med statistik?
Citera
2006-07-09, 03:29
  #8
Medlem
Södertälje är värst!
Citera
2006-07-09, 04:21
  #9
Medlem
Där jag bor i jakobsberg (Söderhöjden) så tror jag det var rekord på våldtäkter i hela stockholm.
Citera
2006-07-09, 06:06
  #10
Medlem
De värsta tunnelbanestationerna är Bagarmossen och Vårberg, om man ska se till förorten. Annars är ju innerstadsstationerna värre, men mycket pga mer folk och krogar osv.
Citera
2006-07-09, 06:18
  #11
Medlem
Realizts avatar
1/Gå till www.bra.se

2/Klicka på "Brotsstatistik anmälda brott" nere till höger under "Verktyg".

3/Klicka på månads och kvartalsvis i kommuner och stadsdelar.

4/Välj typ av brott i listan, klicka på knappen "lägg till" och "fortsätt".

5/Välj län i listan (Stockholms län dårå) och sen kommun eller stadsdel, du kan välja flera stycken om du klickar på "lägg till" mellan varje och "fortsätt" när du valt alla.

6/Välj årtal. Välja gärna flera i rad så att du kan se utvecklingen.


Det finns mer intressanta grejer man kan hitta på www.bra.se om man snokar runt lite: anmälda brott som jag visade ovan, eller lika intressant antalet lagförda (dömda) brott. Jämförelsen mellan de båda är ju häpnadsväckande...
Citera
2006-07-09, 09:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
1/Gå till www.bra.se

2/Klicka på "Brotsstatistik anmälda brott" nere till höger under "Verktyg".

3/Klicka på månads och kvartalsvis i kommuner och stadsdelar.

4/Välj typ av brott i listan, klicka på knappen "lägg till" och "fortsätt".

5/Välj län i listan (Stockholms län dårå) och sen kommun eller stadsdel, du kan välja flera stycken om du klickar på "lägg till" mellan varje och "fortsätt" när du valt alla.

6/Välj årtal. Välja gärna flera i rad så att du kan se utvecklingen.


Det finns mer intressanta grejer man kan hitta på www.bra.se om man snokar runt lite: anmälda brott som jag visade ovan, eller lika intressant antalet lagförda (dömda) brott. Jämförelsen mellan de båda är ju häpnadsväckande...



Personer i förorten amnäler sällan brott till polisen. De älskar inte direkt polisen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback