Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-09, 00:36
  #1
Avstängd
Arkitektens avatar
Konstruktionsfråga:
Är intresserad av ett skyddrum i berg med vertikala ventilationsrör i form av flera betongrör ca 120 cm diam.

Fråga 1:Kan man anta ett det finns någon form av stege i rören, eller är det repnedstigning som gäller?

Fråga 2: Vad kan man vänta sig i slutet av röret. Ett luftfilter, en fläkt? Forcerbart? Är det öht möjligt att komma in via dylikt ventilationssystem?
Citera
2006-07-09, 04:17
  #2
Medlem
Dubbelespressos avatar
Svar fråga 1: Vänta dig repnedstigning, better safe than sorry.
Citera
2006-07-09, 04:57
  #3
Medlem
SebbeBoys avatar
hoppas du har planer på att ta dig ut också visst kan det vara lätt å fira ner sig med rep osv.. men desto tyngre å dra sig upp
Citera
2006-07-10, 09:07
  #4
Medlem
rebbans avatar
Beror på vad det är för vent.
I många fall kan man ta sig in men inte i alla fall...
Prova men se till att du kan ta dig upp om det är en bom.
Citera
2006-07-11, 22:40
  #5
Medlem
Mr 9-5s avatar
Du kommer mest troligen att mötas av luftfilter och spjäll, när/om du lyckas sparka vålda bort allt filternät/duk så kommer du befinna dig i ett rum på 1½ x 1½ meter, förutsatt att det e byggt mellan 60 / 90 talet och konstruerat av fortverket...
Citera
2006-07-12, 08:05
  #6
Medlem
rebbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr 9-5
Du kommer mest troligen att mötas av luftfilter och spjäll, när/om du lyckas sparka vålda bort allt filternät/duk så kommer du befinna dig i ett rum på 1½ x 1½ meter, förutsatt att det e byggt mellan 60 / 90 talet och konstruerat av fortverket...


Så är det inte i alla fall.
Citera
2010-12-02, 13:15
  #7
Medlem
någon som vet nått om detta?
detta gäller ett skyddsrum under ett bostatshus byggt på 80-talet.

1.Är det brandförsvaret som kan öppna dessa med någon spec nyckel/verktyg?

2.Kan man öppna "dörren" på något annat sätt?
Citera
2010-12-02, 16:55
  #8
Medlem
Doktor.Hong.Kongs avatar
Har inte jobbat i skyddsrum med ventilation, men jag antar att det är lite onödigt stort med 1200 rör i ett skyddsrum, om det inte är ett riktigt stort skyddsrum, och så antar jag att dem inte har aggregatet i skyddsrummet, om det inte är ett lyxigt skyddsrum. Men det brukar oftast vara 250-315 rör i äldre skyddsrum, iaf det jag har sett, sedan kanske dem går på en större kanal, men det får ge sig till att klämma sig in i ett 315 rör. Finns ingen stege eller liknande i ventilationen. Och om du nu tar dig ner i ett rör, och aggregatet står i skyddsrummet så kommer du komma bland lite spjäll och filter, sen sitter du i ett "rum" på 1x1x1 på ett ungefär, på dagens aggregat så är det bara handtag som håller dörrarna på plats, dock kan man låsa dessa dörrar utifrån, på äldre aggregat minns jag faktiskt inte hur det brukar vara.

Bara för jag skriver detta så betyder det inte att det ÄR så, men det är så jag tror att det är på ett ungefär.
Citera
2010-12-03, 09:15
  #9
Medlem
Tror inte du tar dig förbi stötvågsventilerna...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback