• 1
  • 2
2022-10-05, 18:09
Medlem
TronaldDump666s avatar
Wow, vem kunde ana att fetknoppen Karlsson är korrupt. Colour me shocked. Hur kommer dessa miljoner påverka SDs beslut framöver? https://www.tv4.se/artikel/36q921Gi0...ign=kallafakta
Senast redigerad av TronaldDump666 2022-10-05 kl. 18:13.
Citera
2022-10-05, 18:16
Medlem
Citat: En insamlingsstiftelse med nära kopplingar till Sverigedemokraterna har tagit emot över fem miljoner kronor i anonyma bidrag. Flera tunga experter bedömer att det är ett upplägg som strider mot lagen om anonyma bidrag som ska förhindra korruption. Det kan Kalla fakta avslöja i dag. Sverigedemokraterna vill inte svara på var pengarna kommer ifrån.
Citera
2022-10-05, 18:20
Medlem
CyberIngmars avatar
Ser inte ut som att SD är ensam

Citat:
Ursprungligen postat av omni
Riksdagsledamoten Mattias Karlsson, som är ordförande i stiftelsens styrelse, menar att experterna har fel.

– Vi har tre jurister som har gjort en rättsutredning på det här som oberoende av varandra har kommit fram till samma slutsats, säger han.

I augusti avslöjade Kalla fakta att flera riksdagspartier hade tackat ja till erbjudande om anonyma donationer, trots att det strider mot lagstiftningen.
Citera
2022-10-05, 18:32
Medlem
JustZlatans avatar
Finns ingen lag om anonym bidrag. TV4 är som vanligt extremt oseriösa och mediehoror.
Citera
2022-10-05, 18:32
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Wow, vem kunde ana att fetknoppen Karlsson är korrupt. Colour me shocked. Hur kommer dessa miljoner påverka SDs beslut framöver?
Vad är korrupt med detta menar du?

Vi har valhemlighet i Sverige och självklart ska jag inte behöva avslöja vilket parti jag stödjer när jag skänker pengar till dem.

Det är lagvidrigt.
Citera
2022-10-05, 18:37
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns ingen lag om anonym bidrag. TV4 är som vanligt extremt oseriösa och mediehoror.
Jo. Det är inte tillåtet för politiska partier att ta emot anonyma bidrag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...er_sfs-2018-90
Citera
2022-10-05, 18:38
Medlem
TronaldDump666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Vad är korrupt med detta menar du?

Vi har valhemlighet i Sverige och självklart ska jag inte behöva avslöja vilket parti jag stödjer när jag skänker pengar till dem.

Det är lagvidrigt.
Finns ju en viss skillnad mellan enskilda individer som väljer att ge partibidrag och näringslivsorganisationer som slussar pengar genom SDs bullshit-stiftelse så att de ska gå deras ärenden.
Citera
2022-10-05, 18:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Jo. Det är inte tillåtet för politiska partier att ta emot anonyma bidrag.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...er_sfs-2018-90

Okej, det visste jag inte. 5 miljoner kr är dock en spott i Östersjön

Vänstern är som vanligt avundsjuka eftersom de inte får miljonbidrag.
Citera
2022-10-05, 18:47
Medlem
Peterheterhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TronaldDump666
Till alla som försvarar SD här hoppas jag lika passionerat som står upp för LO när de dumpar miljonbelopp i sossarnas partikassa.
Men grejen är den, att vissa kanske vill vara anonyma just med SD pga medias smutskastning ände sedan dom kom in i riksdagen. Människor har fått sparken för dom sagt att dom gillar SD. Fatta vad donatorer är rädda för, nästan som att dom lika gärna kunde donera pengar till NMR i medias ögon. Således är inte spelreglerna lika för LO och sossarna jämfört med SD's donationer. Kanske är anonyma donationer ända sättet för SD att ens någorlunda kunna mäta sig donationsmässigt med andra partier för annars hade dom inte fått en enda. Jag säger inte att det är så men det KAN vara så, men ja det det kan leda till korruption.
Senast redigerad av Peterheterhan 2022-10-05 kl. 18:50.
Citera
2022-10-05, 18:54
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Ja just det....hur mycket har LO gett till sossarna ???

Fast skillnaden där är ju att man inte försökerdölja identiteten på de som "ger" pengarna. Utan i LO's fall handlar det snarare om att man tvingar de fackliga medlemmarna att skänka pengar till sossarnas kassa.
Citera
2022-10-05, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Fast skillnaden där är ju att man inte försökerdölja identiteten på de som "ger" pengarna. Utan i LO's fall handlar det snarare om att man tvingar de fackliga medlemmarna att skänka pengar till sossarnas kassa.
Jo visst...å hälften är borgerliga.
Citera
2022-10-05, 19:16
Medlem
Krocketklubbas avatar
Det är politik vi pratar om, det är precis såhär det går till. Är det något som kommer som en chock för dig eller vad är det vi ska diskutera?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in